Sökmotorkonsult.se

6 AdWords-tips för ökad lönsamhet i höst

Google AdWords-tips

Har du försummat ditt Google AdWordskonto under sommaren då tiden varit knapp och andra prioriteringar kommit emellan? Google AdWords plattform erbjuder många olika optimeringsmöjligheter, men vi stöter ofta på konton där man har missat grunderna i optimeringen.

Det kräver tid och resurser att optimera ett Google AdWordskonto och det kan vara svårt och hinna när många olika arbetsuppgifter konkurrerar om uppmärksamheten. Men i de allra flesta fall är det inte tiden utan kunskap om grunderna i optimering som saknas, och därför har vi tagit fram några enkla tips som vi hoppas kommer hjälpa dig i optimeringsarbetet i höst.

1. Testa en delad budget

budgetHar kampanjerna legat på en lägre budget under sommaren kan det nu vara läge att justera upp budgeten för att öka trafiken. Ett tips är att jobba med delad budget där kampanjerna delar på en gemensam budget. Då blir det enkelt och smidigt att hålla koll på kostnaderna.

Så här skapar du en delad budget:
1. Gå till delat bibliotek längst ner till vänster i ditt Google AdWordskonto.
2. Gå till Budgetar.
3. Klicka på plustecknet för att skapa en delad budget och välj vilka kampanjer som ska ingå i budgeten.

2. Analysera trafiken i söktermsrapporten

analysera trafiken från adwordsTa reda på vilken trafik ditt Google AdWordskonto har genererat under sommaren med hjälp av söktermsrapporten. Gå till söktermsrapporten som ligger på sökordsnivå, ställ in tidsperiod, och gå igenom sökfrågorna som har triggat dina annonser. Ofta kan man hitta sökord här som bör läggas till i listan för negativa sökord. Har du till exempel en firma som säljer nya bilar så vill du med största sannolikhet lägga till ordet ”begagnad” som negativt. Då triggas inte dina annonser när någon gör en sökning där ordet ”begagnad” är med och du undviker att betala för irrelevanta klick.

3. Skapa egna kampanjer för viktiga sökord

Bryt ut sökord som har hög sökvolym och som konverterar bra till egna kampanjer. Då får du bättre kontroll och kan allokera mer budget till de högpresterande sökorden. Om du till exempel har en kampanj med sökorden ”köpa Volvo” och ”Volvo”, och sökordet ”köpa Volvo” konverterar dubbelt så bra som sökordet ”Volvo”, bryt då ut det till en egen kampanj.

4. Pausa dyra sökord

Det är viktigt att gå igenom kontot regelbundet och analysera sökorden över en längre period. Då kan du identifiera sökord som konverterar dåligt eller som aldrig har konverterat. Dessa sökord vill du i de flesta fall pausa, alternativt justera ner buden på.

5. Se över sökordens positioner

Om nya konkurrenter har kommit till under sommaren och du tappat positioner kan det vara läge att justera upp buden. Säkerställ att dina viktigaste sökord syns på bra positioner. Använd dig av ett filter för att höja buden på sökord med låga positioner på ett smidigt sätt.

Google AdWords filterSå här gör du:
1. Ställ dig på sökordsnivå. Klicka på Filter – Skapa filter.
2. Välj resultat – Gen. positioner i drop down menyn.
3. I bilden nedan har vi ställt in filtret så att vi ser sökord som har sämre positioner än 5 och som har haft minst en visning.
4. Sedan kan du snabbt och enkelt ändra buden genom att klicka för de sökord som du vill justera buden på, välj Redigera – Ändra högsta cpc-bud. Skriv sedan in hur mycket du vill höja budet med, till exempel 10 %.

Google AdWords filter

6. Budjustera på olika enheter

I många konton är mobiltrafiken väldigt viktig. Analysera hur stor del mobiltrafik du får och justera buden för att säkerställa att du syns på bra positioner på dina största sökord. Tänk på att det finns färre positioner att synas på i mobilen och sikta på att ligga på position 1 eller 2. Fundera även på om du behöver mobilanpassa din sajt om du inte redan har gjort det.

Vi hoppas att du funnit tipsen ovan användbara. Om du vill ha hjälp med din annonsering, kontakta oss på Pineberry. Vi har lång erfarenhet av att optimera konton och kan göra en ”hälsocheck” på ditt konto för att se hur väl det presterar.

Sidan är senast uppdaterad 2015-08-12

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!