Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad har jag för bud? – Budjusteringar i AdWords

Kombinerade budjusteringar AdWords

Det har lanserats allt fler budjusteringar i AdWords på senare år.  Något som idag används som en effektiv optimeringsåtgärd. Därför är det viktigt att veta hur dessa aggregeras tillsammans. Har du koll på vad ditt slutgiltiga bud blir?

Det finns många olika budjusteringar som du kan göra i AdWords numera. Du kan budjustera på exempelvis enhet, plats, målgrupp och tidpunkt. Läs om samtliga budjusteringar här. Om du har kommit en bit i din optimering så har du säkerligen gjort en del budjusteringar på flera av dessa. Därför är det viktigt att du har koll på hur det fungerar och hur det påverkar din optimering.

Exempel på kombinerade budjusteringar

Låt oss illustrera med ett exempel. Du har budjusterat med -20 % på mobila enheter och ökat dina bud med +20 % i Stockholm.  Vad blir då budet för någon som söker på sin mobil i Stockholm? Ett vanligt misstag är att tro att det inte påverkas och blir oförändrat, i detta fall blir det -4%.

Det fungerar så här.
Alla budjusteringar kombineras ihop och ger en slutlig multiplikator till ditt bud. Så i ovan exempel blir matematiken följande
En budjustering på +20% motsvarar 1,2 (1 + 0,2 = 1,2).
En budjustering på -20% motsvarar 0,8 (1 – 0,2 = 0,8).

Här multiplicerar vi då budjusteringarna med varandra för att få fram den slutgiltiga multiplikatorn.  1,2*0,8 = 0,96.  0,96 motsvarar således en budjustering på – 4 %. Med andra ord, ett bud på 10 kr blir 9,6 kr.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Bid adjustment calculator

Skulle du använda dig av fler budjusteringar än i ovan exempel så kan det i slutändan bli ganska svårt att hålla koll på vad ditt slutgiltiga bud blir. I AdWords så finns det något som kallas för bid adjustment calculator som hjälper dig med detta. Här kan du välja vilka olika förhållanden som äger rum och få fram vad ditt slutgiltiga bud blir.

bid adjustment calculator

Värt att tänka på

Stora budjusteringar i kombination med varandra ger en stor hävstång, ett bud på 10 kr kan i slutändan bli upp till 90 kr eller så lågt som 1 kr. En väsentlig skillnad som i sin tur kommer påverka lönsamheten avsevärt.

Använder du dig av förbättrad budgivning även kallat eCPC (som i många lägen är förvalt) så tillåter du dessutom AdWords göra automatiska budjusteringar från ditt ursprungliga bud – utan något tak för hur högt Google kan höja ditt bud.

Grundläggande regler om budjusteringar

  • En budjustering på -100 % betyder att du helt utesluter att visas, oavsett om du har budjusterat uppåt på en annan typ av budjustering.
    Exempelvis: Har du -100 % på mobil och +20% på Stockholm. Så kommer du fortfarande inte visas om någon söker på sin mobil i Stockholm.
  • Maximala kombinerade budjusteringen är +900 % eller -90 %. ( så länge du inte valt -100 % på någon enskild budjustering)
  • Använder du automatiska budstrategier så påverkas dessa olika av dina budjusteringar. Exempelvis är -100 % den enda budjusteringen som går att använda på Mål-ROAS.

Har du funderingar kring budjusteringar i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner