Sökmotorkonsult.se

AdWords blir Google Ads

Google Ads ersätter AdWords - 460

I går meddelade Google att AdWords efter 18 år byter namn. Det nya namnet blir Google Ads.

Det är nästan 18 år sedan Google lanserade AdWords. I går släppte Google nyheten att det är dags för den populära annonsplattformen att byta namn. AdWords nya namn blir Google Ads. Namnbytet kommer börja märkas de närmaste månaderna.

Doubleclick blir Google Marketing Platform

I samma veva byter även Doubleclick namn. Denna annonsplattform köpte Google 2007 för 3,1 miljarder dollar. Nu tar Doubleklick och Google Analytics 360 Suite ett gemensamt nytt namn: Google Marketing Platform

Förståeligt men lite trist

AdWords är för många synonymt med annonser när man googlar (söknätverket). Samtidigt innehåller Google AdWords i dag så mycket mer, som exempelvis annonsering på YouTube. Därför förstår jag varför Google vill ändra namnet.

Personligen gillar jag namnet AdWords och det kommer nog ta ett bra tag innan jag börjar använda namnet Google Ads. Jag tycker att det nya namnet känns mer stelt och tråkigt. Vad tycker du om AdWords nya namn? Skriv gärna en kommentar nedan.

Behöver du hjälp med Google Ads är du som alltid varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry.

Bildkälla: Google 

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-08-15

En kommentar

  1. Kommer nog ta ett bra tag innan man använder rätt namn. AdWords är så inarbetat som begrepp. Tack för en bra sida med intressanta artiklar.

    Kommentar av Anders Lundstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?