Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Bounce rate i Adwords – ett viktigt mått

Bounce rate Adwords

Inom webbanalys är bounce rate/avvisningsfrekvens ett viktigt mått på hur intressant din sajt är för besökare. Eftersom du i Adwords betalat för att få dit besökaren kostar varje förlorad besökare dig pengar, då kan bounce rate hjälpa dig upptäcka om något inte står rätt till.

Bounce rate innebär att en besökare hamnar på din sajt, besökte endast en sida och lämnade sedan sajten utan att göra något mer.
Google Analytics räknar ut bounce rate genom att ta antalet besök på endast en sida delat med totala besök.

Det är viktigt att poängtera att bounce rate inte är det främsta måttet du bör optimera för om du exempelvis jobbar med konverteringsoptimering eftersom det inte säger något om hur lönsam sidan eller sajten är, men bounce rate kan peka på ett eventuellt problem.

En hög bounce rate är dyr

När du betalar för varje klick är 100 % bounce rate ett dyrt problem, därför är det viktigt att länka Google Analytics till Google Adwords för att kunna få in bounce rate data på sökordsnivå, annonsgruppsnivå eller kampanjnivå.

Då kan du utreda vilka sökord som har för hög bounce rate och vidta åtgärder som exempelvis att byta landningssida till en annan som är mer relevant för sökordet. Att jobba vidare med innehållet på den befintliga landningssidan för att göra den mer intressant för besökaren är också ett alternativ. Sedan kan du jämföra olika perioder mot varandra för att testa om förändringarna gett någon effekt eller göra ett AB-test.

Även om din bounce rate inte säger mycket om dina intäkter kan måttet fungera som en indikator på ett potentiellt problem. Bounce rate kan således säga dig mycket om hur relevant dina besökare tycker att din landningssida är i Adwords.

Analytics-kolumnerna nedan kan du lägga till i Adwords för att få fler infallsvinklar om du har länkat Adwords till Analytics och då kan man ta reda på mer om hur engagerade Adwords-besökarna är i innehållet på landningssidorna.

  • Bounce rate / Avvisningsfrekvens: När en besökare på din webbplats visar en enda sida eller aktiverar en enda händelse tolkas besöket som en avvisning. Webbplatsens avvisningsfrekvens är procentandelen besök som är avvisningar.
  • Gen. besökslängd: Den genomsnittliga tiden som besökaren stannade på din webbplats
  • Sidor/besök: Det genomsnittliga antalet sidor som visades per besök
  • % nya besök: Den uppskattade procentandelen förstagångsbesök

Brukar du analysera bounce rate i Adwords?

3 kommentarer

  1. Bounce rate är som du säger viktigt att hålla koll på. Något man ska vara medveten om att det finns många faktorer som påverkar bounce rate. Till exempel har en kategorisida med paginering generellt sett lägre avvisningsfrekvens än en kategorisida utan, då besökare i högre utsträckning navigerar vidare för att få se allt innehåll.

    Kommentar av Fredrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner