Sökmotorkonsult.se

Vad har jag för bud? – Budjusteringar i AdWords

Kombinerade budjusteringar AdWords

Det har lanserats allt fler budjusteringar i AdWords på senare år.  Något som idag används som en effektiv optimeringsåtgärd. Därför är det viktigt att veta hur dessa aggregeras tillsammans. Har du koll på vad ditt slutgiltiga bud blir?

Det finns många olika budjusteringar som du kan göra i AdWords numera. Du kan budjustera på exempelvis enhet, plats, målgrupp och tidpunkt. Läs om samtliga budjusteringar här. Om du har kommit en bit i din optimering så har du säkerligen gjort en del budjusteringar på flera av dessa. Därför är det viktigt att du har koll på hur det fungerar och hur det påverkar din optimering.

Exempel på kombinerade budjusteringar

Låt oss illustrera med ett exempel. Du har budjusterat med -20 % på mobila enheter och ökat dina bud med +20 % i Stockholm.  Vad blir då budet för någon som söker på sin mobil i Stockholm? Ett vanligt misstag är att tro att det inte påverkas och blir oförändrat, i detta fall blir det -4%.

Det fungerar så här.
Alla budjusteringar kombineras ihop och ger en slutlig multiplikator till ditt bud. Så i ovan exempel blir matematiken följande
En budjustering på +20% motsvarar 1,2 (1 + 0,2 = 1,2).
En budjustering på -20% motsvarar 0,8 (1 – 0,2 = 0,8).

Här multiplicerar vi då budjusteringarna med varandra för att få fram den slutgiltiga multiplikatorn.  1,2*0,8 = 0,96.  0,96 motsvarar således en budjustering på – 4 %. Med andra ord, ett bud på 10 kr blir 9,6 kr.

Annonsera på Google när dina kunder söker efter dina produkter och tjänster

Låt Pineberry hjälpa dig med annonsering på Google


Begär offert

Bid adjustment calculator

Skulle du använda dig av fler budjusteringar än i ovan exempel så kan det i slutändan bli ganska svårt att hålla koll på vad ditt slutgiltiga bud blir. I AdWords så finns det något som kallas för bid adjustment calculator som hjälper dig med detta. Här kan du välja vilka olika förhållanden som äger rum och få fram vad ditt slutgiltiga bud blir.

bid adjustment calculator

Värt att tänka på

Stora budjusteringar i kombination med varandra ger en stor hävstång, ett bud på 10 kr kan i slutändan bli upp till 90 kr eller så lågt som 1 kr. En väsentlig skillnad som i sin tur kommer påverka lönsamheten avsevärt.

Använder du dig av förbättrad budgivning även kallat eCPC (som i många lägen är förvalt) så tillåter du dessutom AdWords göra automatiska budjusteringar från ditt ursprungliga bud – utan något tak för hur högt Google kan höja ditt bud.

Grundläggande regler om budjusteringar

  • En budjustering på -100 % betyder att du helt utesluter att visas, oavsett om du har budjusterat uppåt på en annan typ av budjustering.
    Exempelvis: Har du -100 % på mobil och +20% på Stockholm. Så kommer du fortfarande inte visas om någon söker på sin mobil i Stockholm.
  • Maximala kombinerade budjusteringen är +900 % eller -90 %. ( så länge du inte valt -100 % på någon enskild budjustering)
  • Använder du automatiska budstrategier så påverkas dessa olika av dina budjusteringar. Exempelvis är -100 % den enda budjusteringen som går att använda på Mål-ROAS.

Har du funderingar kring budjusteringar i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.