Sökmotorkonsult.se

Apple har lanserat sökannonser i App Store

search ads app store

Efter att ha genomfört betatester sedan i juni har Apple nu lanserat sin annonsplattform Search Ads för App Store i USA. Det här öppnar nya möjligheter för alla utvecklare och företag med appar.

Apple går i Googles fotspår i och med denna lansering då Googles Play Store haft sökannonser i över ett år. Sökannonserna finns för närvarande endast i amerikanska App Store och enheterna som stöds är iPhone och iPad.

Ingen annonscopy

Annonscopy skriver annonsörer inte själva som det ser ut nu. Apple genererar bilder och annonscopy automatiskt från appens metadata som utvecklaren eller förläggaren angett. Annonser kommer särskilja sig från det organiska sökresultatet i App Store med en blå bakgrund och annonsetikett.

apple search ads

Sökord

Precis som i Google AdWords och Bing Ads använder man sig av sökord i Search Ads för App Store. Man kan lägga till egna sökord eller få rekommendationer av Apple baserat på appens innehåll och kategori.

Matchtyper

Apple använder sig av två matchtyper, bred match och exakt match. Precis som i AdWords kontrollerar matchtyper hur dina annonser matchas med sökningar. Exakt match är även i Apples sökannonser den snävare matchtypen med större kontroll som fångar upp mer exakta sökningar. Den breda fångar upp singular, plural, synonymer och ”relaterade sökningar” för valda sökord.

CPT och TTR – nya mätvärden

Istället för att ta betalt per klick genom CPC (Cost Per Click) tar Apple betalt med mätvärdet CPT, Cost Per Tap. Egentligen är det endast en ordlek eftersom det är precis samma åtgärd som i ett klick – men Apple kallar det CPT. Eftersom man inte mäter klick mäter man heller inte CTR (Click-through rate) utan TTR, tap-through rate.

Under en begränsad period erbjuder Apple sina utvecklare gratis annonsering för $100. Det återstår att se när Search Ads för App Store blir tillgängligt i Sverige och resten av världen.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.