Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

AdWords blir Google Ads

Google Ads ersätter AdWords - 460

I går meddelade Google att AdWords efter 18 år byter namn. Det nya namnet blir Google Ads.

Det är nästan 18 år sedan Google lanserade AdWords. I går släppte Google nyheten att det är dags för den populära annonsplattformen att byta namn. AdWords nya namn blir Google Ads. Namnbytet kommer börja märkas de närmaste månaderna.

Doubleclick blir Google Marketing Platform

I samma veva byter även Doubleclick namn. Denna annonsplattform köpte Google 2007 för 3,1 miljarder dollar. Nu tar Doubleklick och Google Analytics 360 Suite ett gemensamt nytt namn: Google Marketing Platform

Förståeligt men lite trist

AdWords är för många synonymt med annonser när man googlar (söknätverket). Samtidigt innehåller Google AdWords i dag så mycket mer, som exempelvis annonsering på YouTube. Därför förstår jag varför Google vill ändra namnet.

Personligen gillar jag namnet AdWords och det kommer nog ta ett bra tag innan jag börjar använda namnet Google Ads. Jag tycker att det nya namnet känns mer stelt och tråkigt. Vad tycker du om AdWords nya namn? Skriv gärna en kommentar nedan.

Behöver du hjälp med Google Ads är du som alltid varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry.

Bildkälla: Google 

 

En kommentar

  1. Kommer nog ta ett bra tag innan man använder rätt namn. AdWords är så inarbetat som begrepp. Tack för en bra sida med intressanta artiklar.

    Kommentar av

    Anders Lundstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner