Sökmotorkonsult.se

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

adwords konkurrenter

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

Vi skrev nyligen om Google Adwords auktionsinformation där du kan få en överblick över vilka du konkurrerar med och vilken visningsandel du har jämfört med dem. En konkret åtgärd för att försöka ta en större marknadsandel och synas över en särskild kan vara att använda dig av budstrategin Target Outranking Share eller som den så händigt heter på svenska; Inriktning på vinnande andel.

Budstrategin hämtar data ifrån auktionsinformationen där dina oftast förekommande konkurrenter finns listade men du har även möjligheten att fylla i vilken annonsör/domän du vill om det är en mer nischad konkurrent som inte syns i listan.
Innan du börjar laborera med den här typen av budstrategier är det bra att vara medveten om att du potentiellt kan driva upp klickpriset rejält för både dig och dina konkurrenter, därför är det viktigt att göra avvägningen om det är värt det ur ett lönsamhetsperspektiv.

För att implementera budstrategin behöver du gå in i Delat bibliotek i nedre vänstra hörnet för att sedan välja Budstrategier. Klicka på den röda knappen Budstrategi och sedan Inriktning på vinnande andel.

Budstrategi Adwords

Sedan är det bara att fylla i dina inställningar nedan för vilka domäner du vill konkurrera ut, andelen i procent av auktioner du vill konkurrera ut dem i samt sätta ett tak för hur högt du vill låta budjusteringarna gå. Ett tips är att inte höja buden på sökord med låga Quality Scores.

 

Target outranking shareLycka till med tävlandet i sökresultaten och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med din sökordsannonsering.

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.