Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Apple har lanserat sökannonser i App Store

search ads app store

Efter att ha genomfört betatester sedan i juni har Apple nu lanserat sin annonsplattform Search Ads för App Store i USA. Det här öppnar nya möjligheter för alla utvecklare och företag med appar.

Apple går i Googles fotspår i och med denna lansering då Googles Play Store haft sökannonser i över ett år. Sökannonserna finns för närvarande endast i amerikanska App Store och enheterna som stöds är iPhone och iPad.

Ingen annonscopy

Annonscopy skriver annonsörer inte själva som det ser ut nu. Apple genererar bilder och annonscopy automatiskt från appens metadata som utvecklaren eller förläggaren angett. Annonser kommer särskilja sig från det organiska sökresultatet i App Store med en blå bakgrund och annonsetikett.

apple search ads

Sökord

Precis som i Google AdWords och Bing Ads använder man sig av sökord i Search Ads för App Store. Man kan lägga till egna sökord eller få rekommendationer av Apple baserat på appens innehåll och kategori.

Matchtyper

Apple använder sig av två matchtyper, bred match och exakt match. Precis som i AdWords kontrollerar matchtyper hur dina annonser matchas med sökningar. Exakt match är även i Apples sökannonser den snävare matchtypen med större kontroll som fångar upp mer exakta sökningar. Den breda fångar upp singular, plural, synonymer och ”relaterade sökningar” för valda sökord.

CPT och TTR – nya mätvärden

Istället för att ta betalt per klick genom CPC (Cost Per Click) tar Apple betalt med mätvärdet CPT, Cost Per Tap. Egentligen är det endast en ordlek eftersom det är precis samma åtgärd som i ett klick – men Apple kallar det CPT. Eftersom man inte mäter klick mäter man heller inte CTR (Click-through rate) utan TTR, tap-through rate.

Under en begränsad period erbjuder Apple sina utvecklare gratis annonsering för $100. Det återstår att se när Search Ads för App Store blir tillgängligt i Sverige och resten av världen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner