Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

AdWords blir Google Ads

Google Ads ersätter AdWords - 460

I går meddelade Google att AdWords efter 18 år byter namn. Det nya namnet blir Google Ads.

Det är nästan 18 år sedan Google lanserade AdWords. I går släppte Google nyheten att det är dags för den populära annonsplattformen att byta namn. AdWords nya namn blir Google Ads. Namnbytet kommer börja märkas de närmaste månaderna.

Doubleclick blir Google Marketing Platform

I samma veva byter även Doubleclick namn. Denna annonsplattform köpte Google 2007 för 3,1 miljarder dollar. Nu tar Doubleklick och Google Analytics 360 Suite ett gemensamt nytt namn: Google Marketing Platform

Förståeligt men lite trist

AdWords är för många synonymt med annonser när man googlar (söknätverket). Samtidigt innehåller Google AdWords i dag så mycket mer, som exempelvis annonsering på YouTube. Därför förstår jag varför Google vill ändra namnet.

Personligen gillar jag namnet AdWords och det kommer nog ta ett bra tag innan jag börjar använda namnet Google Ads. Jag tycker att det nya namnet känns mer stelt och tråkigt. Vad tycker du om AdWords nya namn? Skriv gärna en kommentar nedan.

Behöver du hjälp med Google Ads är du som alltid varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry.

Bildkälla: Google 

 

En kommentar

  1. Kommer nog ta ett bra tag innan man använder rätt namn. AdWords är så inarbetat som begrepp. Tack för en bra sida med intressanta artiklar.

    Kommentar av Anders Lundstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner