Sökmotorkonsult.se

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

Bing har nyligen släppt en betaversion av Bing Shopping i Sverige, vilket skapar stora möjligheter för de annonsörer som är tidiga med att testa. I denna artikel går vi igenom fördelarna med att vara tidig med Bing shopping och hur man enkelt kan komma igång med sin Bing Shopping-annonsering.

Sedan ett par månader tillbaka finns en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För dig som redan annonserar med Google Shopping skapar detta stora möjligheter och ett bra komplement till din nuvarande Google Shopping-annonsering. Om du som annonsör är tidig att synas på Bing Shopping innebär det vanligtvis billiga klick och låg konkurrens. 

För e-handlare är det viktigt att ens kunder kan hitta ens produkter kring hela söknätverket, oavsett vilken sökmotor de använder sig av. Trots att Google är Sveriges mest använda sökmotor, finns det potential att hämta hem trafik från Bings sökmotor. I dagsläget står Bing för 3-4% av sökvolymen på de den svenska marknaden. Detta låter som en hyfsat låg siffra, men stort sett är det trafik man som annonsör förlorar på att inte synas när ens potentiella kunder söker på Bing. 

Det här är Bing Shopping Ads

För det första, vad är egentligen Bing Shopping Ads? Bing Shopping är produktannonser som syns i söknätverket på Bings sökmotorer, i princip identiska med det Shopping-annonserna vi idag kan se på Google. Annonserna visas ovanför det organiska sökresultatet, antingen högst upp eller till höger om sökresultatet. Produkt-annonserna består av högkvalitativa bilder på produkterna, titlar och slutligen priset på produkten. 

Kom igång med Bing Shopping Ads

Innan du kör igång behöver du skapa ett Microsoft Ads kontot och skapa ett Microsoft Merchant Center Store-konto. I nästa steg behöver du verifiera att du äger webbplatsen, detta gör du enklast genom Bing Webmaster tools eller via Bing conversion tracking. Ett godkännande kan ta upp till 48 timmar, så gör detta i god tid. 

När du har gjort anspråk på din webbplats behöver du ladda upp ditt produktflöde till Bing Merchant Center Store. Här väljer du samma flöde som du använder till dina Google Shopping-kampanjer. Det uppladdade flödet granskas vanligtvis inom 48 timmar.   

I nästa steg behöver du importera dina Google Shopping-kampanjer till Bing Ads, vilket enkelt kan göras från Bing Ads under “Import campaigns”. Här kan en bra idé vara att börja med att importera en kampanj till en början, för att se att allt rullar på som det ska. Du behöver sedan fylla kompletterande kontoinformation för att kunna importera dina valda kampanjer, här är det viktigt att fylla i vilket Bing konto du vill importera kampanjerna till, välja din tidszon och slutligen sätta bud och budget. 

När du importerar mellan Google Ads och Bing Ads är det vissa parametrar som inte följer med, vilket kan vara viktigt att ha i åtanke. Dessa är följande:

  • Automatiska regler
  • Uteslutningar av IP adresser
  • Remarketinglistor 

Billiga klick och låg konkurrens

En stor fördel med att vara tidig med att få igång Bing Shopping är att det hittills inte är många företag som har hittat dit, vilket därmed skapar en liten konkurrens. Fördelen med minskad konkurrens är att du betalar lägre klickpriser och slipper trängas på toppositionerna bland dina närmaste konkurrenter. Kanske är du till och med ensam om att annonsera på just ditt segment? 

Något som är viktigt att ha i beaktning är att du givetvis inte kommer kunna driva lika mycket trafik från Bing Shopping som från Google Shopping eftersom det är avsevärt färre som använder Bing som sökmotor. 

Bing Shopping är dessutom något nytt, vilket kan skapa en liten rädsla för kunderna som söker på Bing att våga klicka på de nya Shopping-annonserna. Detta kan till en början skapa en lägre CTR. 

Vi på Pineberry har under de senaste månaderna hjälpt flera företag med sin Bing Shopping-annonsering. Behöver ditt företag hjälp med Bing Shopping Ads? Kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?