Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

samtalsspårning adwords

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer från Adwords mer exakt.

Hittills har annonsörer på Google i Sverige endast kunnat registrera klick på Ringa-knappen på mobilen som en indikation på antalet samtal från Adwords. Nu finns en mer tillförlitlig spårning tillgänglig med ett vidarekopplingsnummer som kommer ge dig mer data i form av samtalets längd, huruvida samtalet besvarades samt användarens riktnummer utöver att mäta själva samtalet mer korrekt.

Det här innebär att om dina samtal som varar över exempelvis fyra minuter brukar innebära en konvertering kan du även räkna det som en konvertering direkt i Adwords och optimera för mer lönsam trafik.

Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Det är gratis att använda Googles vidarekopplingsnummer i dina annonser, men du debiteras som vanligt för ett klick när användare klickar på din annons eller på Ring-knappen på mobiler. Du debiteras däremot inte om någon ringer dig ”manuellt” efter att exempelvis ha sett din annons på en dator.

Lägg till vidarekopplingsnummer

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen + Nytt telefonnummer och lägg till telefonnumret som du vill att samtalen ska vidarekopplas till.
  5. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  6. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  7. Klicka på Spara.

Samtalsspårning Google

 

I kampanjer med befintliga samtalstillägg

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen » bredvid telefonnumret.
  5. Telefonnumret listas under Valda telefonnummer. Klicka på pennikonen bredvid knappen för att öppna fönstret Redigera telefonnummer.
  6. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  7. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  8. Klicka på Spara.

Följ upp samtalsdata

För att se samtalsstatistiken kan du efter en tids annonserande öppna fliken Dimensioner och välja Samtalsuppgifter på rullistan Visa. Du kan se följande kolumner för alla samtal till dina Google-vidarekopplingsnummer:

  • Starttid
  • Sluttid
  • Status (missat eller mottaget)
  • Varaktighet (sekunder)
  • Uppringarens riktnummer
  • Samtalskostnad
  • Samtalstyp

Kontakta oss på Pineberry om du vill ha hjälp med samtalsspårning och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

2 kommentarer

  1. Hej,

    Vet att det här är en gammal artikel men jag kan inte se att denna funktion fortfarande finns kvar. Vet du om Google tagit bort möjligheten till att använda ett vidarekopplingsnummer?

    Mvh,
    Robin

    Kommentar av Robin

  2. Hej Robin,
    Nej det ska de inte har gjort. De har däremot gjort det till standard istället vilket gör att man måste göra en opt-out för att inte ha det på sina call extensions.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner