Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

adwords konkurrenter

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

Vi skrev nyligen om Google Adwords auktionsinformation där du kan få en överblick över vilka du konkurrerar med och vilken visningsandel du har jämfört med dem. En konkret åtgärd för att försöka ta en större marknadsandel och synas över en särskild kan vara att använda dig av budstrategin Target Outranking Share eller som den så händigt heter på svenska; Inriktning på vinnande andel.

Budstrategin hämtar data ifrån auktionsinformationen där dina oftast förekommande konkurrenter finns listade men du har även möjligheten att fylla i vilken annonsör/domän du vill om det är en mer nischad konkurrent som inte syns i listan.
Innan du börjar laborera med den här typen av budstrategier är det bra att vara medveten om att du potentiellt kan driva upp klickpriset rejält för både dig och dina konkurrenter, därför är det viktigt att göra avvägningen om det är värt det ur ett lönsamhetsperspektiv.

För att implementera budstrategin behöver du gå in i Delat bibliotek i nedre vänstra hörnet för att sedan välja Budstrategier. Klicka på den röda knappen Budstrategi och sedan Inriktning på vinnande andel.

Budstrategi Adwords

Sedan är det bara att fylla i dina inställningar nedan för vilka domäner du vill konkurrera ut, andelen i procent av auktioner du vill konkurrera ut dem i samt sätta ett tak för hur högt du vill låta budjusteringarna gå. Ett tips är att inte höja buden på sökord med låga Quality Scores.

 

Target outranking shareLycka till med tävlandet i sökresultaten och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med din sökordsannonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner