Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

IF-funktioner adwords

Nyligen lanserade Google IF-funktioner i AdWords för textannonser. Nu kan du med ett nytt sätt anpassa dina annonsbudskap för användare baserat på vilken enhet de använder – eller vilken målgrupp de tillhör.

Det är många annonsörer som efterfrågat större möjligheter att skräddarsy sina annonser för användare baserat på enheter eller målgrupper. Med hjälp av ad customizers har du nu ett smidigt sätt att skräddarsy annonser utan att skapa egna nya kampanjer (vilket självklart också är ett alternativ).

Anpassa budskap för enheter

Expanded Text Ads är standardformatet för textannonser i AdWords och vid övergången till dessa försvann möjligheten att skapa en skräddarsydd mobilannons. Nu kan du skräddarsy budskapet för mobila användare, eller för andra enheter som desktop och tablet.

Du kan prova att framhäva att det går snabbt och enkelt att beställa på mobilen exempelvis eller se om det finns andra sätt att anpassa annonserna baserat på hur dina användare beter sig per enhet på din sajt.

Anpassa budskap för intressanta målgrupper

Med IF-funktioner i AdWords kan du använda dina Remarketing-listor på ett effektivt sätt. Exempelvis kan du skapa skräddarsydda annonser för användare som övergett varukorgen och erbjuda dem 10 % rabatt med en rabattkod eller egen landningssida.

Ett annat exempel är att skräddarsy annonser för användare som besökt en viss sida på din sajt de senaste 7 dagarna eller skrivit upp sig för ditt nyhetsbrev och anpassa annonsen för dem.

Instruktioner

Nedan kan du se Googles exempel på hur du skriver i själva annonsen för att skräddarsy innehållet baserat på vald enhet eller målgrupp.

if adwordsLycka till och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med din AdWords-annonsering.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

ad-customizers

Ad customizers – Nedräkningsfunktionen

Vill du lägga ner extra krut på att utforma dina annonser? Med hjälp av olika funktioner i ” ad customizers” finns det massvis av möjligheter. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner