Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sponsrade länkar på varumärken OK

Från och med den 14:e september släpper Google det fritt att använda sig av konkurrentens varumärke för sina sponsrade länkar. Det kommer fortfarande finnas möjlighet att klaga till Google om annonsen kan anses ”förvirrande.” Det här står klart efter en dom i EU-domstolen.

Det som kallas Brandjacking har varit förbjudet, mer eller mindre, i Europa men lagligt på i de flesta andra länder. Det kan till exempel handla om att visa en annons för Pepsi när man söker efter Coca-Cola. I de organiska sökresultaten har det här förstås fungerat men när det gäller sponsrade länkar har Google varit tuffare.

Google delar själva med sig av nyheten på Inside Adwords idag och säger:

Vi tror att användarna är smarta och att de kan se skillnad på annonser, var de kommer från och vad de representerar. Vi tror också att mer relevant information är bättre än mindre information. Den princip som vi alltid följt är att annonsering ska gagna användaren och vår avsikt är att försäkra att annonserna är relevanta och lämpliga. Vi tror att denna policy upprätthåller denna princip.

I första hand gäller de nya reglerna egentligen inte för konkurrenter utan kanske snarare jämförelsesiter, återförsäljare och andra som kan förknippas med varumärket så om du blåser på med annonser på alla dina konkurrenters namn kan du nog räkna med att få en hel del stoppade.

6 kommentarer

  1. Google kommer att få mera intäkter med större konkurrens på många ord, mindre e-handels återförsäljare kan ta marknadsandelar från de stora. Bra och smart drag av Google.

    Kommentar av Lennart

  2. En intressant förändring. Kan tänka mig att det kommer uppstå ett antal mindre dispyter mellan företag om vilseledande marknadsföring.

    Kommentar av Fredrik

  3. Det kan komma att bli en massa bråk av det här men jag tror också som Lennart att det är generellt sett bra, på hur många andra ställen stoppar man t ex återförsäljare från att annonsera?

    Kommentar av Magnus

  4. Detta är ju klart en förändring. Det kommer bli en del förvirring, tror jag, men folk kommer kanske bli skarpare på att sålla ”rätt och fel” information.
    Det känns som en gråszon, om man vill använda sig av detta sätt att marknadsföra, men det är ju klart upp till var och en.
    Jag kommer nog kanske prova…;)
    Som Lennart säger, mindre e handels företag kan norpa från de större företagen och Google kommer i slutändan tjäna mera pengar. Det är dock en spännande förändring, tycker jag.
    Det väcker ju helt klart nya idéer, detta inlägg.
    Tack för bra inlägg,

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

  5. Min känsla är att det kommer att göra ganska stor skada för relevansen i de sponsrade länkarna. Det är ju inte bara direkt konkurrerande verksamheter inom samma bransch som kommer att utnyttja detta, vilket i vissa fall kommer att resultera i sjukt skumma sökresultat inom de sponsrade länkarna. Även om google adwords bygger på både relevans och bud så tror jag att det är en förändring som kommer att försvåra för besökaren.

    Google kommer såklart att tjäna mer pengar initialt på detta, men jag tror samtidigt att användandet av sponsrade länkar i förlängningen kommer att sjunka med den sjunkande relevansen.

    Kommentar av Daniel Selin

  6. Jag tror inte det faktiskt, relevansen i USA är ju inte sämre än den är i Sverige och där har man alltid fått göra så här. Det kommer snarare skapa konkurrens på varumärkena så att de som äger dem kommer tvingas snäppa upp sina kampanjer, bättre landingssidor etc.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner