Sökmotorkonsult.se

Bing ökar 11 % men tappar marknadsandel

bings ökning

Trafiken från svenska Bing har ökat med 11 % de tre senaste åren men under samma period har Bing tappat 1,1 %-enhet i marknadsandel.

Söktrafiken i Sverige växer kontinuerligt år till år. Den största sökmotorn Googles marknadsandel av söktrafiken ökar också, deras konkurrenter hänger inte riktigt med i utvecklingen. Den näst största sökmotorn i Sverige är Microsofts sökmotor Bing och just nu ligger deras marknadsandel på 3,0 %. Även om de tappar marknadsandel mot Google så växer den totala trafiken från Bing då det görs mer sökningar totalt sett. I vår färska undersökning* kan vi konstatera att trafiken från Bing ökat med 11 % sedan 2011.

bings marknadsandelar

När du jobbar med sökmotoroptimering behöver du bestämma vilken sökmotor du ska optimera för. Att optimera för flera sökmotorer samtidigt är ingen bra idé. Då riskerar du att inte lyckas i någon av dem. Med tanke på Googles dominans i Sverige är valet självklart. Du optimerar för Google. Bings sökalgoritm är inte helt olik Googles, vilket innebär att du har goda möjligheter att förbättra dina positioner på Bing om du lyckas på Google. Men detta är endast en trevlig sidoeffekt och inget du ska ta hänsyn till i din optimering.

Däremot kan det vara intressant att undersöka sökordsannonsering i Bing, framförallt om du jobbar i ett segment med mycket sökningar. En besökare från Bing är ofta lika mycket värd som en från Google, så om det finns tillräckligt många sökningar i ditt segment är det klokt att inte ignorera Bing även om deras marknadsandel är låg. Då dina konkurrenter i många fall inte annonserar på Bing går det att köpa klicken betydligt billigare än på Google Adwords.

*Undersökningen baseras på fler än 150 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner