Sökmotorkonsult.se

Allt du behöver veta om Performance Max

Nytt år och google ligger inte på latsidan med nyheter. Google har nu gått ut med att Local och Smart Shopping kampanjtyper kommer att ersättas med Performance Max som kampanjtyp. Låt oss reda lite i vad Performance Max är för något.

Performance Max är egentligen precis som det låter, en kampanjtyp för att nå maximal performance över alla Googles annonsytor. Till skillnad från hur Local och vanliga Shopping kampanjer fungerat så kan man nu med Performance Max nå ut till en bredare publik genom att kampanjerna visar dina annonser på ytor som inte ingår i de vanliga kampanjtyperna.

Smart Shopping däremot har precis som Performance Max möjligheten att visa dina annonser på fler ytor så här är skillnaden inte helt självklar.

Google säger så här: “You’ll get the same foundational features of Smart Shopping and Local campaigns while accessing brand new inventory and formats across YouTube, Search text ads and Discover”. Så vad exakt dom menar med “brand new” är fortsatt oklart.

Vad är Performance Max?

Men om vi backar bandet lite så har faktiskt Performance Max kampanjer funnits ett litet tag nu. Man skulle enkelt kunna förklara Performance Max som en kombinations-kampanj. En kampanjtyp där du använder text, bilder och video i samma kampanj optimerat mot ett specifikt affärsmål.

Performance Max tillhör inte någon specifik annonseringskanal, så som sök, display eller Yotube. Den tillhör alla samtidigt.

I sin enkelhet så berättar du för kampanjen vilken konverteringsdata som du vill använda och vilket mål du har med konverteringarna. Sen låter du kampanjen fritt bestämma om det är en video, text eller bild-annons som ska generera konverteringarna.

Allt handlar om data och målsättning

Performance Max kommer inte att fungera om du inte har data och en mätbar målsättning.

Om vi ska exemplifiera, du driver en e-handel, målet med din annonsering är att driva lönsam annonsering baserat på ett ROAS-mål.

Då behöver du se till att Google Ads vet när en användare handlar i din e-handel, detta görs oftast genom att koppla upp sitt e-handelssystem med Google Analytics och sedan importera konverteringarna från Google Analytics till Google Ads.

När vi har det på plats så måste vi då räkna fram vad du behöver ha för ROAS-målsättning. Hur mycket behöver du få tillbaka på varje spenderad krona i annonsering för att gå med vinst, och hur mycket vinst vill du gå med.

När man har den tekniska biten på plats och man räknat fram vilket ROAS-mål som behövs för att driva lönsam annonsering är man redo att köra Performance Max. Då berättar man helt enkelt för kampanjen att det är köp i e-handeln vi vill ha och vi vill få tillbaka, exempelvis 500% av varje spenderad krona.

Sedan lägger vi in text, bilder och video i kampanjen. Då kommer AI:n att utefter dina uppsatta målsättningar visa annonser i alla nätverk och format, poängen är att låta maskinen avgöra när var och hur din annons ska visas för potentiella kunder.

Smart Shopping ersätts automatiskt med Performance Max

Så den egentliga nyheten här är att man inom snar framtid också kommer kunna lägga till sina produktflöden i Performance Max kampanjen tillsammans med text, bilder och video. Så vi tar ytterligare ett steg i att slå ihop olika kampanjtyper.

I och med denna förändring så blir Smart Shopping i praktiken en överflödig kampanjtyp. Så därför kommer Google i två olika steg “tvinga” oss annonsörer att byta kampanjtyp.

Det första steget blir att under April månad så kommer Google lansera ett “one-click”-verktyg för att omvandla sina Smart Shopping kampanjer till Performance Max kampanjer. Från och med juni kommer man sedan kunna göra samma sak med Local kampanjer.

Sen knyter dom ihop påsen ordentligt med start i Juli. Dom säger att under perioden Juli – September 2022 så kommer dina Smart Shopping kampanjer automatiskt att omvandlas till Performance Max och i perioden Augusti till September 2022 kommer dina Local kampanjer att omvandlas.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.