Sökmotorkonsult.se

Automatiska annonsförslag i AdWords

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Från och med den 1:a juni 2018 kan AdWords på egen hand börja lägga in annonser i konton. Det går att undvika detta genom att opta ut. Värt att känna till är att funktionen till en början inte har stöd för svenska annonser.

Att automatisering är i ropet är det få som har undgått. Med annonsförslag vill Google att du ska lägga mindre tid på att skapa nya annonser. Istället är tanken att AdWords ska agera som en slags automatiserad copywriter med maskininlärningskompetens.

Hur fungerar det?

Annonserna skapas baserat på informationen du har i dina befintliga annonser – med andra ord rubriker, beskrivningar, landningssidor samt annonstillägg. Sannolikt kommer annonserna se bättre ut ju mer information som finns på plats. Google kommer alltså inte skapa annonser med helt unikt innehåll, utan de baseras på redan tillgänglig information.

Google har ett enormt underlag kring vilka annonsformuleringar som lockar till flest klick i olika branscher. Annonsförslagen kommer även baseras på denna data.

I teorin bör alltså annonserna se snarlika ut som de som redan existerar i kontot. Räkna inte med att varje kampanj i hela kontot kommer få annonsförslag direkt – en viss mängd data kommer krävas innan dessa förslag ges. Här skriver Google själva mer om ämnet.

Till en början kommer du endast få annonsförslag om dina annonser är på något av språken nedan:

  • engelska
  • spanska
  • portugisiska
  • tyska
  • franska
  • italienska

Om alla dina annonser är på svenska kommer du med andra ord alltså inte få några annonsförslag från AdWords. Med det sagt är det troligt att funktionen i framtiden även kommer nå AdWords-konton med svenska annonser.

Varför gör Google detta?

Vår egen, (och Googles erfarenhet) är att annonsgrupper med minst tre annonser presterar bättre i form av CTR och konverteringar än motsvarande annonsgrupper med endast en annons. I många AdWords-konton har man dock tyvärr missat att testa flera olika annonser mot varandra. Man kanske till och med nöjer sig med endast en annons i hela kontot.

Med detta i åtanke är det tänkbart att Googles syfte med annonsförslag är att ”tvinga” annonsörer att anamma en större variation av annonser. Logiken blir att CTR:en i sådana konton kommer öka, vilket i sin tur leder till att fler klickar på annonserna och därmed genererar mer intäkter åt Google (och förhoppningsvis även mer intäkter/leads till annonsören).

Vad är fördelarna och nackdelarna med annonsförslag?

Den främsta fördelen är att det sparar tid – att skriva nya annonser i ett stort AdWords-konto kan ofta vara ett tidskrävande moment. Att få detta automatiserat kan för vissa vara en fördel.

Den uppenbara nackdelen är att man ger upp kontrollen över annonserna till Google. Speciellt om det är viktigt för dig som annonsör att ha ett specifikt budskap eller tonalitet i annonscopyn. På förhand är det även av naturliga skäl svårt att veta hur annonserna kommer se ut.

Hur optar jag ut?

Om du vill behålla 100% kontroll över dina annonser även i fortsättningen går det att opta ut från annonsförslag. Även om du endast har svenska annonser går det alltså att göra detta redan nu.

Så här gör du för att opta ut:

  • Logga in på ditt AdWords-konto
  • Välj Inställningar
  • Välj Kontoinställningar (överst på sidan)
  • Klicka på ”Kontoinställningar”
  • Välj “Tillämpa inte annonsförslag automatiskt”
  • Spara

En fotnot är att du fortfarande kommer få notiser om annonsförslag även om du optar ut – skillnaden är att de inte kommer aktiveras automatiskt efter 14 dagar. Istället kan du – om du så önskar– lägga in dessa annonser manuellt.

Vad händer om jag inte gör någon åtgärd?

Har du annonser på exempelvis engelska i ditt AdWords-konto och väljer att inte opta ut eller kanske missar att göra det innan 1:a juni kommer du – beroende på vilka notis-inställningar du har i ditt AdWords-konto – få en notis i gränsnittet och/eller ett mejl om att ett annonsförslag har lagts in i kontot.

Du har sedan 14 dagar på att granska annonsen och välja om du vill aktivera eller ta bort annonsen. Gör du ingenting under denna tidsperiod kommer annonsen läggas till automatiskt i kontot.

Annonser som skapas automatiskt kommer vara tydligt markerade (se bilden nedan) så att du lätt kan identifiera vilka dessa är. Automatiska annonser kan säkerligen vara användbart för vissa, men har man resurser och en vilja att ha full kontroll över ens annonser kan det vara bra idé att opta out.

autoapplied_adsuggestion

Exampel på annonsförslag från AdWords

Sammanfattningsvis

  • Annonsförslag ges i dagsläget inte till annonser som är på svenska.
  • Det går bra att opta ut från annonsförslag även i svenska AdWords-konton redan idag.
  • Om man inte optar ut kommer annonsen aktiveras automatiskt efter 14 dagar.
  • Väljer du att opta ut kommer du fortarande få annonsförslag, men får möjlighet att godkänna dessa manuellt.

Opt in eller opt out?

Kommer du våga ge Google förtroende att skriva annonserna åt dig eller kommer du opta ut och bestämma själv? Kommentera gärna dina tankar här nedan!

Behöver du hjälp med AdWords? Kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?