Sökmotorkonsult.se

Bing ökar 11 % men tappar marknadsandel

bings ökning

Trafiken från svenska Bing har ökat med 11 % de tre senaste åren men under samma period har Bing tappat 1,1 %-enhet i marknadsandel.

Söktrafiken i Sverige växer kontinuerligt år till år. Den största sökmotorn Googles marknadsandel av söktrafiken ökar också, deras konkurrenter hänger inte riktigt med i utvecklingen. Den näst största sökmotorn i Sverige är Microsofts sökmotor Bing och just nu ligger deras marknadsandel på 3,0 %. Även om de tappar marknadsandel mot Google så växer den totala trafiken från Bing då det görs mer sökningar totalt sett. I vår färska undersökning* kan vi konstatera att trafiken från Bing ökat med 11 % sedan 2011.

bings marknadsandelar

När du jobbar med sökmotoroptimering behöver du bestämma vilken sökmotor du ska optimera för. Att optimera för flera sökmotorer samtidigt är ingen bra idé. Då riskerar du att inte lyckas i någon av dem. Med tanke på Googles dominans i Sverige är valet självklart. Du optimerar för Google. Bings sökalgoritm är inte helt olik Googles, vilket innebär att du har goda möjligheter att förbättra dina positioner på Bing om du lyckas på Google. Men detta är endast en trevlig sidoeffekt och inget du ska ta hänsyn till i din optimering.

Däremot kan det vara intressant att undersöka sökordsannonsering i Bing, framförallt om du jobbar i ett segment med mycket sökningar. En besökare från Bing är ofta lika mycket värd som en från Google, så om det finns tillräckligt många sökningar i ditt segment är det klokt att inte ignorera Bing även om deras marknadsandel är låg. Då dina konkurrenter i många fall inte annonserar på Bing går det att köpa klicken betydligt billigare än på Google Adwords.

*Undersökningen baseras på fler än 150 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

Sidan är senast uppdaterad 2013-10-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.