Sökmotorkonsult.se

Vad har jag för bud? – Budjusteringar i AdWords

Kombinerade budjusteringar AdWords

Det har lanserats allt fler budjusteringar i AdWords på senare år.  Något som idag används som en effektiv optimeringsåtgärd. Därför är det viktigt att veta hur dessa aggregeras tillsammans. Har du koll på vad ditt slutgiltiga bud blir?

Det finns många olika budjusteringar som du kan göra i AdWords numera. Du kan budjustera på exempelvis enhet, plats, målgrupp och tidpunkt. Läs om samtliga budjusteringar här. Om du har kommit en bit i din optimering så har du säkerligen gjort en del budjusteringar på flera av dessa. Därför är det viktigt att du har koll på hur det fungerar och hur det påverkar din optimering.

Exempel på kombinerade budjusteringar

Låt oss illustrera med ett exempel. Du har budjusterat med -20 % på mobila enheter och ökat dina bud med +20 % i Stockholm.  Vad blir då budet för någon som söker på sin mobil i Stockholm? Ett vanligt misstag är att tro att det inte påverkas och blir oförändrat, i detta fall blir det -4%.

Det fungerar så här.
Alla budjusteringar kombineras ihop och ger en slutlig multiplikator till ditt bud. Så i ovan exempel blir matematiken följande
En budjustering på +20% motsvarar 1,2 (1 + 0,2 = 1,2).
En budjustering på -20% motsvarar 0,8 (1 – 0,2 = 0,8).

Här multiplicerar vi då budjusteringarna med varandra för att få fram den slutgiltiga multiplikatorn.  1,2*0,8 = 0,96.  0,96 motsvarar således en budjustering på – 4 %. Med andra ord, ett bud på 10 kr blir 9,6 kr.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Bid adjustment calculator

Skulle du använda dig av fler budjusteringar än i ovan exempel så kan det i slutändan bli ganska svårt att hålla koll på vad ditt slutgiltiga bud blir. I AdWords så finns det något som kallas för bid adjustment calculator som hjälper dig med detta. Här kan du välja vilka olika förhållanden som äger rum och få fram vad ditt slutgiltiga bud blir.

bid adjustment calculator

Värt att tänka på

Stora budjusteringar i kombination med varandra ger en stor hävstång, ett bud på 10 kr kan i slutändan bli upp till 90 kr eller så lågt som 1 kr. En väsentlig skillnad som i sin tur kommer påverka lönsamheten avsevärt.

Använder du dig av förbättrad budgivning även kallat eCPC (som i många lägen är förvalt) så tillåter du dessutom AdWords göra automatiska budjusteringar från ditt ursprungliga bud – utan något tak för hur högt Google kan höja ditt bud.

Grundläggande regler om budjusteringar

  • En budjustering på -100 % betyder att du helt utesluter att visas, oavsett om du har budjusterat uppåt på en annan typ av budjustering.
    Exempelvis: Har du -100 % på mobil och +20% på Stockholm. Så kommer du fortfarande inte visas om någon söker på sin mobil i Stockholm.
  • Maximala kombinerade budjusteringen är +900 % eller -90 %. ( så länge du inte valt -100 % på någon enskild budjustering)
  • Använder du automatiska budstrategier så påverkas dessa olika av dina budjusteringar. Exempelvis är -100 % den enda budjusteringen som går att använda på Mål-ROAS.

Har du funderingar kring budjusteringar i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?