Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bounce rate i Adwords – ett viktigt mått

Bounce rate Adwords

Inom webbanalys är bounce rate/avvisningsfrekvens ett viktigt mått på hur intressant din sajt är för besökare. Eftersom du i Adwords betalat för att få dit besökaren kostar varje förlorad besökare dig pengar, då kan bounce rate hjälpa dig upptäcka om något inte står rätt till.

Bounce rate innebär att en besökare hamnar på din sajt, besökte endast en sida och lämnade sedan sajten utan att göra något mer.
Google Analytics räknar ut bounce rate genom att ta antalet besök på endast en sida delat med totala besök.

Det är viktigt att poängtera att bounce rate inte är det främsta måttet du bör optimera för om du exempelvis jobbar med konverteringsoptimering eftersom det inte säger något om hur lönsam sidan eller sajten är, men bounce rate kan peka på ett eventuellt problem.

En hög bounce rate är dyr

När du betalar för varje klick är 100 % bounce rate ett dyrt problem, därför är det viktigt att länka Google Analytics till Google Adwords för att kunna få in bounce rate data på sökordsnivå, annonsgruppsnivå eller kampanjnivå.

Då kan du utreda vilka sökord som har för hög bounce rate och vidta åtgärder som exempelvis att byta landningssida till en annan som är mer relevant för sökordet. Att jobba vidare med innehållet på den befintliga landningssidan för att göra den mer intressant för besökaren är också ett alternativ. Sedan kan du jämföra olika perioder mot varandra för att testa om förändringarna gett någon effekt eller göra ett AB-test.

Även om din bounce rate inte säger mycket om dina intäkter kan måttet fungera som en indikator på ett potentiellt problem. Bounce rate kan således säga dig mycket om hur relevant dina besökare tycker att din landningssida är i Adwords.

Analytics-kolumnerna nedan kan du lägga till i Adwords för att få fler infallsvinklar om du har länkat Adwords till Analytics och då kan man ta reda på mer om hur engagerade Adwords-besökarna är i innehållet på landningssidorna.

  • Bounce rate / Avvisningsfrekvens: När en besökare på din webbplats visar en enda sida eller aktiverar en enda händelse tolkas besöket som en avvisning. Webbplatsens avvisningsfrekvens är procentandelen besök som är avvisningar.
  • Gen. besökslängd: Den genomsnittliga tiden som besökaren stannade på din webbplats
  • Sidor/besök: Det genomsnittliga antalet sidor som visades per besök
  • % nya besök: Den uppskattade procentandelen förstagångsbesök

Brukar du analysera bounce rate i Adwords?

3 kommentarer

  1. Bounce rate är som du säger viktigt att hålla koll på. Något man ska vara medveten om att det finns många faktorer som påverkar bounce rate. Till exempel har en kategorisida med paginering generellt sett lägre avvisningsfrekvens än en kategorisida utan, då besökare i högre utsträckning navigerar vidare för att få se allt innehåll.

    Kommentar av Fredrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner