Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

IF-funktioner adwords

Nyligen lanserade Google IF-funktioner i AdWords för textannonser. Nu kan du med ett nytt sätt anpassa dina annonsbudskap för användare baserat på vilken enhet de använder – eller vilken målgrupp de tillhör.

Det är många annonsörer som efterfrågat större möjligheter att skräddarsy sina annonser för användare baserat på enheter eller målgrupper. Med hjälp av ad customizers har du nu ett smidigt sätt att skräddarsy annonser utan att skapa egna nya kampanjer (vilket självklart också är ett alternativ).

Anpassa budskap för enheter

Expanded Text Ads är standardformatet för textannonser i AdWords och vid övergången till dessa försvann möjligheten att skapa en skräddarsydd mobilannons. Nu kan du skräddarsy budskapet för mobila användare, eller för andra enheter som desktop och tablet.

Du kan prova att framhäva att det går snabbt och enkelt att beställa på mobilen exempelvis eller se om det finns andra sätt att anpassa annonserna baserat på hur dina användare beter sig per enhet på din sajt.

Anpassa budskap för intressanta målgrupper

Med IF-funktioner i AdWords kan du använda dina Remarketing-listor på ett effektivt sätt. Exempelvis kan du skapa skräddarsydda annonser för användare som övergett varukorgen och erbjuda dem 10 % rabatt med en rabattkod eller egen landningssida.

Ett annat exempel är att skräddarsy annonser för användare som besökt en viss sida på din sajt de senaste 7 dagarna eller skrivit upp sig för ditt nyhetsbrev och anpassa annonsen för dem.

Instruktioner

Nedan kan du se Googles exempel på hur du skriver i själva annonsen för att skräddarsy innehållet baserat på vald enhet eller målgrupp.

if adwordsLycka till och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med din AdWords-annonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner