Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ad customizers – Nedräkningsfunktionen

ad-customizers

Att lägga tid på att skriva och utforma sina annonser är väldigt viktigt för att de ska vara relevanta till vad personer söker efter. Vill du lägga ner extra krut på att utforma dem finns det en hel del du kan göra. I följande artikel kommer vi att gå igenom vad du kan göra med ad customizers och gå djupare in på hur du kan skapa nedräkningar i realtid.

Ska du ha rea snart? Eller vill du ge alla som surfar på mobil en rabattkod eller en anpassad text? Det finns oändligt med möjligheter som du kan göra, nedan är ett par funktioner som är vanliga att anpassa annonserna efter:

  • vilka enheter som används
  • vad användarna söker efter exakt
  • var de befinner sig
  • vilken tid det är
  • vilken veckodag det är
  • nedräkning till ett event
  • olika reaerbjudanden till olika målgrupper
  • en nedräkning på ett erbjudande
  • en infogad, fördefinierad text (if-funktioner)

Om du exempelvis har en stor e-handel är det vanligt att tiden inte räcker till för att skriva annonser till samtliga produkter. Med ad customizers kan du exempelvis använda varumärkesrelaterade sökord och välja den information som du vill visa i annonsen genom att använda dig av anpassningsdata. Detta är lite mer avancerat men väldigt effektivt vid hantering av stora sortiment. Anpassningsdatan består av ett ark där samtliga av dina produkter ska finnas med. Kolumnerna i arket ska fyllas med attribut (information) som du vill ska synas i annonstexterna. Mer om vilka attribut du kan använda dig av finns att läsa om här, ta även en titt på videon nedan för att se hur det kan komma att se ut.

Kommande events och nedräkning

Ett yppert tillfälle att använda dig av ad customizers är när du har ett kommande event eller reaerbjudande under en begränsad tid. Genom att använda dig av funktion COUNTDOWN kommer dina annonser att uppdateras i realtid under fördefinierade tider som du anger. Funktionen finns även som GLOBAL COUNTDOWN. Nedräkningsfunktionen kan räkna ned dagar, timmar och minuter. Exempelvis ”Passa på nu, rean slutar om 2 timmar”. Ett tag därefter lyder annonstexten ”Passa på nu, rean slutar om 43 minuter”.

Infoga nedräkningar i annons

  1. Välj en annons som du vill infoga nedräkning i eller skapa en ny annons genom att klicka på +annons
  2. Skriv din annons precis som vanligt
  3. Där du vill infoga nedräkningen skriver du en måsvinge { (på mac shift + alt + 8 eller 9, på PC Alt Gr + 7 eller 0) och välj nedräkning i de alternativ som visas i rullgardinsmenyn
  4. Fyll i samtliga rutor för att specificera när det ska börja och sluta
  5. Klicka på ställ in för att spara nedräkningen och kontrollera att annonstexten ser bra ut när den visas
  6. Spara annonsen

nedrakningsfunktionen

När din annons har granskats och blivit godkänd, kommer den att starta X antal dagar för det angivna slutdatumet och vara live tills erbjudandet är slut. Om du lämnar ”nedräkningen börjar fältet tomt, börjar annonsen visas fem dagar före slutdatumet som standard. Nedan är ett exempel på hur en annons kan se ut, där 3 dagar är det som kommer att uppdateras automatiskt.

nedrakningsfunktionen

Implementering av resterande funktioner

I kommande artikel kommer vi att skriva om hur du kan anpassa annonstexter beroende på vilken enhet besökaren surfar på, eller om det är en återkommande besökare.

Vi ser fram emot att guida dig ytterligare för att du ska göra dina annonser mer anpassade och få dem att sticka ut ur mängden. Tveka inte att kommentera nedan om du har några funderingar, eller kontakta oss.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner