Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

IF-funktioner adwords

Nyligen lanserade Google IF-funktioner i AdWords för textannonser. Nu kan du med ett nytt sätt anpassa dina annonsbudskap för användare baserat på vilken enhet de använder – eller vilken målgrupp de tillhör.

Det är många annonsörer som efterfrågat större möjligheter att skräddarsy sina annonser för användare baserat på enheter eller målgrupper. Med hjälp av ad customizers har du nu ett smidigt sätt att skräddarsy annonser utan att skapa egna nya kampanjer (vilket självklart också är ett alternativ).

Anpassa budskap för enheter

Expanded Text Ads är standardformatet för textannonser i AdWords och vid övergången till dessa försvann möjligheten att skapa en skräddarsydd mobilannons. Nu kan du skräddarsy budskapet för mobila användare, eller för andra enheter som desktop och tablet.

Du kan prova att framhäva att det går snabbt och enkelt att beställa på mobilen exempelvis eller se om det finns andra sätt att anpassa annonserna baserat på hur dina användare beter sig per enhet på din sajt.

Anpassa budskap för intressanta målgrupper

Med IF-funktioner i AdWords kan du använda dina Remarketing-listor på ett effektivt sätt. Exempelvis kan du skapa skräddarsydda annonser för användare som övergett varukorgen och erbjuda dem 10 % rabatt med en rabattkod eller egen landningssida.

Ett annat exempel är att skräddarsy annonser för användare som besökt en viss sida på din sajt de senaste 7 dagarna eller skrivit upp sig för ditt nyhetsbrev och anpassa annonsen för dem.

Instruktioner

Nedan kan du se Googles exempel på hur du skriver i själva annonsen för att skräddarsy innehållet baserat på vald enhet eller målgrupp.

if adwordsLycka till och kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med din AdWords-annonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner