Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

IF-funktioner adwords

Nyligen lanserade Google IF-funktioner i AdWords för textannonser. Nu kan du med ett nytt sätt anpassa dina annonsbudskap för användare baserat på vilken enhet de använder – eller vilken målgrupp de tillhör.

Det är många annonsörer som efterfrågat större möjligheter att skräddarsy sina annonser för användare baserat på enheter eller målgrupper. Med hjälp av ad customizers har du nu ett smidigt sätt att skräddarsy annonser utan att skapa egna nya kampanjer (vilket självklart också är ett alternativ).

Anpassa budskap för enheter

Expanded Text Ads är standardformatet för textannonser i AdWords och vid övergången till dessa försvann möjligheten att skapa en skräddarsydd mobilannons. Nu kan du skräddarsy budskapet för mobila användare, eller för andra enheter som desktop och tablet.

Du kan prova att framhäva att det går snabbt och enkelt att beställa på mobilen exempelvis eller se om det finns andra sätt att anpassa annonserna baserat på hur dina användare beter sig per enhet på din sajt.

Anpassa budskap för intressanta målgrupper

Med IF-funktioner i AdWords kan du använda dina Remarketing-listor på ett effektivt sätt. Exempelvis kan du skapa skräddarsydda annonser för användare som övergett varukorgen och erbjuda dem 10 % rabatt med en rabattkod eller egen landningssida.

Ett annat exempel är att skräddarsy annonser för användare som besökt en viss sida på din sajt de senaste 7 dagarna eller skrivit upp sig för ditt nyhetsbrev och anpassa annonsen för dem.

Instruktioner

Nedan kan du se Googles exempel på hur du skriver i själva annonsen för att skräddarsy innehållet baserat på vald enhet eller målgrupp.

if adwordsLycka till och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med din AdWords-annonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner