Sökmotorkonsult.se

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten.

Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera ytterligare text i dina annonser för att lyfta relevant information för dem som söker på Google. Beskrivningstillägg kommer att låta dig att få med upp till fyra budskap i annonsen som ett tillägg, och här finns utrymmet för dig att lyfta fram dina USP:ar och annan information som du kan tänkas vilja förmedla till konsumenten utan att behöva klämma in dem i annonstexten. Det maximala antalet callouts som kan visas är alltså fyra, och det minsta antalet som krävs för att detta annonstillägg ska kunna visas är två. Varje callout kan ha maximalt 25 bokstäver.

Callouts kommer inte att fungera som länkar, till skillnad från webbplatstillägg (sitelinks). Dessa kommer endast att befinna sig som oklickbar text under annonstexten. De kommer även att vara kompatibla med de övriga annonstilläggen. Se exemplet från Google nedan:

Callout Extensions

Detta kan ge dig som annonsör en möjlighet att stå ut ytterligare bland dina konkurrenter, samtidigt som du får potential att driva mer relevant trafik till din sajt. Förutom detta så kommer callouts enligt Google att, likt de andra annonstilläggen, bidra till din Ad Rank.

Strukturera callouts på olika plan

Adwords kommer att ge dig möjligheten att lägga till beskrivningstillägg på kontonivå, kampanjnivå samt annonsgruppsnivå. Säg att du äger ett konditori; på kontonivå kan det vara rimligt att lägga till dina USP:ar för hela verksamheten generellt. Detta kan vara öppettider, möjlighet till smakprov och liknande. På kampanjnivå kan du lägga in styrkor för en produktgrupp, till exempel bröd, där callouten kan vara ”bakat på ekologiskt vete”. På annonsgruppsnivå har du möjligheten att lägga in relevant information för en specifik produkt; ”kampanj på surdegsbröd”.

Google kommer att prioritera callouts for annonsgruppen först, för att sedan gå till kampanj och sist kontonivå. Har du därför inga tillägg på annonsgrupp och kampanjnivå kommer callouts från kontonivå att visas. Har du inte på annonsgruppsnivå, men på kampanjnivå så kommer kampanjens callouts att visas. Du har även möjlighet att inaktivera callouts så att valda callouts på kontonivå eller kampanjnivå inte kan visas på annonsgruppsnivå.

Mät callouts effektivitet

Under fliken ”annonstillägg” kommer du att kunna se hur annonser presterar med de olika calloutsen och sedan optimera utifrån det. Enligt Google kommer du att kunna ändra texten i dessa callouts utan att datan försvinner.

Slå dina konkurrenter med kreativitet

Genom att skapa callouts på annonsgruppnivå har du möjligheten skräddarsy dina annonser ytterligare för att få uppmärksamheten hos dem som söker. En intressant funktion som kommer finnas tillgänglig är att du kommer att kunna schemalägga dina callouts så att vissa visas endast under specifika tider. Säg att du säljer leksaker och kan leverera produkterna till köparen dagen därpå – OM denne gör sitt köp innan klockan 12. Då kan du schemalägga din callout som säger ”Köp nu, leverans imorgon” så att den endast visas innan klockan 12. Du kan även välja att utesluta enheter eller att endast visa callouts för vissa enheter.

Glöm inte att kombinera dina andra annonstillägg tillsammans med dina callouts. Använder du samtalstillägg kan du ha som callout ”Ring nu, vi svarar direkt”. Om callout extensions kommer att fungera som förväntat finns det många olika budskap du kan testa för att driva relevant trafik till din sajt.

Vad kostar det?

Likt övriga annonstillägg betalar du endast när någon klickar på annonsen.

Hur du hanterar dina callout extensions?

Du kommer att kunna skapa callouts, schemalägga dem samt läsa av data genom att gå in på fliken ”annonstillägg”.

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-11-11

En kommentar

  1. Hej.

    Bra artikel, och en god möjlighet Google ger oss på larmhem.se :)

    Kommentar av Patrik Rasmussen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.