Sökmotorkonsult.se

Bing Ads ökar dina intäkter

Bing Ads

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads. 

Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är hela 18,2 %. Annonserar man med Bing Ads så når man även Yahoo-användare som i USA har 10,8 % marknadsandel av sökmotorerna, det blir således totalt 29 % av den amerikanska marknaden som nås med Bing Ads.

I Sverige brukar andelen köpt trafik man kan få från Bing Ads motsvara ungefär 5 % av trafiken från Google Adwords i volym. Värt att notera är dock att kostnaden per omvandling oftast är mycket lägre då klickkostnaden är anmärkningsvärt låg och konkurrensen mindre än i Adwords. Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt.

Från Adwords till Bing Ads

Det är förhållandevis lätt att importera sina kampanjer från Google Adwords direkt in i Bing Ads vilket gör det enkelt att komma igång. Kampanjinställningarna i Bing Ads kan skilja sig något från Adwords och Bing Ads Quality Score fungerar annorlunda då den inte påverkar position och CPC på samma sätt som i Adwords.

Något som kan underlätta arbetet med Bing Ads kan vara att använda sig av Bing Ads Editor, som liknar Adwords Editor, för att lättare kunna göra massändringar snabbt i annonser, bud, sökord och kampanjstruktur.
Det är också av stor vikt att man spårar trafiken från Bing Ads i Analytics med en särskild UTM-trackingkod för att kunna särskilja den köpta Bing Ads-trafiken och mäta hur mycket försäljning man driver och på vilka sökord.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Bing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

2 kommentarer

  1. Hej Michael,

    Bra artikel! Jag skrev en liknande som Microsoft valde att distribuera till alla sina anställda på Bing Ads. Tänkte att den kunde ge mer matnyttig info:

    http://blog.adxsearch.com/paid-search-best-practices-for-2014/

    Ha en bra dag!

    /Mikael

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  2. Hej Mikael,

    Tack, kul att du gillade artikeln. Intressanta siffror från RKG och roligt att ni nådde många med inlägget!

    Hälsningar,

    Michael

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.