Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Adwords Editor – 4 värdefulla tips

Adwords Editor är ett gratisverktyg för att göra större förändringar i ett AdWords-konto. Ändringarna görs offline vilket innebär att du kan arbeta under en längre tid utan att behöva ladda upp ändringarna live i ditt AdWords-konto. En del av de funktioner som tidigare enbart fanns i Editorn finns nu även i Adwords-gränssnittet, vilket gett upphov till rykten om att Editorn därför kommer att fasas ut. Än så länge är Editorn dock betydligt smidigare än AdWords online-gränssnittet. Här följer fyra smidiga funktioner som du än så länge endast hittar i Adwords Editor.

Get Recent Changes
Genom att synkronisera Editorn med ditt Adwords-konto hämtar du de senaste ändringarna som är genomförda i kontot. Skulle ni vara flera som arbetar i samma konto eller om du har arbetat i Adwords-gränssnittet under en tid är denna funktion till för att hämta de ändringar som gjorts i kontot sedan du senast arbetade i Editorn. Ändringarna är tydligt markerade efter nerladdning så att du kan granska dem.

Draft Campaign
Ska du lägga till en ny kampanj kan du välja att lägga till den som en Draft Campaign. Kampanjen skapas då som en preliminär kampanj som bara är synlig i Editorn. Du kan arbeta i kampanjen som vanligt, men den kan inte publiceras förrän du ändrar kampanjstatus till pausad eller aktiv. På så sätt kan du arbeta vidare även om du exempelvis inte är klar med att skriva annonser.

Check Changes
Det är alltid bra att kontrollera de ändringar du gjort i Editorn innan du laddar upp dem i Adwords-gränssnittet. Att välja Check Changes innan uppladdning är en möjlighet att rätta till fel eller varningar. Hittar Editorn någon uppgift som inte stämmer blir dessa tydligt markerade så du kan granska dem. Exempelvis om du glömt att synka domän i Display- och destinations URL eller har ett sökord som strider emot någon av Googles policies. Funktionen ger dig möjligheten att rätta till dessa fel innan du laddar upp dina ändringar och riskerar att dina annonser inte syns.

Hitta duplicerade sökord
Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt ordföljd eller inte och om Editorn ska gå igenom sökorden i pausade, avslutade eller borttagna kampanjer. Har du ett stort konto med många sökord är detta en användbar funktion.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner