Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Budjustering för enheter i Adwords är lanserat

adwords device bid adjustments

I slutet på maj skrev vi om Googles nya sätt att budjustera för enheter som skulle rullas ut senare under året. Vi har i flera Adwords-konton nu sett att uppdateringen är live vilket innebär stora möjligheter för många annonsörer.

Inställningen fungerar så att du anger en så kallad budmodifierare på kampanj eller annonsgruppsnivå, en procentsats som avgör hur mycket mer eller mindre du vill buda per enhet i förhållande till ditt bud på ditt sökord.

Länge har man endast kunnat öka eller sänka buden för mobila enheter i relation till sitt vanliga sökordsbud, men nu kan man även höja eller sänka buden på desktop och tablet. Man kan även välja att utesluta en enhet som inte presterar, eller att öka buden om man ser potentialen på exempelvis på surfplattor.

Nedan ser ni ett exempel på hur det ser ut under Kampanjinställningar och Enheter.

exempel budjusteringar

Läs gärna mer om vad den här förändringen innebär från tidigare i somras när Google gick ut med nyheten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner