Sökmotorkonsult.se

Bounce rate i Adwords – ett viktigt mått

Bounce rate Adwords

Inom webbanalys är bounce rate/avvisningsfrekvens ett viktigt mått på hur intressant din sajt är för besökare. Eftersom du i Adwords betalat för att få dit besökaren kostar varje förlorad besökare dig pengar, då kan bounce rate hjälpa dig upptäcka om något inte står rätt till.

Bounce rate innebär att en besökare hamnar på din sajt, besökte endast en sida och lämnade sedan sajten utan att göra något mer.
Google Analytics räknar ut bounce rate genom att ta antalet besök på endast en sida delat med totala besök.

Det är viktigt att poängtera att bounce rate inte är det främsta måttet du bör optimera för om du exempelvis jobbar med konverteringsoptimering eftersom det inte säger något om hur lönsam sidan eller sajten är, men bounce rate kan peka på ett eventuellt problem.

En hög bounce rate är dyr

När du betalar för varje klick är 100 % bounce rate ett dyrt problem, därför är det viktigt att länka Google Analytics till Google Adwords för att kunna få in bounce rate data på sökordsnivå, annonsgruppsnivå eller kampanjnivå.

Då kan du utreda vilka sökord som har för hög bounce rate och vidta åtgärder som exempelvis att byta landningssida till en annan som är mer relevant för sökordet. Att jobba vidare med innehållet på den befintliga landningssidan för att göra den mer intressant för besökaren är också ett alternativ. Sedan kan du jämföra olika perioder mot varandra för att testa om förändringarna gett någon effekt eller göra ett AB-test.

Även om din bounce rate inte säger mycket om dina intäkter kan måttet fungera som en indikator på ett potentiellt problem. Bounce rate kan således säga dig mycket om hur relevant dina besökare tycker att din landningssida är i Adwords.

Analytics-kolumnerna nedan kan du lägga till i Adwords för att få fler infallsvinklar om du har länkat Adwords till Analytics och då kan man ta reda på mer om hur engagerade Adwords-besökarna är i innehållet på landningssidorna.

  • Bounce rate / Avvisningsfrekvens: När en besökare på din webbplats visar en enda sida eller aktiverar en enda händelse tolkas besöket som en avvisning. Webbplatsens avvisningsfrekvens är procentandelen besök som är avvisningar.
  • Gen. besökslängd: Den genomsnittliga tiden som besökaren stannade på din webbplats
  • Sidor/besök: Det genomsnittliga antalet sidor som visades per besök
  • % nya besök: Den uppskattade procentandelen förstagångsbesök

Brukar du analysera bounce rate i Adwords?

Sidan är senast uppdaterad 2014-02-26

3 kommentarer

  1. Bounce rate är som du säger viktigt att hålla koll på. Något man ska vara medveten om att det finns många faktorer som påverkar bounce rate. Till exempel har en kategorisida med paginering generellt sett lägre avvisningsfrekvens än en kategorisida utan, då besökare i högre utsträckning navigerar vidare för att få se allt innehåll.

    Kommentar av Fredrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.