Sökmotorkonsult.se

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

Bing har nyligen släppt en betaversion av Bing Shopping i Sverige, vilket skapar stora möjligheter för de annonsörer som är tidiga med att testa. I denna artikel går vi igenom fördelarna med att vara tidig med Bing shopping och hur man enkelt kan komma igång med sin Bing Shopping-annonsering.

Sedan ett par månader tillbaka finns en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För dig som redan annonserar med Google Shopping skapar detta stora möjligheter och ett bra komplement till din nuvarande Google Shopping-annonsering. Om du som annonsör är tidig att synas på Bing Shopping innebär det vanligtvis billiga klick och låg konkurrens. 

För e-handlare är det viktigt att ens kunder kan hitta ens produkter kring hela söknätverket, oavsett vilken sökmotor de använder sig av. Trots att Google är Sveriges mest använda sökmotor, finns det potential att hämta hem trafik från Bings sökmotor. I dagsläget står Bing för 3-4% av sökvolymen på de den svenska marknaden. Detta låter som en hyfsat låg siffra, men stort sett är det trafik man som annonsör förlorar på att inte synas när ens potentiella kunder söker på Bing. 

Det här är Bing Shopping Ads

För det första, vad är egentligen Bing Shopping Ads? Bing Shopping är produktannonser som syns i söknätverket på Bings sökmotorer, i princip identiska med det Shopping-annonserna vi idag kan se på Google. Annonserna visas ovanför det organiska sökresultatet, antingen högst upp eller till höger om sökresultatet. Produkt-annonserna består av högkvalitativa bilder på produkterna, titlar och slutligen priset på produkten. 

Kom igång med Bing Shopping Ads

Innan du kör igång behöver du skapa ett Microsoft Ads kontot och skapa ett Microsoft Merchant Center Store-konto. I nästa steg behöver du verifiera att du äger webbplatsen, detta gör du enklast genom Bing Webmaster tools eller via Bing conversion tracking. Ett godkännande kan ta upp till 48 timmar, så gör detta i god tid. 

När du har gjort anspråk på din webbplats behöver du ladda upp ditt produktflöde till Bing Merchant Center Store. Här väljer du samma flöde som du använder till dina Google Shopping-kampanjer. Det uppladdade flödet granskas vanligtvis inom 48 timmar.   

I nästa steg behöver du importera dina Google Shopping-kampanjer till Bing Ads, vilket enkelt kan göras från Bing Ads under “Import campaigns”. Här kan en bra idé vara att börja med att importera en kampanj till en början, för att se att allt rullar på som det ska. Du behöver sedan fylla kompletterande kontoinformation för att kunna importera dina valda kampanjer, här är det viktigt att fylla i vilket Bing konto du vill importera kampanjerna till, välja din tidszon och slutligen sätta bud och budget. 

När du importerar mellan Google Ads och Bing Ads är det vissa parametrar som inte följer med, vilket kan vara viktigt att ha i åtanke. Dessa är följande:

  • Automatiska regler
  • Uteslutningar av IP adresser
  • Remarketinglistor 

Billiga klick och låg konkurrens

En stor fördel med att vara tidig med att få igång Bing Shopping är att det hittills inte är många företag som har hittat dit, vilket därmed skapar en liten konkurrens. Fördelen med minskad konkurrens är att du betalar lägre klickpriser och slipper trängas på toppositionerna bland dina närmaste konkurrenter. Kanske är du till och med ensam om att annonsera på just ditt segment? 

Något som är viktigt att ha i beaktning är att du givetvis inte kommer kunna driva lika mycket trafik från Bing Shopping som från Google Shopping eftersom det är avsevärt färre som använder Bing som sökmotor. 

Bing Shopping är dessutom något nytt, vilket kan skapa en liten rädsla för kunderna som söker på Bing att våga klicka på de nya Shopping-annonserna. Detta kan till en början skapa en lägre CTR. 

Vi på Pineberry har under de senaste månaderna hjälpt flera företag med sin Bing Shopping-annonsering. Behöver ditt företag hjälp med Bing Shopping Ads? Kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.