Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Öka din CTR med AdWords nya pristillägg

pristillägg

Annonstillägg är sannerligen varje AdWords-annonsörs bästa vän. Genom en uppsjö av tillägg så kan vi förmedla mer information, leda besökare rätt, ta upp större utrymme och ge ditt konto en bättre Quality Score. Har ditt företag konkurrenskraftiga priser? Då är det dags att boosta er AdWords-annonsering genom att testa det nya pristillägget!

Med pristillägget kan du marknadsföra flera tjänster eller produkter samtidigt i en annons. Du kan lyfta fram upp till åtta produkter eller tjänster per annons och visa upp en bred repertoar. Dessa lyfts fram med produkten/tjänstens namn i rubriken, deras pris och med en kort beskrivning. När besökaren klickar på pristillägget kommer de hamna direkt på landningssidan för produkten eller tjänsten.

Click-Through-Rate (CTR) är ett viktigt mätvärde, det anger procenten för hur många som klickat på annonsen av dem som annonsen visats för. Varför är detta viktigt? Förutom att vi vill attrahera så många som möjligt av de som ser annonsen att klicka in på just vår annons, så indikerar också en hög CTR för Google att din annons är relevant mot sökordet vilket ger en högre Quality Score. En hög Quality Score ger i sin tur bättre och billigare klickpriser – vilket vi alltid strävar efter.

Storleken på annonsytan, relevant information och konkurrenskraftiga priser är faktorer som kan påverka huruvida någon kommer klicka på din annons eller inte. Med ett pristillägg kan du använda dig av samtliga av dessa faktorer i sökresultatet.

Öka din CTR

När möjligheten att ha pristillägg kom så visades de främst i mobilen, men numera syns de även i datorn. Vi har noterat att det främst är de annonser som knipit första platsen i sökresultatet som belönats med att få sina pristillägg visade. Det kan innebära en stor skillnad i CTR. Därför kan det vara värt att öka buden något när ni testar pristillägg för att knipa första platsen på era bästa annonser och se om tilläggen kan öka konverteringen och CTR.

pristillägg adwordsHur skapar jag ett pristillägg?

När du vill lägga in ett pristillägg i Google AdWords så klickar du dig vidare enligt följande steg:

Kampanjer > Annonstillägg > Visa pristillägg > Tillägg > Pristillägg 

Pristillägg

Det första du får välja är vilket språk annonsen ska ha och du kan välja mellan tolv olika språk. I steg två ska du fylla i vilken typ av pristillägg annonsen ska ha och välja vilket som passar dina tjänster eller produkter bäst. Följande typer av pristillägg finns att välja mellan: varumärken, händelser, platser, grannskap, produktkategorier, produktnivåer, tjänstekategorier, tjänstenivåer och tjänster. Efter det väljer du lämplig valuta och priskvalificerare: pris från eller priser upp till. Du kan även lämna rutan för priskvalificeraren tom för sätta ett fast pris på produkten eller tjänsten.

Du kan lägga in minst tre och max åtta produkter eller tjänster. Detta gör du genom att fylla i en rubrik och en beskrivning på 25 tecken maximalt per rad. Rubriken bör innehålla namnet på produkten/tjänsten och visas över priset i tillägget. Beskrivningen hamnar under priset. Välj ett pris som passar för er typ av tjänster. Exempel på tjänster kan vara försäkringar, prenumerationer, hantverkare eller appar och för dessa kan du sedan välja att sätta ut ett pris per timme, dag, månad eller år.

Välj ut en lämplig landningssida som slutlig webbadress för att leda besökaren vidare till den tjänst eller produkt som omnämns i tillägget.

Kontakta oss om du har några frågor om AdWords pristillägg och lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner