Sökmotorkonsult.se

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten.

Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera ytterligare text i dina annonser för att lyfta relevant information för dem som söker på Google. Beskrivningstillägg kommer att låta dig att få med upp till fyra budskap i annonsen som ett tillägg, och här finns utrymmet för dig att lyfta fram dina USP:ar och annan information som du kan tänkas vilja förmedla till konsumenten utan att behöva klämma in dem i annonstexten. Det maximala antalet callouts som kan visas är alltså fyra, och det minsta antalet som krävs för att detta annonstillägg ska kunna visas är två. Varje callout kan ha maximalt 25 bokstäver.

Callouts kommer inte att fungera som länkar, till skillnad från webbplatstillägg (sitelinks). Dessa kommer endast att befinna sig som oklickbar text under annonstexten. De kommer även att vara kompatibla med de övriga annonstilläggen. Se exemplet från Google nedan:

Callout Extensions

Detta kan ge dig som annonsör en möjlighet att stå ut ytterligare bland dina konkurrenter, samtidigt som du får potential att driva mer relevant trafik till din sajt. Förutom detta så kommer callouts enligt Google att, likt de andra annonstilläggen, bidra till din Ad Rank.

Strukturera callouts på olika plan

Adwords kommer att ge dig möjligheten att lägga till beskrivningstillägg på kontonivå, kampanjnivå samt annonsgruppsnivå. Säg att du äger ett konditori; på kontonivå kan det vara rimligt att lägga till dina USP:ar för hela verksamheten generellt. Detta kan vara öppettider, möjlighet till smakprov och liknande. På kampanjnivå kan du lägga in styrkor för en produktgrupp, till exempel bröd, där callouten kan vara ”bakat på ekologiskt vete”. På annonsgruppsnivå har du möjligheten att lägga in relevant information för en specifik produkt; ”kampanj på surdegsbröd”.

Google kommer att prioritera callouts for annonsgruppen först, för att sedan gå till kampanj och sist kontonivå. Har du därför inga tillägg på annonsgrupp och kampanjnivå kommer callouts från kontonivå att visas. Har du inte på annonsgruppsnivå, men på kampanjnivå så kommer kampanjens callouts att visas. Du har även möjlighet att inaktivera callouts så att valda callouts på kontonivå eller kampanjnivå inte kan visas på annonsgruppsnivå.

Mät callouts effektivitet

Under fliken ”annonstillägg” kommer du att kunna se hur annonser presterar med de olika calloutsen och sedan optimera utifrån det. Enligt Google kommer du att kunna ändra texten i dessa callouts utan att datan försvinner.

Slå dina konkurrenter med kreativitet

Genom att skapa callouts på annonsgruppnivå har du möjligheten skräddarsy dina annonser ytterligare för att få uppmärksamheten hos dem som söker. En intressant funktion som kommer finnas tillgänglig är att du kommer att kunna schemalägga dina callouts så att vissa visas endast under specifika tider. Säg att du säljer leksaker och kan leverera produkterna till köparen dagen därpå – OM denne gör sitt köp innan klockan 12. Då kan du schemalägga din callout som säger ”Köp nu, leverans imorgon” så att den endast visas innan klockan 12. Du kan även välja att utesluta enheter eller att endast visa callouts för vissa enheter.

Glöm inte att kombinera dina andra annonstillägg tillsammans med dina callouts. Använder du samtalstillägg kan du ha som callout ”Ring nu, vi svarar direkt”. Om callout extensions kommer att fungera som förväntat finns det många olika budskap du kan testa för att driva relevant trafik till din sajt.

Vad kostar det?

Likt övriga annonstillägg betalar du endast när någon klickar på annonsen.

Hur du hanterar dina callout extensions?

Du kommer att kunna skapa callouts, schemalägga dem samt läsa av data genom att gå in på fliken ”annonstillägg”.

 

En kommentar

  1. Hej.

    Bra artikel, och en god möjlighet Google ger oss på larmhem.se :)

    Kommentar av Patrik Rasmussen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner