Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Budjustering för enheter i Adwords är lanserat

adwords device bid adjustments

I slutet på maj skrev vi om Googles nya sätt att budjustera för enheter som skulle rullas ut senare under året. Vi har i flera Adwords-konton nu sett att uppdateringen är live vilket innebär stora möjligheter för många annonsörer.

Inställningen fungerar så att du anger en så kallad budmodifierare på kampanj eller annonsgruppsnivå, en procentsats som avgör hur mycket mer eller mindre du vill buda per enhet i förhållande till ditt bud på ditt sökord.

Länge har man endast kunnat öka eller sänka buden för mobila enheter i relation till sitt vanliga sökordsbud, men nu kan man även höja eller sänka buden på desktop och tablet. Man kan även välja att utesluta en enhet som inte presterar, eller att öka buden om man ser potentialen på exempelvis på surfplattor.

Nedan ser ni ett exempel på hur det ser ut under Kampanjinställningar och Enheter.

exempel budjusteringar

Läs gärna mer om vad den här förändringen innebär från tidigare i somras när Google gick ut med nyheten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner