Bästa annonsformaten för Googles Display-nätverk

När du ska använda bildannonser i Googles Display-nätverk finns det vissa annonsformat som är viktigare än andra. Här listar vi de bästa annonsformaten.

Annonsformat är något som du som annonsör bör ha koll på i samband med att du planerar bildannonser för Googles Display-nätverk. Eftersom formaten skiljer sig lite åt för en av inriktningarna,  så har vi även valt att plocka med inriktningen mot Gmail Ads.

Fler format för maximal räckvidd

Alla publicister på Googles Display-nätverk har olika annonsutrymmen som man tillåter annonsörerna att synas på. Om du planerar att skapa helt egna annonser så rekommenderar vi att du prioriterar de viktigaste annonsformaten först, dessa finner du längre ned i artikeln. Om du däremot vill täcka in ännu fler format för en ännu större räckvidd så kan du med fördel utgå från Googles lista på samtliga format.

Har du inte möjlighet eller vill prioritera att skapa egna annonser, så rekommenderar vi istället att du använder ett av Googles verktyg för bildannonser. Du kommer då per automatik kunna skapa responsiva bildannonser som täcker in samtliga annonsformat.

Responsiv annons

 

Rekommenderade format generellt för Googles Display-nätverk

Om du som annonsör däremot vill prioritera vilka annonsformat du vill synas på så har vi listat de vanligaste förekommande formaten för Googles displaynätverk här. Med dessa kommer du att täcka in en stor del av de potentiella visningarna.

336 * 280 Stor rektangel.
300 * 250 Medium rektangel
728 * 90 Leaderboard
300 * 600 Halv sida
320 * 100 Stor mobilbanner (OBS! Mobil enbart)

Annonsformat för Google Display Network

Lokala förändringar

Det förekommer en rad lokala förändringar beroende på vilken marknad du vill jobba mot. Här förekommer även förändringar mellan de nordiska länderna. För Sverige bör du exempelvis även inkludera;

980 * 120 Panorama
250 * 360 Widescreen

Rekommenderade format för Gmail Ads

För Gmail Ads gäller andra format. Här finns det två typer av annonser med tillförande annonsformat som vi rekommenderar att man använder sig av.

Bannerannons (Enskilda produkter)
650 * 650
650 * 1000

Produktkatalog (Flera produkter)
630 * 200 Enbart logotype
180 * 180 Enbart produktannonser (minst 6 st olika produkter)

Här hittar du mer specifik information om de olika formaten i Gmail Ads.

Hör av dig till oss på Pineberry eller kommentera nedan om du har frågor eller funderingar kring annonsformaten!

2 kommentarer

  1. Om man riktar sin kampanj mot svenska marknaden så missa inte 980×120 och 250×360. Enligt Google är 980×120 den mest populära storleken i Sverige och 250×360 är den näst mest populära.

    Kommentar av Andreas Mattsson

  2. Hej Andreas,

    Tack för din kommentar!

    Du har helt rätt i att vissa format förkommer oftare inom vissa regioner. I Sverige är formaten du nämner viktiga. Medans i Norge är Exempelvis 580×400 vanligt och i Danmark är 930×180 populärt. Så det finns helt klart lokala aspekter att ta in. Jag har därför gjort en liten uppdatering av texten så att det tydligt framgår.

    Allt gott!

    Kommentar av Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.