Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bing Ads ökar dina intäkter

Bing Ads

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads. 

Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är hela 18,2 %. Annonserar man med Bing Ads så når man även Yahoo-användare som i USA har 10,8 % marknadsandel av sökmotorerna, det blir således totalt 29 % av den amerikanska marknaden som nås med Bing Ads.

I Sverige brukar andelen köpt trafik man kan få från Bing Ads motsvara ungefär 5 % av trafiken från Google Adwords i volym. Värt att notera är dock att kostnaden per omvandling oftast är mycket lägre då klickkostnaden är anmärkningsvärt låg och konkurrensen mindre än i Adwords. Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt.

Från Adwords till Bing Ads

Det är förhållandevis lätt att importera sina kampanjer från Google Adwords direkt in i Bing Ads vilket gör det enkelt att komma igång. Kampanjinställningarna i Bing Ads kan skilja sig något från Adwords och Bing Ads Quality Score fungerar annorlunda då den inte påverkar position och CPC på samma sätt som i Adwords.

Något som kan underlätta arbetet med Bing Ads kan vara att använda sig av Bing Ads Editor, som liknar Adwords Editor, för att lättare kunna göra massändringar snabbt i annonser, bud, sökord och kampanjstruktur.
Det är också av stor vikt att man spårar trafiken från Bing Ads i Analytics med en särskild UTM-trackingkod för att kunna särskilja den köpta Bing Ads-trafiken och mäta hur mycket försäljning man driver och på vilka sökord.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Bing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

2 kommentarer

  1. Hej Michael,

    Bra artikel! Jag skrev en liknande som Microsoft valde att distribuera till alla sina anställda på Bing Ads. Tänkte att den kunde ge mer matnyttig info:

    http://blog.adxsearch.com/paid-search-best-practices-for-2014/

    Ha en bra dag!

    /Mikael

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  2. Hej Mikael,

    Tack, kul att du gillade artikeln. Intressanta siffror från RKG och roligt att ni nådde många med inlägget!

    Hälsningar,

    Michael

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner