Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

adwords etiketter labels

En funktion som många inte känner till i Google Adwords eller använder sig av är etiketter eller labels som de heter på engelska. Med etiketter kan du snabbt tagga upp kampanjer, annonsgrupper, sökord och annonser precis hur du vill och du kan även använda olika färger. Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid efter genomförda förändringar i ditt Adwords-konto.

Eftersom du kan tagga upp olika element med etiketter i Adwords betyder det att du har snabbare åtkomst till en grupp med data som du kanske annars hade behövt spendera längre tid med att klicka runt i Adwords för kunna jämföra.

Ett bra exempel på detta är om du exempelvis snabbt vill jämföra din brand-kampanjs resultat mot non-brand-kampanjer eller om du vill märka upp en ny annonsgrupp för att snabbare kunna analysera resultatet över tid. Etiketter är även ett bra sätt att märka upp särskilda sökord du vill hålla under uppsikt. Att utvärdera Söknätverket vs Display-nätverket, budstrategier eller olika språkinställningar är andra sätt att använda etiketter på.

Du skapar en etikett i Adwords genom att markera exempelvis ett sökord och sedan gå in under Etiketter och vill du skapa flera på en gång och välja färger kan du där klicka på Hantera etiketter.

Effektivt vid annonstestning

Ett annat exempel på hur etiketter kan hjälpa dig följa upp dina resultat och förbättra din annonstestning är att tagga upp dina annonser med vilka som tillhör kontrollgruppen och vilka som är experiment. Då ser du även snabbt vilken annons som vinner när ditt test är klart.

En annan funktion som är användbar när det gäller annonser och etiketter är att märka upp särskilda rea-annonser med en etikett för att enkelt kunna aktivera eller pausa alla på en gång.

adwords labels

Stöd för etiketter i nya Adwords Editor

För att hantera dina etiketter snabbare i bulk rekommenderar vi att du använder etiketter i Adwords Editor då det äntligen finns stöd för dem. Då kan du effektivt filtrera på dina etiketter oavsett vilken nivå du applicerar dessa på.

Utvärdera etiketter i Dimensioner

Om du vill se hur kampanjer, annonsgrupper, sökord eller annonser med olika etiketter presterar mot varandra kan du gå in under fliken Dimensioner och välja Etiketter samt vilken nivå du vill se och jämföra.

Etiketter är inget verktyg som i sig självt får ditt konto att prestera bättre men det ger dig en stark fördel vid analys och utvärdering vilket i sin tur kan göra ditt konto mer lönsamt.

Lycka till och glad midsommar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner