Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Apple har lanserat sökannonser i App Store

search ads app store

Efter att ha genomfört betatester sedan i juni har Apple nu lanserat sin annonsplattform Search Ads för App Store i USA. Det här öppnar nya möjligheter för alla utvecklare och företag med appar.

Apple går i Googles fotspår i och med denna lansering då Googles Play Store haft sökannonser i över ett år. Sökannonserna finns för närvarande endast i amerikanska App Store och enheterna som stöds är iPhone och iPad.

Ingen annonscopy

Annonscopy skriver annonsörer inte själva som det ser ut nu. Apple genererar bilder och annonscopy automatiskt från appens metadata som utvecklaren eller förläggaren angett. Annonser kommer särskilja sig från det organiska sökresultatet i App Store med en blå bakgrund och annonsetikett.

apple search ads

Sökord

Precis som i Google AdWords och Bing Ads använder man sig av sökord i Search Ads för App Store. Man kan lägga till egna sökord eller få rekommendationer av Apple baserat på appens innehåll och kategori.

Matchtyper

Apple använder sig av två matchtyper, bred match och exakt match. Precis som i AdWords kontrollerar matchtyper hur dina annonser matchas med sökningar. Exakt match är även i Apples sökannonser den snävare matchtypen med större kontroll som fångar upp mer exakta sökningar. Den breda fångar upp singular, plural, synonymer och ”relaterade sökningar” för valda sökord.

CPT och TTR – nya mätvärden

Istället för att ta betalt per klick genom CPC (Cost Per Click) tar Apple betalt med mätvärdet CPT, Cost Per Tap. Egentligen är det endast en ordlek eftersom det är precis samma åtgärd som i ett klick – men Apple kallar det CPT. Eftersom man inte mäter klick mäter man heller inte CTR (Click-through rate) utan TTR, tap-through rate.

Under en begränsad period erbjuder Apple sina utvecklare gratis annonsering för $100. Det återstår att se när Search Ads för App Store blir tillgängligt i Sverige och resten av världen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner