Sökmotorkonsult.se

Budjustering för enheter i Adwords är lanserat

adwords device bid adjustments

I slutet på maj skrev vi om Googles nya sätt att budjustera för enheter som skulle rullas ut senare under året. Vi har i flera Adwords-konton nu sett att uppdateringen är live vilket innebär stora möjligheter för många annonsörer.

Inställningen fungerar så att du anger en så kallad budmodifierare på kampanj eller annonsgruppsnivå, en procentsats som avgör hur mycket mer eller mindre du vill buda per enhet i förhållande till ditt bud på ditt sökord.

Länge har man endast kunnat öka eller sänka buden för mobila enheter i relation till sitt vanliga sökordsbud, men nu kan man även höja eller sänka buden på desktop och tablet. Man kan även välja att utesluta en enhet som inte presterar, eller att öka buden om man ser potentialen på exempelvis på surfplattor.

Nedan ser ni ett exempel på hur det ser ut under Kampanjinställningar och Enheter.

exempel budjusteringar

Läs gärna mer om vad den här förändringen innebär från tidigare i somras när Google gick ut med nyheten.

Sidan är senast uppdaterad 2016-08-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?