Sökmotorkonsult.se

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

adwords konkurrenter

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

Vi skrev nyligen om Google Adwords auktionsinformation där du kan få en överblick över vilka du konkurrerar med och vilken visningsandel du har jämfört med dem. En konkret åtgärd för att försöka ta en större marknadsandel och synas över en särskild kan vara att använda dig av budstrategin Target Outranking Share eller som den så händigt heter på svenska; Inriktning på vinnande andel.

Budstrategin hämtar data ifrån auktionsinformationen där dina oftast förekommande konkurrenter finns listade men du har även möjligheten att fylla i vilken annonsör/domän du vill om det är en mer nischad konkurrent som inte syns i listan.
Innan du börjar laborera med den här typen av budstrategier är det bra att vara medveten om att du potentiellt kan driva upp klickpriset rejält för både dig och dina konkurrenter, därför är det viktigt att göra avvägningen om det är värt det ur ett lönsamhetsperspektiv.

För att implementera budstrategin behöver du gå in i Delat bibliotek i nedre vänstra hörnet för att sedan välja Budstrategier. Klicka på den röda knappen Budstrategi och sedan Inriktning på vinnande andel.

Budstrategi Adwords

Sedan är det bara att fylla i dina inställningar nedan för vilka domäner du vill konkurrera ut, andelen i procent av auktioner du vill konkurrera ut dem i samt sätta ett tak för hur högt du vill låta budjusteringarna gå. Ett tips är att inte höja buden på sökord med låga Quality Scores.

 

Target outranking shareLycka till med tävlandet i sökresultaten och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med din sökordsannonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?