Sökmotorkonsult.se

Bästa annonsformaten för Googles Display-nätverk

När du ska använda bildannonser i Googles Display-nätverk finns det vissa annonsformat som är viktigare än andra. Här listar vi de bästa annonsformaten.

Annonsformat är något som du som annonsör bör ha koll på i samband med att du planerar bildannonser för Googles Display-nätverk. Eftersom formaten skiljer sig lite åt för en av inriktningarna,  så har vi även valt att plocka med inriktningen mot Gmail Ads.

Fler format för maximal räckvidd

Alla publicister på Googles Display-nätverk har olika annonsutrymmen som man tillåter annonsörerna att synas på. Om du planerar att skapa helt egna annonser så rekommenderar vi att du prioriterar de viktigaste annonsformaten först, dessa finner du längre ned i artikeln. Om du däremot vill täcka in ännu fler format för en ännu större räckvidd så kan du med fördel utgå från Googles lista på samtliga format.

Har du inte möjlighet eller vill prioritera att skapa egna annonser, så rekommenderar vi istället att du använder ett av Googles verktyg för bildannonser. Du kommer då per automatik kunna skapa responsiva bildannonser som täcker in samtliga annonsformat.

Responsiv annons

 

Rekommenderade format generellt för Googles Display-nätverk

Om du som annonsör däremot vill prioritera vilka annonsformat du vill synas på så har vi listat de vanligaste förekommande formaten för Googles displaynätverk här. Med dessa kommer du att täcka in en stor del av de potentiella visningarna.

336 * 280 Stor rektangel.
300 * 250 Medium rektangel
728 * 90 Leaderboard
300 * 600 Halv sida
320 * 100 Stor mobilbanner (OBS! Mobil enbart)

Annonsformat för Google Display Network

Lokala förändringar

Det förekommer en rad lokala förändringar beroende på vilken marknad du vill jobba mot. Här förekommer även förändringar mellan de nordiska länderna. För Sverige bör du exempelvis även inkludera;

980 * 120 Panorama
250 * 360 Widescreen

Rekommenderade format för Gmail Ads

För Gmail Ads gäller andra format. Här finns det två typer av annonser med tillförande annonsformat som vi rekommenderar att man använder sig av.

Bannerannons (Enskilda produkter)
650 * 650
650 * 1000

Produktkatalog (Flera produkter)
630 * 200 Enbart logotype
180 * 180 Enbart produktannonser (minst 6 st olika produkter)

Här hittar du mer specifik information om de olika formaten i Gmail Ads.

Hör av dig till oss på Pineberry eller kommentera nedan om du har frågor eller funderingar kring annonsformaten!

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-27

2 kommentarer

  1. Om man riktar sin kampanj mot svenska marknaden så missa inte 980×120 och 250×360. Enligt Google är 980×120 den mest populära storleken i Sverige och 250×360 är den näst mest populära.

    Kommentar av Andreas Mattsson

  2. Hej Andreas,

    Tack för din kommentar!

    Du har helt rätt i att vissa format förkommer oftare inom vissa regioner. I Sverige är formaten du nämner viktiga. Medans i Norge är Exempelvis 580×400 vanligt och i Danmark är 930×180 populärt. Så det finns helt klart lokala aspekter att ta in. Jag har därför gjort en liten uppdatering av texten så att det tydligt framgår.

    Allt gott!

    Kommentar av Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?