Sökmotorkonsult.se

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

adwords konkurrenter

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

Vi skrev nyligen om Google Adwords auktionsinformation där du kan få en överblick över vilka du konkurrerar med och vilken visningsandel du har jämfört med dem. En konkret åtgärd för att försöka ta en större marknadsandel och synas över en särskild kan vara att använda dig av budstrategin Target Outranking Share eller som den så händigt heter på svenska; Inriktning på vinnande andel.

Budstrategin hämtar data ifrån auktionsinformationen där dina oftast förekommande konkurrenter finns listade men du har även möjligheten att fylla i vilken annonsör/domän du vill om det är en mer nischad konkurrent som inte syns i listan.
Innan du börjar laborera med den här typen av budstrategier är det bra att vara medveten om att du potentiellt kan driva upp klickpriset rejält för både dig och dina konkurrenter, därför är det viktigt att göra avvägningen om det är värt det ur ett lönsamhetsperspektiv.

För att implementera budstrategin behöver du gå in i Delat bibliotek i nedre vänstra hörnet för att sedan välja Budstrategier. Klicka på den röda knappen Budstrategi och sedan Inriktning på vinnande andel.

Budstrategi Adwords

Sedan är det bara att fylla i dina inställningar nedan för vilka domäner du vill konkurrera ut, andelen i procent av auktioner du vill konkurrera ut dem i samt sätta ett tak för hur högt du vill låta budjusteringarna gå. Ett tips är att inte höja buden på sökord med låga Quality Scores.

 

Target outranking shareLycka till med tävlandet i sökresultaten och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med din sökordsannonsering.

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!