Sökmotorkonsult.se

AdWords blir Google Ads

Google Ads ersätter AdWords - 460

I går meddelade Google att AdWords efter 18 år byter namn. Det nya namnet blir Google Ads.

Det är nästan 18 år sedan Google lanserade AdWords. I går släppte Google nyheten att det är dags för den populära annonsplattformen att byta namn. AdWords nya namn blir Google Ads. Namnbytet kommer börja märkas de närmaste månaderna.

Doubleclick blir Google Marketing Platform

I samma veva byter även Doubleclick namn. Denna annonsplattform köpte Google 2007 för 3,1 miljarder dollar. Nu tar Doubleklick och Google Analytics 360 Suite ett gemensamt nytt namn: Google Marketing Platform

Förståeligt men lite trist

AdWords är för många synonymt med annonser när man googlar (söknätverket). Samtidigt innehåller Google AdWords i dag så mycket mer, som exempelvis annonsering på YouTube. Därför förstår jag varför Google vill ändra namnet.

Personligen gillar jag namnet AdWords och det kommer nog ta ett bra tag innan jag börjar använda namnet Google Ads. Jag tycker att det nya namnet känns mer stelt och tråkigt. Vad tycker du om AdWords nya namn? Skriv gärna en kommentar nedan.

Behöver du hjälp med Google Ads är du som alltid varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry.

Bildkälla: Google 

 

En kommentar

  1. Kommer nog ta ett bra tag innan man använder rätt namn. AdWords är så inarbetat som begrepp. Tack för en bra sida med intressanta artiklar.

    Kommentar av Anders Lundstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.