AdWords – sponsrade länkar

AdWords eller sponsrade länkar är de betalda annonser som syns ovanför de organiska sökresultat. Sponsrade länkar kallas ofta även för sökordsannonsering ett väldigt bra komplement till sökmotoroptimering. När du annonserar på Google gör du det i deras system som heter Google AdWords. Motsvarigheten hos Microsoft-ägda sökmotorn Bing heter Bing Ads.

Sponsrade länkar (Sökordsannonsering) är det snabba sättet att få trafik från sökmotorer, Google använder en algoritm som ligger ganska nära sin vanlig algoritm, man mäter kvalitet på landningssidan för att bedöma om det är värt att visa annonsen. Det kombineras sedan med hur mycket du är beredd att betala, i ett ganska intrikat auktionssystem. Det är väldigt lätt att komma igång med sponsrade länkar men om det handlar om stora satsningar kan det bli komplext och värt att ta hjälp av en konsult. Till exempel kan det vara vettigt att ta in hjälp för att styra upp bra och riktiga landningssidor för sina annonser.

Den huvudsakliga skillnaden mellan att jobba med SEO och att jobba med sponsrade länkar är att SEO är långsammare men kan ge mycket mer trafik per sökord, de allra flesta väljer idag de organiska resultaten när de söker även om Google tvingar in mer och mer sponsrade resultat.

Bästa annonsformaten för Googles Display-nätverk

Här listar vi de bästa formaten för Googles Displaynätverk. Läs mer här!

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

ad-customizers

Ad customizers – Nedräkningsfunktionen

Vill du lägga ner extra krut på att utforma dina annonser? Med hjälp av olika funktioner i ” ad customizers” finns det massvis av möjligheter. Läs mer här!

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.

Michael Wahlgren Rand Fishkin

Höjdpunkter från SMX München

SMX i München är slut för i år. Vi var på plats och ger dig vår bild av en av världens mest populära konferenser inom SEO och SEM.

pristillägg

Öka din CTR med AdWords nya pristillägg

Har ditt företag konkurrenskraftiga priser? Då är det dags att testa Adwords nya pristillägg och boosta er annonsering! Lär dig hur du går tillväga hos oss på sökmotorkonsult.se

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

1234510»