Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Adwords Editor – 4 värdefulla tips

Adwords Editor är ett gratisverktyg för att göra större förändringar i ett AdWords-konto. Ändringarna görs offline vilket innebär att du kan arbeta under en längre tid utan att behöva ladda upp ändringarna live i ditt AdWords-konto. En del av de funktioner som tidigare enbart fanns i Editorn finns nu även i Adwords-gränssnittet, vilket gett upphov till rykten om att Editorn därför kommer att fasas ut. Än så länge är Editorn dock betydligt smidigare än AdWords online-gränssnittet. Här följer fyra smidiga funktioner som du än så länge endast hittar i Adwords Editor.

Get Recent Changes
Genom att synkronisera Editorn med ditt Adwords-konto hämtar du de senaste ändringarna som är genomförda i kontot. Skulle ni vara flera som arbetar i samma konto eller om du har arbetat i Adwords-gränssnittet under en tid är denna funktion till för att hämta de ändringar som gjorts i kontot sedan du senast arbetade i Editorn. Ändringarna är tydligt markerade efter nerladdning så att du kan granska dem.

Draft Campaign
Ska du lägga till en ny kampanj kan du välja att lägga till den som en Draft Campaign. Kampanjen skapas då som en preliminär kampanj som bara är synlig i Editorn. Du kan arbeta i kampanjen som vanligt, men den kan inte publiceras förrän du ändrar kampanjstatus till pausad eller aktiv. På så sätt kan du arbeta vidare även om du exempelvis inte är klar med att skriva annonser.

Check Changes
Det är alltid bra att kontrollera de ändringar du gjort i Editorn innan du laddar upp dem i Adwords-gränssnittet. Att välja Check Changes innan uppladdning är en möjlighet att rätta till fel eller varningar. Hittar Editorn någon uppgift som inte stämmer blir dessa tydligt markerade så du kan granska dem. Exempelvis om du glömt att synka domän i Display- och destinations URL eller har ett sökord som strider emot någon av Googles policies. Funktionen ger dig möjligheten att rätta till dessa fel innan du laddar upp dina ändringar och riskerar att dina annonser inte syns.

Hitta duplicerade sökord
Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt ordföljd eller inte och om Editorn ska gå igenom sökorden i pausade, avslutade eller borttagna kampanjer. Har du ett stort konto med många sökord är detta en användbar funktion.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner