Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten.

Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera ytterligare text i dina annonser för att lyfta relevant information för dem som söker på Google. Beskrivningstillägg kommer att låta dig att få med upp till fyra budskap i annonsen som ett tillägg, och här finns utrymmet för dig att lyfta fram dina USP:ar och annan information som du kan tänkas vilja förmedla till konsumenten utan att behöva klämma in dem i annonstexten. Det maximala antalet callouts som kan visas är alltså fyra, och det minsta antalet som krävs för att detta annonstillägg ska kunna visas är två. Varje callout kan ha maximalt 25 bokstäver.

Callouts kommer inte att fungera som länkar, till skillnad från webbplatstillägg (sitelinks). Dessa kommer endast att befinna sig som oklickbar text under annonstexten. De kommer även att vara kompatibla med de övriga annonstilläggen. Se exemplet från Google nedan:

Callout Extensions

Detta kan ge dig som annonsör en möjlighet att stå ut ytterligare bland dina konkurrenter, samtidigt som du får potential att driva mer relevant trafik till din sajt. Förutom detta så kommer callouts enligt Google att, likt de andra annonstilläggen, bidra till din Ad Rank.

Strukturera callouts på olika plan

Adwords kommer att ge dig möjligheten att lägga till beskrivningstillägg på kontonivå, kampanjnivå samt annonsgruppsnivå. Säg att du äger ett konditori; på kontonivå kan det vara rimligt att lägga till dina USP:ar för hela verksamheten generellt. Detta kan vara öppettider, möjlighet till smakprov och liknande. På kampanjnivå kan du lägga in styrkor för en produktgrupp, till exempel bröd, där callouten kan vara ”bakat på ekologiskt vete”. På annonsgruppsnivå har du möjligheten att lägga in relevant information för en specifik produkt; ”kampanj på surdegsbröd”.

Google kommer att prioritera callouts for annonsgruppen först, för att sedan gå till kampanj och sist kontonivå. Har du därför inga tillägg på annonsgrupp och kampanjnivå kommer callouts från kontonivå att visas. Har du inte på annonsgruppsnivå, men på kampanjnivå så kommer kampanjens callouts att visas. Du har även möjlighet att inaktivera callouts så att valda callouts på kontonivå eller kampanjnivå inte kan visas på annonsgruppsnivå.

Mät callouts effektivitet

Under fliken ”annonstillägg” kommer du att kunna se hur annonser presterar med de olika calloutsen och sedan optimera utifrån det. Enligt Google kommer du att kunna ändra texten i dessa callouts utan att datan försvinner.

Slå dina konkurrenter med kreativitet

Genom att skapa callouts på annonsgruppnivå har du möjligheten skräddarsy dina annonser ytterligare för att få uppmärksamheten hos dem som söker. En intressant funktion som kommer finnas tillgänglig är att du kommer att kunna schemalägga dina callouts så att vissa visas endast under specifika tider. Säg att du säljer leksaker och kan leverera produkterna till köparen dagen därpå – OM denne gör sitt köp innan klockan 12. Då kan du schemalägga din callout som säger ”Köp nu, leverans imorgon” så att den endast visas innan klockan 12. Du kan även välja att utesluta enheter eller att endast visa callouts för vissa enheter.

Glöm inte att kombinera dina andra annonstillägg tillsammans med dina callouts. Använder du samtalstillägg kan du ha som callout ”Ring nu, vi svarar direkt”. Om callout extensions kommer att fungera som förväntat finns det många olika budskap du kan testa för att driva relevant trafik till din sajt.

Vad kostar det?

Likt övriga annonstillägg betalar du endast när någon klickar på annonsen.

Hur du hanterar dina callout extensions?

Du kommer att kunna skapa callouts, schemalägga dem samt läsa av data genom att gå in på fliken ”annonstillägg”.

 

En kommentar

  1. Hej.

    Bra artikel, och en god möjlighet Google ger oss på larmhem.se :)

    Kommentar av Patrik Rasmussen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner