Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

samtalsspårning adwords

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer från Adwords mer exakt.

Hittills har annonsörer på Google i Sverige endast kunnat registrera klick på Ringa-knappen på mobilen som en indikation på antalet samtal från Adwords. Nu finns en mer tillförlitlig spårning tillgänglig med ett vidarekopplingsnummer som kommer ge dig mer data i form av samtalets längd, huruvida samtalet besvarades samt användarens riktnummer utöver att mäta själva samtalet mer korrekt.

Det här innebär att om dina samtal som varar över exempelvis fyra minuter brukar innebära en konvertering kan du även räkna det som en konvertering direkt i Adwords och optimera för mer lönsam trafik.

Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Det är gratis att använda Googles vidarekopplingsnummer i dina annonser, men du debiteras som vanligt för ett klick när användare klickar på din annons eller på Ring-knappen på mobiler. Du debiteras däremot inte om någon ringer dig ”manuellt” efter att exempelvis ha sett din annons på en dator.

Lägg till vidarekopplingsnummer

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen + Nytt telefonnummer och lägg till telefonnumret som du vill att samtalen ska vidarekopplas till.
  5. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  6. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  7. Klicka på Spara.

Samtalsspårning Google

 

I kampanjer med befintliga samtalstillägg

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen » bredvid telefonnumret.
  5. Telefonnumret listas under Valda telefonnummer. Klicka på pennikonen bredvid knappen för att öppna fönstret Redigera telefonnummer.
  6. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  7. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  8. Klicka på Spara.

Följ upp samtalsdata

För att se samtalsstatistiken kan du efter en tids annonserande öppna fliken Dimensioner och välja Samtalsuppgifter på rullistan Visa. Du kan se följande kolumner för alla samtal till dina Google-vidarekopplingsnummer:

  • Starttid
  • Sluttid
  • Status (missat eller mottaget)
  • Varaktighet (sekunder)
  • Uppringarens riktnummer
  • Samtalskostnad
  • Samtalstyp

Kontakta oss på Pineberry om du vill ha hjälp med samtalsspårning och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

2 kommentarer

  1. Hej,

    Vet att det här är en gammal artikel men jag kan inte se att denna funktion fortfarande finns kvar. Vet du om Google tagit bort möjligheten till att använda ett vidarekopplingsnummer?

    Mvh,
    Robin

    Kommentar av

    Robin

  2. Hej Robin,
    Nej det ska de inte har gjort. De har däremot gjort det till standard istället vilket gör att man måste göra en opt-out för att inte ha det på sina call extensions.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner