Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Adwords Editor – 4 värdefulla tips

Adwords Editor är ett gratisverktyg för att göra större förändringar i ett AdWords-konto. Ändringarna görs offline vilket innebär att du kan arbeta under en längre tid utan att behöva ladda upp ändringarna live i ditt AdWords-konto. En del av de funktioner som tidigare enbart fanns i Editorn finns nu även i Adwords-gränssnittet, vilket gett upphov till rykten om att Editorn därför kommer att fasas ut. Än så länge är Editorn dock betydligt smidigare än AdWords online-gränssnittet. Här följer fyra smidiga funktioner som du än så länge endast hittar i Adwords Editor.

Get Recent Changes
Genom att synkronisera Editorn med ditt Adwords-konto hämtar du de senaste ändringarna som är genomförda i kontot. Skulle ni vara flera som arbetar i samma konto eller om du har arbetat i Adwords-gränssnittet under en tid är denna funktion till för att hämta de ändringar som gjorts i kontot sedan du senast arbetade i Editorn. Ändringarna är tydligt markerade efter nerladdning så att du kan granska dem.

Draft Campaign
Ska du lägga till en ny kampanj kan du välja att lägga till den som en Draft Campaign. Kampanjen skapas då som en preliminär kampanj som bara är synlig i Editorn. Du kan arbeta i kampanjen som vanligt, men den kan inte publiceras förrän du ändrar kampanjstatus till pausad eller aktiv. På så sätt kan du arbeta vidare även om du exempelvis inte är klar med att skriva annonser.

Check Changes
Det är alltid bra att kontrollera de ändringar du gjort i Editorn innan du laddar upp dem i Adwords-gränssnittet. Att välja Check Changes innan uppladdning är en möjlighet att rätta till fel eller varningar. Hittar Editorn någon uppgift som inte stämmer blir dessa tydligt markerade så du kan granska dem. Exempelvis om du glömt att synka domän i Display- och destinations URL eller har ett sökord som strider emot någon av Googles policies. Funktionen ger dig möjligheten att rätta till dessa fel innan du laddar upp dina ändringar och riskerar att dina annonser inte syns.

Hitta duplicerade sökord
Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt ordföljd eller inte och om Editorn ska gå igenom sökorden i pausade, avslutade eller borttagna kampanjer. Har du ett stort konto med många sökord är detta en användbar funktion.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner