Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Öka din CTR med AdWords nya pristillägg

pristillägg

Annonstillägg är sannerligen varje AdWords-annonsörs bästa vän. Genom en uppsjö av tillägg så kan vi förmedla mer information, leda besökare rätt, ta upp större utrymme och ge ditt konto en bättre Quality Score. Har ditt företag konkurrenskraftiga priser? Då är det dags att boosta er AdWords-annonsering genom att testa det nya pristillägget!

Med pristillägget kan du marknadsföra flera tjänster eller produkter samtidigt i en annons. Du kan lyfta fram upp till åtta produkter eller tjänster per annons och visa upp en bred repertoar. Dessa lyfts fram med produkten/tjänstens namn i rubriken, deras pris och med en kort beskrivning. När besökaren klickar på pristillägget kommer de hamna direkt på landningssidan för produkten eller tjänsten.

Click-Through-Rate (CTR) är ett viktigt mätvärde, det anger procenten för hur många som klickat på annonsen av dem som annonsen visats för. Varför är detta viktigt? Förutom att vi vill attrahera så många som möjligt av de som ser annonsen att klicka in på just vår annons, så indikerar också en hög CTR för Google att din annons är relevant mot sökordet vilket ger en högre Quality Score. En hög Quality Score ger i sin tur bättre och billigare klickpriser – vilket vi alltid strävar efter.

Storleken på annonsytan, relevant information och konkurrenskraftiga priser är faktorer som kan påverka huruvida någon kommer klicka på din annons eller inte. Med ett pristillägg kan du använda dig av samtliga av dessa faktorer i sökresultatet.

Öka din CTR

När möjligheten att ha pristillägg kom så visades de främst i mobilen, men numera syns de även i datorn. Vi har noterat att det främst är de annonser som knipit första platsen i sökresultatet som belönats med att få sina pristillägg visade. Det kan innebära en stor skillnad i CTR. Därför kan det vara värt att öka buden något när ni testar pristillägg för att knipa första platsen på era bästa annonser och se om tilläggen kan öka konverteringen och CTR.

pristillägg adwordsHur skapar jag ett pristillägg?

När du vill lägga in ett pristillägg i Google AdWords så klickar du dig vidare enligt följande steg:

Kampanjer > Annonstillägg > Visa pristillägg > Tillägg > Pristillägg 

Pristillägg

Det första du får välja är vilket språk annonsen ska ha och du kan välja mellan tolv olika språk. I steg två ska du fylla i vilken typ av pristillägg annonsen ska ha och välja vilket som passar dina tjänster eller produkter bäst. Följande typer av pristillägg finns att välja mellan: varumärken, händelser, platser, grannskap, produktkategorier, produktnivåer, tjänstekategorier, tjänstenivåer och tjänster. Efter det väljer du lämplig valuta och priskvalificerare: pris från eller priser upp till. Du kan även lämna rutan för priskvalificeraren tom för sätta ett fast pris på produkten eller tjänsten.

Du kan lägga in minst tre och max åtta produkter eller tjänster. Detta gör du genom att fylla i en rubrik och en beskrivning på 25 tecken maximalt per rad. Rubriken bör innehålla namnet på produkten/tjänsten och visas över priset i tillägget. Beskrivningen hamnar under priset. Välj ett pris som passar för er typ av tjänster. Exempel på tjänster kan vara försäkringar, prenumerationer, hantverkare eller appar och för dessa kan du sedan välja att sätta ut ett pris per timme, dag, månad eller år.

Välj ut en lämplig landningssida som slutlig webbadress för att leda besökaren vidare till den tjänst eller produkt som omnämns i tillägget.

Kontakta oss om du har några frågor om AdWords pristillägg och lycka till!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner