Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Apple har lanserat sökannonser i App Store

search ads app store

Efter att ha genomfört betatester sedan i juni har Apple nu lanserat sin annonsplattform Search Ads för App Store i USA. Det här öppnar nya möjligheter för alla utvecklare och företag med appar.

Apple går i Googles fotspår i och med denna lansering då Googles Play Store haft sökannonser i över ett år. Sökannonserna finns för närvarande endast i amerikanska App Store och enheterna som stöds är iPhone och iPad.

Ingen annonscopy

Annonscopy skriver annonsörer inte själva som det ser ut nu. Apple genererar bilder och annonscopy automatiskt från appens metadata som utvecklaren eller förläggaren angett. Annonser kommer särskilja sig från det organiska sökresultatet i App Store med en blå bakgrund och annonsetikett.

apple search ads

Sökord

Precis som i Google AdWords och Bing Ads använder man sig av sökord i Search Ads för App Store. Man kan lägga till egna sökord eller få rekommendationer av Apple baserat på appens innehåll och kategori.

Matchtyper

Apple använder sig av två matchtyper, bred match och exakt match. Precis som i AdWords kontrollerar matchtyper hur dina annonser matchas med sökningar. Exakt match är även i Apples sökannonser den snävare matchtypen med större kontroll som fångar upp mer exakta sökningar. Den breda fångar upp singular, plural, synonymer och ”relaterade sökningar” för valda sökord.

CPT och TTR – nya mätvärden

Istället för att ta betalt per klick genom CPC (Cost Per Click) tar Apple betalt med mätvärdet CPT, Cost Per Tap. Egentligen är det endast en ordlek eftersom det är precis samma åtgärd som i ett klick – men Apple kallar det CPT. Eftersom man inte mäter klick mäter man heller inte CTR (Click-through rate) utan TTR, tap-through rate.

Under en begränsad period erbjuder Apple sina utvecklare gratis annonsering för $100. Det återstår att se när Search Ads för App Store blir tillgängligt i Sverige och resten av världen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner