Sökmotorkonsult.se

Adwords Editor – 4 värdefulla tips

Adwords Editor är ett gratisverktyg för att göra större förändringar i ett AdWords-konto. Ändringarna görs offline vilket innebär att du kan arbeta under en längre tid utan att behöva ladda upp ändringarna live i ditt AdWords-konto. En del av de funktioner som tidigare enbart fanns i Editorn finns nu även i Adwords-gränssnittet, vilket gett upphov till rykten om att Editorn därför kommer att fasas ut. Än så länge är Editorn dock betydligt smidigare än AdWords online-gränssnittet. Här följer fyra smidiga funktioner som du än så länge endast hittar i Adwords Editor.

Get Recent Changes
Genom att synkronisera Editorn med ditt Adwords-konto hämtar du de senaste ändringarna som är genomförda i kontot. Skulle ni vara flera som arbetar i samma konto eller om du har arbetat i Adwords-gränssnittet under en tid är denna funktion till för att hämta de ändringar som gjorts i kontot sedan du senast arbetade i Editorn. Ändringarna är tydligt markerade efter nerladdning så att du kan granska dem.

Draft Campaign
Ska du lägga till en ny kampanj kan du välja att lägga till den som en Draft Campaign. Kampanjen skapas då som en preliminär kampanj som bara är synlig i Editorn. Du kan arbeta i kampanjen som vanligt, men den kan inte publiceras förrän du ändrar kampanjstatus till pausad eller aktiv. På så sätt kan du arbeta vidare även om du exempelvis inte är klar med att skriva annonser.

Check Changes
Det är alltid bra att kontrollera de ändringar du gjort i Editorn innan du laddar upp dem i Adwords-gränssnittet. Att välja Check Changes innan uppladdning är en möjlighet att rätta till fel eller varningar. Hittar Editorn någon uppgift som inte stämmer blir dessa tydligt markerade så du kan granska dem. Exempelvis om du glömt att synka domän i Display- och destinations URL eller har ett sökord som strider emot någon av Googles policies. Funktionen ger dig möjligheten att rätta till dessa fel innan du laddar upp dina ändringar och riskerar att dina annonser inte syns.

Hitta duplicerade sökord
Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt ordföljd eller inte och om Editorn ska gå igenom sökorden i pausade, avslutade eller borttagna kampanjer. Har du ett stort konto med många sökord är detta en användbar funktion.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.