Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bing ökar 11 % men tappar marknadsandel

bings ökning

Trafiken från svenska Bing har ökat med 11 % de tre senaste åren men under samma period har Bing tappat 1,1 %-enhet i marknadsandel.

Söktrafiken i Sverige växer kontinuerligt år till år. Den största sökmotorn Googles marknadsandel av söktrafiken ökar också, deras konkurrenter hänger inte riktigt med i utvecklingen. Den näst största sökmotorn i Sverige är Microsofts sökmotor Bing och just nu ligger deras marknadsandel på 3,0 %. Även om de tappar marknadsandel mot Google så växer den totala trafiken från Bing då det görs mer sökningar totalt sett. I vår färska undersökning* kan vi konstatera att trafiken från Bing ökat med 11 % sedan 2011.

bings marknadsandelar

När du jobbar med sökmotoroptimering behöver du bestämma vilken sökmotor du ska optimera för. Att optimera för flera sökmotorer samtidigt är ingen bra idé. Då riskerar du att inte lyckas i någon av dem. Med tanke på Googles dominans i Sverige är valet självklart. Du optimerar för Google. Bings sökalgoritm är inte helt olik Googles, vilket innebär att du har goda möjligheter att förbättra dina positioner på Bing om du lyckas på Google. Men detta är endast en trevlig sidoeffekt och inget du ska ta hänsyn till i din optimering.

Däremot kan det vara intressant att undersöka sökordsannonsering i Bing, framförallt om du jobbar i ett segment med mycket sökningar. En besökare från Bing är ofta lika mycket värd som en från Google, så om det finns tillräckligt många sökningar i ditt segment är det klokt att inte ignorera Bing även om deras marknadsandel är låg. Då dina konkurrenter i många fall inte annonserar på Bing går det att köpa klicken betydligt billigare än på Google Adwords.

*Undersökningen baseras på fler än 150 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner