AdWords blir Google Ads

I går meddelade Google att AdWords efter 18 år byter namn. Det nya namnet blir Google Ads.

Det är nästan 18 år sedan Google lanserade AdWords. I går släppte Google nyheten att det är dags för den populära annonsplattformen att byta namn. AdWords nya namn blir Google Ads. Namnbytet kommer börja märkas de närmaste månaderna.

Doubleclick blir Google Marketing Platform

I samma veva byter även Doubleclick namn. Denna annonsplattform köpte Google 2007 för 3,1 miljarder dollar. Nu tar Doubleklick och Google Analytics 360 Suite ett gemensamt nytt namn: Google Marketing Platform

Förståeligt men lite trist

AdWords är för många synonymt med annonser när man googlar (söknätverket). Samtidigt innehåller Google AdWords i dag så mycket mer, som exempelvis annonsering på YouTube. Därför förstår jag varför Google vill ändra namnet.

Personligen gillar jag namnet AdWords och det kommer nog ta ett bra tag innan jag börjar använda namnet Google Ads. Jag tycker att det nya namnet känns mer stelt och tråkigt. Vad tycker du om AdWords nya namn? Skriv gärna en kommentar nedan.

Behöver du hjälp med Google Ads är du som alltid varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry.

Bildkälla: Google 

 

En kommentar på "AdWords blir Google Ads"

  1. Kommer nog ta ett bra tag innan man använder rätt namn. AdWords är så inarbetat som begrepp. Tack för en bra sida med intressanta artiklar.


Kommentarsfältet är stängt.