SEOlytics

SEOlytics

Under eftermiddagen har jag fått en demonstration av SEOlytics av branschkollegorna Magnus och Leif på Relevant Traffic, ett analysverktyg som klart sticker ut ur mängden om man har ett intresse av sökmotoroptimering eller sökannonsering. Det är ett ganska omfattande verktyg så jag kan tyvärr inte ge er en hel genomlysning men tänkte lyfta några av finesserna.

En av de elegantare användningsområden jag direkt kunde se har faktiskt inte direkt med SEO att göra utan med PPC. Det är nämligen så att verktyget sparar undan de annonser som finns i sökresultaten (1.000.000 svenska sökord undersöks). Tillsammans med klickpris och sökvolym, som hämtas in till verktyget, så kan man göra lite fina stunts. Till exempel kan du kolla alla din hubudkonkurrents kampanjer, sortera på lägst klickpris och högst sökvolym. Vips så har du hittat hans eller hennes guldkorn.

En annan mycket viktig funktion, som kommer bli än viktigare, är backlink-data. Genom att lägga till en domän för spårning får du tillgång till data över dess inlänkar, något som alltid är intressant inom SEO. Ryktena går ju dessutom att Siteexplorer (Yahoo) ska sluta med detta och då blir det än mer intressant med SEOlytics, det finns nämligen inga andra bra verktyg för den svenska marknaden.

Det finns alla anledningar i världen att återkomma till SEOlytics längre fram och du kan lita på att vi gör det här på sökmotorkonsult.se. Nu ska jag sätta mig och leka med sökdata så kan du ta och kolla in företaget bakom.

5 kommentarer på "SEOlytics"

  1. Utvärderade flera sådana verktyg för ca ett år sedan. Tyvärr fann jag då inget som funkade under svenska förhållanden, så trevligt att det händer!


  2. Det var en riktigt bra täckning på svenska sökord, något man inte är bortskämd med.


Kommentarsfältet är stängt.