Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Automatiska annonsförslag i AdWords

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Från och med den 1:a juni 2018 kan AdWords på egen hand börja lägga in annonser i konton. Det går att undvika detta genom att opta ut. Värt att känna till är att funktionen till en början inte har stöd för svenska annonser.

Att automatisering är i ropet är det få som har undgått. Med annonsförslag vill Google att du ska lägga mindre tid på att skapa nya annonser. Istället är tanken att AdWords ska agera som en slags automatiserad copywriter med maskininlärningskompetens.

Hur fungerar det?

Annonserna skapas baserat på informationen du har i dina befintliga annonser – med andra ord rubriker, beskrivningar, landningssidor samt annonstillägg. Sannolikt kommer annonserna se bättre ut ju mer information som finns på plats. Google kommer alltså inte skapa annonser med helt unikt innehåll, utan de baseras på redan tillgänglig information.

Google har ett enormt underlag kring vilka annonsformuleringar som lockar till flest klick i olika branscher. Annonsförslagen kommer även baseras på denna data.

I teorin bör alltså annonserna se snarlika ut som de som redan existerar i kontot. Räkna inte med att varje kampanj i hela kontot kommer få annonsförslag direkt – en viss mängd data kommer krävas innan dessa förslag ges. Här skriver Google själva mer om ämnet.

Till en början kommer du endast få annonsförslag om dina annonser är på något av språken nedan:

  • engelska
  • spanska
  • portugisiska
  • tyska
  • franska
  • italienska

Om alla dina annonser är på svenska kommer du med andra ord alltså inte få några annonsförslag från AdWords. Med det sagt är det troligt att funktionen i framtiden även kommer nå AdWords-konton med svenska annonser.

Varför gör Google detta?

Vår egen, (och Googles erfarenhet) är att annonsgrupper med minst tre annonser presterar bättre i form av CTR och konverteringar än motsvarande annonsgrupper med endast en annons. I många AdWords-konton har man dock tyvärr missat att testa flera olika annonser mot varandra. Man kanske till och med nöjer sig med endast en annons i hela kontot.

Med detta i åtanke är det tänkbart att Googles syfte med annonsförslag är att ”tvinga” annonsörer att anamma en större variation av annonser. Logiken blir att CTR:en i sådana konton kommer öka, vilket i sin tur leder till att fler klickar på annonserna och därmed genererar mer intäkter åt Google (och förhoppningsvis även mer intäkter/leads till annonsören).

Vad är fördelarna och nackdelarna med annonsförslag?

Den främsta fördelen är att det sparar tid – att skriva nya annonser i ett stort AdWords-konto kan ofta vara ett tidskrävande moment. Att få detta automatiserat kan för vissa vara en fördel.

Den uppenbara nackdelen är att man ger upp kontrollen över annonserna till Google. Speciellt om det är viktigt för dig som annonsör att ha ett specifikt budskap eller tonalitet i annonscopyn. På förhand är det även av naturliga skäl svårt att veta hur annonserna kommer se ut.

Hur optar jag ut?

Om du vill behålla 100% kontroll över dina annonser även i fortsättningen går det att opta ut från annonsförslag. Även om du endast har svenska annonser går det alltså att göra detta redan nu.

Så här gör du för att opta ut:

  • Logga in på ditt AdWords-konto
  • Välj Inställningar
  • Välj Kontoinställningar (överst på sidan)
  • Klicka på ”Kontoinställningar”
  • Välj “Tillämpa inte annonsförslag automatiskt”
  • Spara

En fotnot är att du fortfarande kommer få notiser om annonsförslag även om du optar ut – skillnaden är att de inte kommer aktiveras automatiskt efter 14 dagar. Istället kan du – om du så önskar– lägga in dessa annonser manuellt.

Vad händer om jag inte gör någon åtgärd?

Har du annonser på exempelvis engelska i ditt AdWords-konto och väljer att inte opta ut eller kanske missar att göra det innan 1:a juni kommer du – beroende på vilka notis-inställningar du har i ditt AdWords-konto – få en notis i gränsnittet och/eller ett mejl om att ett annonsförslag har lagts in i kontot.

Du har sedan 14 dagar på att granska annonsen och välja om du vill aktivera eller ta bort annonsen. Gör du ingenting under denna tidsperiod kommer annonsen läggas till automatiskt i kontot.

Annonser som skapas automatiskt kommer vara tydligt markerade (se bilden nedan) så att du lätt kan identifiera vilka dessa är. Automatiska annonser kan säkerligen vara användbart för vissa, men har man resurser och en vilja att ha full kontroll över ens annonser kan det vara bra idé att opta out.

autoapplied_adsuggestion

Exampel på annonsförslag från AdWords

Sammanfattningsvis

  • Annonsförslag ges i dagsläget inte till annonser som är på svenska.
  • Det går bra att opta ut från annonsförslag även i svenska AdWords-konton redan idag.
  • Om man inte optar ut kommer annonsen aktiveras automatiskt efter 14 dagar.
  • Väljer du att opta ut kommer du fortarande få annonsförslag, men får möjlighet att godkänna dessa manuellt.

Opt in eller opt out?

Kommer du våga ge Google förtroende att skriva annonserna åt dig eller kommer du opta ut och bestämma själv? Kommentera gärna dina tankar här nedan!

Behöver du hjälp med AdWords? Kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner