Sökmotorkonsult.se

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

samtalsspårning adwords

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer från Adwords mer exakt.

Hittills har annonsörer på Google i Sverige endast kunnat registrera klick på Ringa-knappen på mobilen som en indikation på antalet samtal från Adwords. Nu finns en mer tillförlitlig spårning tillgänglig med ett vidarekopplingsnummer som kommer ge dig mer data i form av samtalets längd, huruvida samtalet besvarades samt användarens riktnummer utöver att mäta själva samtalet mer korrekt.

Det här innebär att om dina samtal som varar över exempelvis fyra minuter brukar innebära en konvertering kan du även räkna det som en konvertering direkt i Adwords och optimera för mer lönsam trafik.

Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Det är gratis att använda Googles vidarekopplingsnummer i dina annonser, men du debiteras som vanligt för ett klick när användare klickar på din annons eller på Ring-knappen på mobiler. Du debiteras däremot inte om någon ringer dig ”manuellt” efter att exempelvis ha sett din annons på en dator.

Lägg till vidarekopplingsnummer

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen + Nytt telefonnummer och lägg till telefonnumret som du vill att samtalen ska vidarekopplas till.
  5. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  6. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  7. Klicka på Spara.

Samtalsspårning Google

 

I kampanjer med befintliga samtalstillägg

  1. Klicka på fliken Annonstillägg från en kampanj i Söknätverket.
  2. Välj Samtalstillägg på rullistan Visa.
  3. Klicka på + Tillägg.
  4. Klicka på knappen » bredvid telefonnumret.
  5. Telefonnumret listas under Valda telefonnummer. Klicka på pennikonen bredvid knappen för att öppna fönstret Redigera telefonnummer.
  6. Välj sedan Visa min annons med Googles vidarekopplingsnummer och samtalsrapportering.
  7. Ställ in konverteringsinställningar för telefonsamtal under avancerat.
  8. Klicka på Spara.

Följ upp samtalsdata

För att se samtalsstatistiken kan du efter en tids annonserande öppna fliken Dimensioner och välja Samtalsuppgifter på rullistan Visa. Du kan se följande kolumner för alla samtal till dina Google-vidarekopplingsnummer:

  • Starttid
  • Sluttid
  • Status (missat eller mottaget)
  • Varaktighet (sekunder)
  • Uppringarens riktnummer
  • Samtalskostnad
  • Samtalstyp

Kontakta oss på Pineberry om du vill ha hjälp med samtalsspårning och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

2 kommentarer

  1. Hej,

    Vet att det här är en gammal artikel men jag kan inte se att denna funktion fortfarande finns kvar. Vet du om Google tagit bort möjligheten till att använda ett vidarekopplingsnummer?

    Mvh,
    Robin

    Kommentar av Robin

  2. Hej Robin,
    Nej det ska de inte har gjort. De har däremot gjort det till standard istället vilket gör att man måste göra en opt-out för att inte ha det på sina call extensions.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.