Sökmotorkonsult.se

Öka din CTR med AdWords nya pristillägg

pristillägg

Annonstillägg är sannerligen varje AdWords-annonsörs bästa vän. Genom en uppsjö av tillägg så kan vi förmedla mer information, leda besökare rätt, ta upp större utrymme och ge ditt konto en bättre Quality Score. Har ditt företag konkurrenskraftiga priser? Då är det dags att boosta er AdWords-annonsering genom att testa det nya pristillägget!

Med pristillägget kan du marknadsföra flera tjänster eller produkter samtidigt i en annons. Du kan lyfta fram upp till åtta produkter eller tjänster per annons och visa upp en bred repertoar. Dessa lyfts fram med produkten/tjänstens namn i rubriken, deras pris och med en kort beskrivning. När besökaren klickar på pristillägget kommer de hamna direkt på landningssidan för produkten eller tjänsten.

Click-Through-Rate (CTR) är ett viktigt mätvärde, det anger procenten för hur många som klickat på annonsen av dem som annonsen visats för. Varför är detta viktigt? Förutom att vi vill attrahera så många som möjligt av de som ser annonsen att klicka in på just vår annons, så indikerar också en hög CTR för Google att din annons är relevant mot sökordet vilket ger en högre Quality Score. En hög Quality Score ger i sin tur bättre och billigare klickpriser – vilket vi alltid strävar efter.

Storleken på annonsytan, relevant information och konkurrenskraftiga priser är faktorer som kan påverka huruvida någon kommer klicka på din annons eller inte. Med ett pristillägg kan du använda dig av samtliga av dessa faktorer i sökresultatet.

Öka din CTR

När möjligheten att ha pristillägg kom så visades de främst i mobilen, men numera syns de även i datorn. Vi har noterat att det främst är de annonser som knipit första platsen i sökresultatet som belönats med att få sina pristillägg visade. Det kan innebära en stor skillnad i CTR. Därför kan det vara värt att öka buden något när ni testar pristillägg för att knipa första platsen på era bästa annonser och se om tilläggen kan öka konverteringen och CTR.

pristillägg adwordsHur skapar jag ett pristillägg?

När du vill lägga in ett pristillägg i Google AdWords så klickar du dig vidare enligt följande steg:

Kampanjer > Annonstillägg > Visa pristillägg > Tillägg > Pristillägg 

Pristillägg

Det första du får välja är vilket språk annonsen ska ha och du kan välja mellan tolv olika språk. I steg två ska du fylla i vilken typ av pristillägg annonsen ska ha och välja vilket som passar dina tjänster eller produkter bäst. Följande typer av pristillägg finns att välja mellan: varumärken, händelser, platser, grannskap, produktkategorier, produktnivåer, tjänstekategorier, tjänstenivåer och tjänster. Efter det väljer du lämplig valuta och priskvalificerare: pris från eller priser upp till. Du kan även lämna rutan för priskvalificeraren tom för sätta ett fast pris på produkten eller tjänsten.

Du kan lägga in minst tre och max åtta produkter eller tjänster. Detta gör du genom att fylla i en rubrik och en beskrivning på 25 tecken maximalt per rad. Rubriken bör innehålla namnet på produkten/tjänsten och visas över priset i tillägget. Beskrivningen hamnar under priset. Välj ett pris som passar för er typ av tjänster. Exempel på tjänster kan vara försäkringar, prenumerationer, hantverkare eller appar och för dessa kan du sedan välja att sätta ut ett pris per timme, dag, månad eller år.

Välj ut en lämplig landningssida som slutlig webbadress för att leda besökaren vidare till den tjänst eller produkt som omnämns i tillägget.

Kontakta oss om du har några frågor om AdWords pristillägg och lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.