Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

adwords konkurrenter

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

Vi skrev nyligen om Google Adwords auktionsinformation där du kan få en överblick över vilka du konkurrerar med och vilken visningsandel du har jämfört med dem. En konkret åtgärd för att försöka ta en större marknadsandel och synas över en särskild kan vara att använda dig av budstrategin Target Outranking Share eller som den så händigt heter på svenska; Inriktning på vinnande andel.

Budstrategin hämtar data ifrån auktionsinformationen där dina oftast förekommande konkurrenter finns listade men du har även möjligheten att fylla i vilken annonsör/domän du vill om det är en mer nischad konkurrent som inte syns i listan.
Innan du börjar laborera med den här typen av budstrategier är det bra att vara medveten om att du potentiellt kan driva upp klickpriset rejält för både dig och dina konkurrenter, därför är det viktigt att göra avvägningen om det är värt det ur ett lönsamhetsperspektiv.

För att implementera budstrategin behöver du gå in i Delat bibliotek i nedre vänstra hörnet för att sedan välja Budstrategier. Klicka på den röda knappen Budstrategi och sedan Inriktning på vinnande andel.

Budstrategi Adwords

Sedan är det bara att fylla i dina inställningar nedan för vilka domäner du vill konkurrera ut, andelen i procent av auktioner du vill konkurrera ut dem i samt sätta ett tak för hur högt du vill låta budjusteringarna gå. Ett tips är att inte höja buden på sökord med låga Quality Scores.

 

Target outranking shareLycka till med tävlandet i sökresultaten och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med din sökordsannonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner