Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad har jag för bud? – Budjusteringar i AdWords

Kombinerade budjusteringar AdWords

Det har lanserats allt fler budjusteringar i AdWords på senare år.  Något som idag används som en effektiv optimeringsåtgärd. Därför är det viktigt att veta hur dessa aggregeras tillsammans. Har du koll på vad ditt slutgiltiga bud blir?

Det finns många olika budjusteringar som du kan göra i AdWords numera. Du kan budjustera på exempelvis enhet, plats, målgrupp och tidpunkt. Läs om samtliga budjusteringar här. Om du har kommit en bit i din optimering så har du säkerligen gjort en del budjusteringar på flera av dessa. Därför är det viktigt att du har koll på hur det fungerar och hur det påverkar din optimering.

Exempel på kombinerade budjusteringar

Låt oss illustrera med ett exempel. Du har budjusterat med -20 % på mobila enheter och ökat dina bud med +20 % i Stockholm.  Vad blir då budet för någon som söker på sin mobil i Stockholm? Ett vanligt misstag är att tro att det inte påverkas och blir oförändrat, i detta fall blir det -4%.

Det fungerar så här.
Alla budjusteringar kombineras ihop och ger en slutlig multiplikator till ditt bud. Så i ovan exempel blir matematiken följande
En budjustering på +20% motsvarar 1,2 (1 + 0,2 = 1,2).
En budjustering på -20% motsvarar 0,8 (1 – 0,2 = 0,8).

Här multiplicerar vi då budjusteringarna med varandra för att få fram den slutgiltiga multiplikatorn.  1,2*0,8 = 0,96.  0,96 motsvarar således en budjustering på – 4 %. Med andra ord, ett bud på 10 kr blir 9,6 kr.

Bid adjustment calculator

Skulle du använda dig av fler budjusteringar än i ovan exempel så kan det i slutändan bli ganska svårt att hålla koll på vad ditt slutgiltiga bud blir. I AdWords så finns det något som kallas för bid adjustment calculator som hjälper dig med detta. Här kan du välja vilka olika förhållanden som äger rum och få fram vad ditt slutgiltiga bud blir.

bid adjustment calculator

Värt att tänka på

Stora budjusteringar i kombination med varandra ger en stor hävstång, ett bud på 10 kr kan i slutändan bli upp till 90 kr eller så lågt som 1 kr. En väsentlig skillnad som i sin tur kommer påverka lönsamheten avsevärt.

Använder du dig av förbättrad budgivning även kallat eCPC (som i många lägen är förvalt) så tillåter du dessutom AdWords göra automatiska budjusteringar från ditt ursprungliga bud – utan något tak för hur högt Google kan höja ditt bud.

Grundläggande regler om budjusteringar

  • En budjustering på -100 % betyder att du helt utesluter att visas, oavsett om du har budjusterat uppåt på en annan typ av budjustering.
    Exempelvis: Har du -100 % på mobil och +20% på Stockholm. Så kommer du fortfarande inte visas om någon söker på sin mobil i Stockholm.
  • Maximala kombinerade budjusteringen är +900 % eller -90 %. ( så länge du inte valt -100 % på någon enskild budjustering)
  • Använder du automatiska budstrategier så påverkas dessa olika av dina budjusteringar. Exempelvis är -100 % den enda budjusteringen som går att använda på Mål-ROAS.

Har du funderingar kring budjusteringar i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Webb-taggar med Google Tag Manager

Vad är Google Tag Manager?

Funderar du på vad Google Tag Manager är och om du skulle ha användning av det? Vi går igenom hur det fungerar. Läs fördelarna med Google Tag Manager här!

Facebook bildstorlek

Facebook bildstorlek 2018 – Stor guide!

Har du koll på Facebook bildstorlek? Vi går igenom Facebooks och Instagrams bildstorlekar och var de används. Alla våra bilder finns i full storlek, klicka bara på bilden för att få den i verklig storlek. Facebook bildstorlek Facebook har flera annonsformat […]

sem 2017

SEM-året 2017

Digital marknadsföring och sökmotormarknadsföring i synnerhet utvecklas ständigt för varje år. Vi summerar det spännande SEM-året 2017 och går igenom de största nyheterna och händelserna. Läs mer!

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner