Sökmotorkonsult.se

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics Adwords

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det möjligt att spåra detaljerad samtalsstatistik från Adwords-annonseringen.

Googles Adwords samtalstillägg visar idag annonsörens telefonnummer med annonsen, eller som en ringknapp på mobilen. Det är i dagsläget endast möjligt att spåra klick på ringknappen i annonser på mobiler, användare som sitter vid en stationär dator eller en tablet och slår in numret manuellt på sin telefon spåras inte via Adwords.

Google har nu funktionen Call Metrics i beta som gör det möjligt för annonsören att få detaljerad samtalsstatistik. Med Call Metrics kan man spåra samtal från Google Adwords-annonseringen med ett dynamiskt vidarekopplingsnummer som kan spåras oberoende av vilken enhet annonsen visas på eller varifrån användaren ringer. Det dynamiska vidarekopplingsnumret visas med annonsen på stationära datorer och tablets eller som en ringknapp på mobiler. Användare som ser annonsen på en stationär dator och sedan väljer att slå in numret manuellt på en telefon kommer med detta tillägg också att kunna spåras och räknas med i statistiken.

I dag så kan man bara mäta klick på ringknappen på mobilannonser. Med Call Metrics kommer man kunna se den totala samtalstiden, samtalets start- och sluttid, vilket område samtalet kommer från, samt om samtalet kopplades fram. En annonsör kommer kunna se exakt hur många samtal Adwords genererar och samtalsstatistiken kan sedan användas i optimeringsarbetet för att öka antalet konverteringar.

Fördelar med Call Metrics

  • Visar samtalstiden dvs. hur länge varje samtal varar.
  • Visar antalet telefonsamtal. Tidigare har varje klick räknats som ett samtal, vara sig det kopplades fram eller inte. Nu kan du mäta hur många klick som resulterade i ett ”riktigt” telefonsamtal.
  • Räknar samtalet som en konvertering om det överstiger en viss tid. Du sätter själv upp vilken tid du anser rimlig i varje kampanj, och om samtalet inte överstiger den uppsatta tiden så räknas det inte som en konvertering.

När visas telefonnumret?
De kommer att visas på samma sätt som tidigare, när Google bedömer att relevansen och kvalitén på annonsen är tillräckligt hög.

Hur betalar man?
Annonsören betalar som vanligt, antingen per klick (när någon klickar på annonsen) eller på ringknappen på mobiler. Om en användare ringer vidarekopplingsnumret manuellt kommer det troligen att vara gratis för annonsören.

Den nya funktionen är ännu inte en komplett Call Tracking-tjänst, till exempel kommer vi inte att via Adwords kunna spåra användare som ringer kundens telefonnummer från webbplatsen. I det flesta fall konverterar ett telefonsamtal mycket högre än ett klick till en webbsida och med tillgång till bättre statistik kan vi öka antalet konverteringar från Google Adwords.

Sidan är senast uppdaterad 2014-10-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?