Sökmotorkonsult.se

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

samtalsspårning adwords

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer från Adwords mer exakt.

Hittills har annonsörer på Google i Sverige endast kunnat registrera klick på Ringa-knappen på mobilen som en indikation på antalet samtal från Adwords. Nu finns en mer tillförlitlig spårning tillgänglig med ett vidarekopplingsnummer som kommer ge dig mer data i form av samtalets längd, huruvida samtalet besvarades samt användarens riktnummer utöver att mäta själva samtalet mer korrekt.

Det här innebär att om dina samtal som varar över exempelvis fyra minuter brukar innebära en konvertering kan du även räkna det som en konvertering direkt i Adwords och optimera för mer lönsam trafik.

Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Det är gratis att använda Googles vidarekopplingsnummer i dina annonser, men du debiteras som vanligt för ett klick när användare klickar på din annons eller på Ring-knappen på mobiler. Du debiteras däremot inte om någon ringer dig ”manuellt” efter att exempelvis ha sett din annons på en dator.

Lägg till vidarekopplingsnummer

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen + Nytt telefonnummer och lägg till telefonnumret som du vill att samtalen ska vidarekopplas till.
  5. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  6. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  7. Klicka på Spara.

Samtalsspårning Google

 

I kampanjer med befintliga samtalstillägg

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen » bredvid telefonnumret.
  5. Telefonnumret listas under Valda telefonnummer. Klicka på pennikonen bredvid knappen för att öppna fönstret Redigera telefonnummer.
  6. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  7. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  8. Klicka på Spara.

Följ upp samtalsdata

För att se samtalsstatistiken kan du efter en tids annonserande öppna fliken Dimensioner och välja Samtalsuppgifter på rullistan Visa. Du kan se följande kolumner för alla samtal till dina Google-vidarekopplingsnummer:

  • Starttid
  • Sluttid
  • Status (missat eller mottaget)
  • Varaktighet (sekunder)
  • Uppringarens riktnummer
  • Samtalskostnad
  • Samtalstyp

Kontakta oss på Pineberry om du vill ha hjälp med samtalsspårning och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

Sidan är senast uppdaterad 2014-11-24

2 kommentarer

  1. Hej,

    Vet att det här är en gammal artikel men jag kan inte se att denna funktion fortfarande finns kvar. Vet du om Google tagit bort möjligheten till att använda ett vidarekopplingsnummer?

    Mvh,
    Robin

    Kommentar av Robin

  2. Hej Robin,
    Nej det ska de inte har gjort. De har däremot gjort det till standard istället vilket gör att man måste göra en opt-out för att inte ha det på sina call extensions.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?