Sökmotorkonsult.se

Bing Ads ökar dina intäkter

Bing Ads

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads. 

Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är hela 18,2 %. Annonserar man med Bing Ads så når man även Yahoo-användare som i USA har 10,8 % marknadsandel av sökmotorerna, det blir således totalt 29 % av den amerikanska marknaden som nås med Bing Ads.

I Sverige brukar andelen köpt trafik man kan få från Bing Ads motsvara ungefär 5 % av trafiken från Google Adwords i volym. Värt att notera är dock att kostnaden per omvandling oftast är mycket lägre då klickkostnaden är anmärkningsvärt låg och konkurrensen mindre än i Adwords. Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt.

Från Adwords till Bing Ads

Det är förhållandevis lätt att importera sina kampanjer från Google Adwords direkt in i Bing Ads vilket gör det enkelt att komma igång. Kampanjinställningarna i Bing Ads kan skilja sig något från Adwords och Bing Ads Quality Score fungerar annorlunda då den inte påverkar position och CPC på samma sätt som i Adwords.

Något som kan underlätta arbetet med Bing Ads kan vara att använda sig av Bing Ads Editor, som liknar Adwords Editor, för att lättare kunna göra massändringar snabbt i annonser, bud, sökord och kampanjstruktur.
Det är också av stor vikt att man spårar trafiken från Bing Ads i Analytics med en särskild UTM-trackingkod för att kunna särskilja den köpta Bing Ads-trafiken och mäta hur mycket försäljning man driver och på vilka sökord.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Bing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

2 kommentarer

  1. Hej Michael,

    Bra artikel! Jag skrev en liknande som Microsoft valde att distribuera till alla sina anställda på Bing Ads. Tänkte att den kunde ge mer matnyttig info:

    http://blog.adxsearch.com/paid-search-best-practices-for-2014/

    Ha en bra dag!

    /Mikael

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  2. Hej Mikael,

    Tack, kul att du gillade artikeln. Intressanta siffror från RKG och roligt att ni nådde många med inlägget!

    Hälsningar,

    Michael

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]