Sökmotorkonsult.se

7 optimeringstips – Få ut det mesta av din begränsade Adwords-budget

Jobbar du med en begränsad Adwords-budget och vet att detta innebär att ditt företag går miste om massor av bra trafik? Här tar vi upp 7 saker som du kan göra med din Adwords-annonsering för att få ut det mesta av din begränsade budget.

1. Budgetfördelningen

Det finns många som gör misstaget att blint fördela budgeten jämt över hela kontot utan för att titta på vilka sökord som presterar och vilka som inte presterar. Titta på vilka sökord som har lett till billiga omvandlingar och fördela en större del av budgeten till dessa för att öka deras utrymme att synas på Google.

2. Se över aktiva sökord

Se över de sökord som finns i kontot. Finns det sökord som drivit stora mängder trafik men som inte lett till omvandling? Eller finns det sökord som driver omvandlingar men som har en hög kostnad per omvandling (CPA)? Pausa dessa och låt istället sökord som leder till billigare omvandlingar få större utrymme att synas. För att få ner kostnad per klick och CPA på ett sökord, prova att sänka buden – du kommer hamna på en lägre position i sökresultaten, men troligtvis en position som passar dig bättre om du då hamnar på en rimlig CPA-nivå samtidigt som du får fler klick för din budget.

Se även över sökordens Quality Score; finns det sökord med låga sådana som driver en stor mängd trafik till webbplatsen? Försök att optimera annonser och landningssidor så att de blir relevantare för de sökord som annonserna triggas av. Nämn exempelvis sökordet i annonsen och på landningssidan och arbeta med att hela tiden förbättra klickfrekvensen på annonserna.

3. Negativa sökord

Glöm inte att utesluta irrelevanta sökningar som äter av din budget! Genom att lägga till negativa sökord väljer du vilka sökord du inte vill synas på och därmed kan trafik uteslutas som du vet, eller genom data kan se, inte leder till omvandling.

4. Kontostruktur

VingummiFundera på om du inte är alltför generell i din annonsering. Se över din struktur och dina sökord och försök skapa fler long-tail sökord. Om du säljer vingummin vill du troligtvis hellre lägga pengar på någon som söker efter att ”köpa vingummin” jämfört med någon som söker på ”vingummin” då den sistnämnda personen kanske bara gör en informationssökning.

Titta även på de olika matchningstyper som används i kontot; finns det mycket trafik att hämta så kan det vara värt att ha endast exakt match för att säkerställa att det är rätt trafik som drivs av annonseringen. Ett stort plus med en sådan struktur är att du i detalj kan se hur sökorden presterar då det inte kan förekomma några större varianter av sökningar som sökorden triggar.

5. Annonserna

Det kan även vara klokt att vara väldigt specifik och ärlig i din annonstext. Säljer du skor för 500 kronor, nämn detta i annonsen för att öka sannolikheten att den som klickar på annonsen faktiskt kan tänka sig att betala detta pris för ett par skor istället för att riskera att lägga pengar på trafik som exempelvis tycker att 500 kronor är för mycket.

6. Dimensioner

Liseberg i GöteborgTa även titt under fliken ”dimensions” eller ”dimensioner”. Har du annonserat under en längre tid kan du hitta bra data här som du kan använda dig av för att optimera annonseringen ytterligare. Här finns information om vilka dagar i veckan som leder till flest omvandlingar; vilka timmar på dygnet som bör få större fokus och även geografisk data, alltså vilka områden som presterar bäst.

Med den här sortens data kan du bestämma dig för att exempelvis stänga av annonseringen på helger, att buda 20% lägre på onsdagar eller att utesluta Göteborg från annonseringen helt.

7. Kampanjinställningar

I kampanjinställningar kan du bestämma exempelvis budstrategier, kampanjtyp, språk, platsalternativ och visningsmetod. Något jag vill lyfta fram här är budjustering för mobila enheter; titta på hur mobil trafik presterat och bestäm hur du vill göra. Har de höga CPA nivåer i jämförelse med kontot i snitt? Stäng då av annonseringen för mobiltrafik eller sänk buden för dessa.

De ovannämnda punkterna är exempel på hur du kan göra det mesta av din Adwords-budget för att nå fler omvandlingar till samma budget, och möjligheterna är nästan oändliga beroende på hur stor mängd trafik som finns. Har du några fler optimeringstips du vill dela med dig av?

Sidan är senast uppdaterad 2015-01-14

2 kommentarer

  1. – Stäng av displaynätverket (många som fortfarande har det på)
    – Slå på PLA om ni har produkter då den ofta har låg CPA
    – Använd extentions, desto fler desto bättre!

    /Henrik Vikström på Strategisk SEO

    Kommentar av Henrik Vikström

  2. Bra tips, Henrik! Användande av extensions leder ju, enligt Google, till en något högre ad rank och därmed billigare klick. Därför är det bra att använda sig av extensions, så länge de är kongruenta med annonseringens syfte. Många e-handlare vill exempelvis inte använda sig av samtalstillägg eftersom de inte vill ha samtal till sig.

    Kommentar av David Sundberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.