Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

custom affinity audience

Vi pratar ofta om målgrupper, och vikten av definiera sin egna målgrupp för att kunna rikta sina annonser till en så relevant grupp av människor som möjligt. Inom sociala medier känns detta tankesätt närmare till hands, då vi är tvungna att jobba på det sättet inom de kanalerna. Men när det kommer till AdWords är det inte lika självklart.

Huvudfokus när vi skapar displaykampanjer är oftast att öka varumärkeskännedomen. Utgår vi från det när vi skapar vår displaykampanj finns det några enkla inställningar som vi gör i början. Vi kan till exempel välja var i Googles displaynätverket vi vill synas och var vi inte vill synas. Vi kan även välja att synas på sidor som handlar om specifika ämnen.

Men har du någonsin testat att skapa en egen målgrupp baserat på vad för intressen din målgrupp kan tänkas ha? Precis på samma sätt som man väljer intressen i Facebook kan man på ett liknande sätt även göra det i AdWords. I följande artikel går jag igenom anpassade intressegrupper, eller custom affinity audiences som det heter på engelska. Detta är en inriktning som jag känner har blivit lite bortglömd bland alla andra coola funktioner.

Skillnaden mellan affinity audiences och custom affinity audiences

Skillnaden dem emellan är egentligen precis som det låter, affinity audiences är fördefinierade målgrupper som du kan välja från en lista, och custom affinity audiences skapar du själv genom att skräddarsy en målgrupp baserad på sökord och URL:er.

Baserat på de intressen som du valt kommer Googles system att leta efter användare som matchar alla intressen, exempelvis hästar + ridning + foder. Om dina skapade lista behöver större räckvidd kommer Google även kolla på användare som är intresserade av subkategorier av de valda intressena. 

Skapa din intressegrupp

Låt mig gå igenom steg för steg hur du går tillväga för att skapa din egna anpassade målgrupp baserat på intressen. Väl inne i AdWords väljer du din displaykampanj. Om du inte har någon rekommenderar jag dig att läsa om displaynätverket först i den här artikeln. Tyvärr är nämligen denna inriktning endast tillgänglig för displaykampanjer och inte för söknätverket. 

Steg 1 – Stå på displaykampanjnivå och navigera till målgrupper i vänstermenyn.

skapa malgrupp

Steg 2 – Tryck på pennan för att börja skapa en målgrupp. Välj din kampanj eller annonsgrupp som du vill applicera detta på. Därefter väljer du inriktning eller observation beroende på om du endast vill visa annonserna för din tänkta målgrupp eller om du vill synas utanför också men buda högre för din tänkta målgrupp. Tryck sedan på intressegrupp, och välj anpassad målgrupp inom intressegrupp, du behöver scrolla ned en bit för att hitta det. 

intressegrupp

anpassad malgrupp inom intressegrupp

Steg 3 – Döp din målgrupp, förslagsvis till något passande. Därefter är det bara att fylla på med intressen och även webbadresser om man vill det. Dock behöver du inte fylla på med massvis av sökord för att öka effektiviteten, det räcker med ungefär 5 stycken, samt 5 stycken webbadresser om du önskar. Till höger kan du se den beräknade storleken för din intressegrupp. Språkinställningarna som du kan se till höger är de språkinställningar som den valda kampanjen har. Det går inte att ändra här utan måste göras på kampanjnivå. När du känner dig nöjd med din målgrupp är det bara att trycka på spara, svårare än så är det inte!

definiera dina malgrupp

Tre tips

  • Om du har en remarketinglista rekommenderar jag dig att ta en titt på målgruppsstatistiken som du hittar under insikter om målgrupp. I denna rapport kan du få ut mycket matnyttig information om dina besökare, som kan vara bra att ha i åtanke när du skapar din anpassade målgrupp.
  • Om du har en mindre budget kan det vara mer effektivt att skapa en intressegrupp för display för att vara säker på att du når ut till rätt personer. Efter ett tag kan det vara värt att expandera intressegruppen för att få ännu större räckvidd. Men ett tips vid mindre budget är som sagt att börja väldigt specifikt och öka stegvis.
  • Vet du en speciell hemsida eller app som liknar din kan du skriva in dess URLer som ett intresse. Detta betyder inte att dina annonser kommer synas på deras hemsida eller app utan det innebär att dina annonser kommer visas för personer som har liknande appar nedladdade eller intressen som den hemsidan berör, (notera dock att appar och placeringar endast är tillgängligt för videokampanjer på Youtube än så länge).

Väldigt roligt verktyg och jag rekommenderar dig att testa dig fram med dina målgrupper! Som sagt är detta endast tillgängligt för display men jag hoppas att det i framtiden även kommer kunna användas för söknätverket. Har du några funderingar kan du kommentera nedan eller höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner