Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – Nedräkningsfunktionen

ad-customizers

Att lägga tid på att skriva och utforma sina annonser är väldigt viktigt för att de ska vara relevanta till vad personer söker efter. Vill du lägga ner extra krut på att utforma dem finns det en hel del du kan göra. I följande artikel kommer vi att gå igenom vad du kan göra med ad customizers och gå djupare in på hur du kan skapa nedräkningar i realtid.

Ska du ha rea snart? Eller vill du ge alla som surfar på mobil en rabattkod eller en anpassad text? Det finns oändligt med möjligheter som du kan göra, nedan är ett par funktioner som är vanliga att anpassa annonserna efter:

  • vilka enheter som används
  • vad användarna söker efter exakt
  • var de befinner sig
  • vilken tid det är
  • vilken veckodag det är
  • nedräkning till ett event
  • olika reaerbjudanden till olika målgrupper
  • en nedräkning på ett erbjudande
  • en infogad, fördefinierad text (if-funktioner)

Om du exempelvis har en stor e-handel är det vanligt att tiden inte räcker till för att skriva annonser till samtliga produkter. Med ad customizers kan du exempelvis använda varumärkesrelaterade sökord och välja den information som du vill visa i annonsen genom att använda dig av anpassningsdata. Detta är lite mer avancerat men väldigt effektivt vid hantering av stora sortiment. Anpassningsdatan består av ett ark där samtliga av dina produkter ska finnas med. Kolumnerna i arket ska fyllas med attribut (information) som du vill ska synas i annonstexterna. Mer om vilka attribut du kan använda dig av finns att läsa om här, ta även en titt på videon nedan för att se hur det kan komma att se ut.

Kommande events och nedräkning

Ett yppert tillfälle att använda dig av ad customizers är när du har ett kommande event eller reaerbjudande under en begränsad tid. Genom att använda dig av funktion COUNTDOWN kommer dina annonser att uppdateras i realtid under fördefinierade tider som du anger. Funktionen finns även som GLOBAL COUNTDOWN. Nedräkningsfunktionen kan räkna ned dagar, timmar och minuter. Exempelvis ”Passa på nu, rean slutar om 2 timmar”. Ett tag därefter lyder annonstexten ”Passa på nu, rean slutar om 43 minuter”.

Infoga nedräkningar i annons

  1. Välj en annons som du vill infoga nedräkning i eller skapa en ny annons genom att klicka på +annons
  2. Skriv din annons precis som vanligt
  3. Där du vill infoga nedräkningen skriver du en måsvinge { (på mac shift + alt + 8 eller 9, på PC Alt Gr + 7 eller 0) och välj nedräkning i de alternativ som visas i rullgardinsmenyn
  4. Fyll i samtliga rutor för att specificera när det ska börja och sluta
  5. Klicka på ställ in för att spara nedräkningen och kontrollera att annonstexten ser bra ut när den visas
  6. Spara annonsen

nedrakningsfunktionen

När din annons har granskats och blivit godkänd, kommer den att starta X antal dagar för det angivna slutdatumet och vara live tills erbjudandet är slut. Om du lämnar ”nedräkningen börjar fältet tomt, börjar annonsen visas fem dagar före slutdatumet som standard. Nedan är ett exempel på hur en annons kan se ut, där 3 dagar är det som kommer att uppdateras automatiskt.

nedrakningsfunktionen

Implementering av resterande funktioner

I kommande artikel kommer vi att skriva om hur du kan anpassa annonstexter beroende på vilken enhet besökaren surfar på, eller om det är en återkommande besökare.

Vi ser fram emot att guida dig ytterligare för att du ska göra dina annonser mer anpassade och få dem att sticka ut ur mängden. Tveka inte att kommentera nedan om du har några funderingar, eller kontakta oss.

 

Sidan är senast uppdaterad 2017-05-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.