Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

custom affinity audience

Vi pratar ofta om målgrupper, och vikten av definiera sin egna målgrupp för att kunna rikta sina annonser till en så relevant grupp av människor som möjligt. Inom sociala medier känns detta tankesätt närmare till hands, då vi är tvungna att jobba på det sättet inom de kanalerna. Men när det kommer till AdWords är det inte lika självklart.

Huvudfokus när vi skapar displaykampanjer är oftast att öka varumärkeskännedomen. Utgår vi från det när vi skapar vår displaykampanj finns det några enkla inställningar som vi gör i början. Vi kan till exempel välja var i Googles displaynätverket vi vill synas och var vi inte vill synas. Vi kan även välja att synas på sidor som handlar om specifika ämnen.

Men har du någonsin testat att skapa en egen målgrupp baserat på vad för intressen din målgrupp kan tänkas ha? Precis på samma sätt som man väljer intressen i Facebook kan man på ett liknande sätt även göra det i AdWords. I följande artikel går jag igenom anpassade intressegrupper, eller custom affinity audiences som det heter på engelska. Detta är en inriktning som jag känner har blivit lite bortglömd bland alla andra coola funktioner.

Skillnaden mellan affinity audiences och custom affinity audiences

Skillnaden dem emellan är egentligen precis som det låter, affinity audiences är fördefinierade målgrupper som du kan välja från en lista, och custom affinity audiences skapar du själv genom att skräddarsy en målgrupp baserad på sökord och URL:er.

Baserat på de intressen som du valt kommer Googles system att leta efter användare som matchar alla intressen, exempelvis hästar + ridning + foder. Om dina skapade lista behöver större räckvidd kommer Google även kolla på användare som är intresserade av subkategorier av de valda intressena. 

Skapa din intressegrupp

Låt mig gå igenom steg för steg hur du går tillväga för att skapa din egna anpassade målgrupp baserat på intressen. Väl inne i AdWords väljer du din displaykampanj. Om du inte har någon rekommenderar jag dig att läsa om displaynätverket först i den här artikeln. Tyvärr är nämligen denna inriktning endast tillgänglig för displaykampanjer och inte för söknätverket. 

Steg 1 – Stå på displaykampanjnivå och navigera till målgrupper i vänstermenyn.

skapa malgrupp

Steg 2 – Tryck på pennan för att börja skapa en målgrupp. Välj din kampanj eller annonsgrupp som du vill applicera detta på. Därefter väljer du inriktning eller observation beroende på om du endast vill visa annonserna för din tänkta målgrupp eller om du vill synas utanför också men buda högre för din tänkta målgrupp. Tryck sedan på intressegrupp, och välj anpassad målgrupp inom intressegrupp, du behöver scrolla ned en bit för att hitta det. 

intressegrupp

anpassad malgrupp inom intressegrupp

Steg 3 – Döp din målgrupp, förslagsvis till något passande. Därefter är det bara att fylla på med intressen och även webbadresser om man vill det. Dock behöver du inte fylla på med massvis av sökord för att öka effektiviteten, det räcker med ungefär 5 stycken, samt 5 stycken webbadresser om du önskar. Till höger kan du se den beräknade storleken för din intressegrupp. Språkinställningarna som du kan se till höger är de språkinställningar som den valda kampanjen har. Det går inte att ändra här utan måste göras på kampanjnivå. När du känner dig nöjd med din målgrupp är det bara att trycka på spara, svårare än så är det inte!

definiera dina malgrupp

Tre tips

  • Om du har en remarketinglista rekommenderar jag dig att ta en titt på målgruppsstatistiken som du hittar under insikter om målgrupp. I denna rapport kan du få ut mycket matnyttig information om dina besökare, som kan vara bra att ha i åtanke när du skapar din anpassade målgrupp.
  • Om du har en mindre budget kan det vara mer effektivt att skapa en intressegrupp för display för att vara säker på att du når ut till rätt personer. Efter ett tag kan det vara värt att expandera intressegruppen för att få ännu större räckvidd. Men ett tips vid mindre budget är som sagt att börja väldigt specifikt och öka stegvis.
  • Vet du en speciell hemsida eller app som liknar din kan du skriva in dess URLer som ett intresse. Detta betyder inte att dina annonser kommer synas på deras hemsida eller app utan det innebär att dina annonser kommer visas för personer som har liknande appar nedladdade eller intressen som den hemsidan berör, (notera dock att appar och placeringar endast är tillgängligt för videokampanjer på Youtube än så länge).

Väldigt roligt verktyg och jag rekommenderar dig att testa dig fram med dina målgrupper! Som sagt är detta endast tillgängligt för display men jag hoppas att det i framtiden även kommer kunna användas för söknätverket. Har du några funderingar kan du kommentera nedan eller höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner