Sökmotorkonsult.se

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

adwords etiketter labels

En funktion som många inte känner till i Google Adwords eller använder sig av är etiketter eller labels som de heter på engelska. Med etiketter kan du snabbt tagga upp kampanjer, annonsgrupper, sökord och annonser precis hur du vill och du kan även använda olika färger. Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid efter genomförda förändringar i ditt Adwords-konto.

Eftersom du kan tagga upp olika element med etiketter i Adwords betyder det att du har snabbare åtkomst till en grupp med data som du kanske annars hade behövt spendera längre tid med att klicka runt i Adwords för kunna jämföra.

Ett bra exempel på detta är om du exempelvis snabbt vill jämföra din brand-kampanjs resultat mot non-brand-kampanjer eller om du vill märka upp en ny annonsgrupp för att snabbare kunna analysera resultatet över tid. Etiketter är även ett bra sätt att märka upp särskilda sökord du vill hålla under uppsikt. Att utvärdera Söknätverket vs Display-nätverket, budstrategier eller olika språkinställningar är andra sätt att använda etiketter på.

Du skapar en etikett i Adwords genom att markera exempelvis ett sökord och sedan gå in under Etiketter och vill du skapa flera på en gång och välja färger kan du där klicka på Hantera etiketter.

Effektivt vid annonstestning

Ett annat exempel på hur etiketter kan hjälpa dig följa upp dina resultat och förbättra din annonstestning är att tagga upp dina annonser med vilka som tillhör kontrollgruppen och vilka som är experiment. Då ser du även snabbt vilken annons som vinner när ditt test är klart.

En annan funktion som är användbar när det gäller annonser och etiketter är att märka upp särskilda rea-annonser med en etikett för att enkelt kunna aktivera eller pausa alla på en gång.

adwords labels

Stöd för etiketter i nya Adwords Editor

För att hantera dina etiketter snabbare i bulk rekommenderar vi att du använder etiketter i Adwords Editor då det äntligen finns stöd för dem. Då kan du effektivt filtrera på dina etiketter oavsett vilken nivå du applicerar dessa på.

Utvärdera etiketter i Dimensioner

Om du vill se hur kampanjer, annonsgrupper, sökord eller annonser med olika etiketter presterar mot varandra kan du gå in under fliken Dimensioner och välja Etiketter samt vilken nivå du vill se och jämföra.

Etiketter är inget verktyg som i sig självt får ditt konto att prestera bättre men det ger dig en stark fördel vid analys och utvärdering vilket i sin tur kan göra ditt konto mer lönsamt.

Lycka till och glad midsommar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.