Sökmotorkonsult.se

Bing Ads ökar dina intäkter

Bing Ads

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads. 

Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är hela 18,2 %. Annonserar man med Bing Ads så når man även Yahoo-användare som i USA har 10,8 % marknadsandel av sökmotorerna, det blir således totalt 29 % av den amerikanska marknaden som nås med Bing Ads.

I Sverige brukar andelen köpt trafik man kan få från Bing Ads motsvara ungefär 5 % av trafiken från Google Adwords i volym. Värt att notera är dock att kostnaden per omvandling oftast är mycket lägre då klickkostnaden är anmärkningsvärt låg och konkurrensen mindre än i Adwords. Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt.

Från Adwords till Bing Ads

Det är förhållandevis lätt att importera sina kampanjer från Google Adwords direkt in i Bing Ads vilket gör det enkelt att komma igång. Kampanjinställningarna i Bing Ads kan skilja sig något från Adwords och Bing Ads Quality Score fungerar annorlunda då den inte påverkar position och CPC på samma sätt som i Adwords.

Något som kan underlätta arbetet med Bing Ads kan vara att använda sig av Bing Ads Editor, som liknar Adwords Editor, för att lättare kunna göra massändringar snabbt i annonser, bud, sökord och kampanjstruktur.
Det är också av stor vikt att man spårar trafiken från Bing Ads i Analytics med en särskild UTM-trackingkod för att kunna särskilja den köpta Bing Ads-trafiken och mäta hur mycket försäljning man driver och på vilka sökord.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Bing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

2 kommentarer

  1. Hej Michael,

    Bra artikel! Jag skrev en liknande som Microsoft valde att distribuera till alla sina anställda på Bing Ads. Tänkte att den kunde ge mer matnyttig info:

    http://blog.adxsearch.com/paid-search-best-practices-for-2014/

    Ha en bra dag!

    /Mikael

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  2. Hej Mikael,

    Tack, kul att du gillade artikeln. Intressanta siffror från RKG och roligt att ni nådde många med inlägget!

    Hälsningar,

    Michael

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.