Sökmotorkonsult.se

Certifiera dig i Google Skillshop

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven.

Google har i flera år haft olika typer av certifikat som bevis på ens kunskap inom bland annat Google Ads. I höstas bytte certifieringen namn från Academy for Ads till Skillshop och med denna förändring ändrades konceptet även till viss del. Tidigare gick Google Ads-certifikatet ut på att först klara en grundläggande del samt en valfri avancerad del. Nu har Google istället delat upp alla Google Ads-områden som egna certifikat, vilket gör att du själv kan välja vilka eller hur många certifikat du tar.

Varje område har ett eget kursmaterial och prov. Kursmaterialen är olika långa och tar enligt Google cirka 2,5 – 5 timmar att gå igenom styck. Du har 75 minuter på dig att svara på frågorna i provet och för att bli certifierad inom ett område krävs att du har minst 80 % rätt på provet. Certifieringen är helt gratis att göra.

Som praktikant på Pineberry var en av mina första uppgifter att ta mig an de certifikat på Skillshop som tillhör Google Ads. Nedan är min upplevelse av att studera inför proven samt vad jag lärde mig är bra saker att tänka på för att klara av dem.

Search

Det första provet jag studerade inför var Search-delen. Denna del handlade delvis om hur de olika funktionerna inom sökannonser kan användas och automatiseras för att få ut så mycket som möjligt av verktygen men även om strategi och planering för att öka sin synlighet och försäljning.

Google erbjuder förberedande kursmaterial som du kan använda dig av om du vill innan du tar dig an provet. Utifrån min erfarenhet är detta kursmaterial det bästa sättet att lära sig det som krävs för att klara provet. En majoritet av frågorna i provet är teoretiska och svaren finns i stor utsträckning i kursmaterialet. För mig räckte det att gå igenom kursmaterialet för att klara certifieringen.

Display

Display-kursmaterialet är ett av de kortare och innehåller strategier för att överföra visioner av online marknadsföring till faktiska kampanjer. Dessutom tillkommer den grundläggande genomgången av vad displayannonser är samt en liknande genomgång av automatisk budgivning som var med i Search-delen. Denna certifiering är lik den tidigare, det vill säga att om du redan har klarat Search så har du en stor fördel.

Video

Denna del handlar främst om videoannonsering på YouTube. Här lär du dig om hur YouTube påverkar användarna, skaparna och annonsörerna samt varför just denna typen av annonsering kan vara väldigt effektiv.

Mycket av det du lär dig i kursen är logiskt om du själv använder YouTube. Om jag skulle ge ett extra tips inför denna del, för ens egen djupinlärning, är det att kika på YouTube-annonser under kursens gång för att sätta teorin i ett praktiskt sammahang.

Shopping

Då Shopping-annonser är en bland det mest effektiva som Google erbjuder tyckte jag att detta certifikat var extra intressant att ta. Kursmaterialet till denna del är välgjort och är enligt mig det mest pedagogiska. Här lär du dig hur Shopping-kampanjer kan öka synligheten för både dina produkter och ditt varumärke. Du får även gå igenom hur Shopping-annonser kan påverka olika delar av kundens köpprocess.

Measurement

Den svåraste och mest tidskrävande delen är Measurement. Kursmaterialet tar strax över fem timmar att gå igenom. Här går du igenom de analytiska delarna som du kan använda dig av för att förbättra din annonsering. Du lär dig att tyda data, applicera funktioner för att specificera data samt att presentera data på ett enkelt sätt.

Eftersom denna kurs skiljer sig lite från de föregående, då den är mer praktisk, tipsar jag om att även följa kursens steg i ditt egna Google Ads-konto om du har ett. Men det går såklart att klara certifieringen även om du inte har tillgång till ett Google Ads-konto.

Kursmaterialet är nyckeln

Som du märkt gillar jag Googles kursmaterial och för mig var det nyckeln till att klara proven. Det finns inga frågor jag stött på i proven som inte har tagits upp i kursmaterialet och ofta är frågorna nästan direkt tagna ur materialet.

Förutom att gå igenom kursmaterialet tycker jag att du ska lägga tid på att praktiskt förstå hur annonserna visas. Kolla alltså igenom faktiska annonser på YouTube, Google Shopping osv. Inte för att det nödvändigtvis hjälper dig att klara provet men för att översätta teorin du lär dig till praktiskt förståelse.

Speglar inte verkligheten

En negativ sak med Skillshop-certifieringarna är att de överlag inte speglar verkligheten så väl som jag hade hoppats på. Själv har jag märkt att många av de saker jag praktiskt stött på i Google Ads under min praktik inte alls tas upp i kursmaterialet. Förhoppningsvis har jag dock haft fördelen att jag kan lära mig det praktiska arbetet med Google Ads snabbare tack vare certifieringarna.

Att klara proven var enklare än jag på förhand trott. Samtidigt inser jag att certifieringarna säger ganska lite om mina faktiska kunskaper inom Google Ads. Det jag gillar mest med Skillshop är att kursmaterialen och proven är ett bra och effektivt sätt att börja lära sig Google Ads med.

Vill du också testa dina kunskaper om Google Ads? Här hittar du Skillshop.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]