Sökmotorkonsult.se

Bing Ads ökar dina intäkter

Bing Ads

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads. 

Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är hela 18,2 %. Annonserar man med Bing Ads så når man även Yahoo-användare som i USA har 10,8 % marknadsandel av sökmotorerna, det blir således totalt 29 % av den amerikanska marknaden som nås med Bing Ads.

I Sverige brukar andelen köpt trafik man kan få från Bing Ads motsvara ungefär 5 % av trafiken från Google Adwords i volym. Värt att notera är dock att kostnaden per omvandling oftast är mycket lägre då klickkostnaden är anmärkningsvärt låg och konkurrensen mindre än i Adwords. Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt.

Från Adwords till Bing Ads

Det är förhållandevis lätt att importera sina kampanjer från Google Adwords direkt in i Bing Ads vilket gör det enkelt att komma igång. Kampanjinställningarna i Bing Ads kan skilja sig något från Adwords och Bing Ads Quality Score fungerar annorlunda då den inte påverkar position och CPC på samma sätt som i Adwords.

Något som kan underlätta arbetet med Bing Ads kan vara att använda sig av Bing Ads Editor, som liknar Adwords Editor, för att lättare kunna göra massändringar snabbt i annonser, bud, sökord och kampanjstruktur.
Det är också av stor vikt att man spårar trafiken från Bing Ads i Analytics med en särskild UTM-trackingkod för att kunna särskilja den köpta Bing Ads-trafiken och mäta hur mycket försäljning man driver och på vilka sökord.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Bing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

2 kommentarer

  1. Hej Michael,

    Bra artikel! Jag skrev en liknande som Microsoft valde att distribuera till alla sina anställda på Bing Ads. Tänkte att den kunde ge mer matnyttig info:

    http://blog.adxsearch.com/paid-search-best-practices-for-2014/

    Ha en bra dag!

    /Mikael

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  2. Hej Mikael,

    Tack, kul att du gillade artikeln. Intressanta siffror från RKG och roligt att ni nådde många med inlägget!

    Hälsningar,

    Michael

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner