Sökmotorkonsult.se

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

En av de eviga frågorna inom Google Ads är vad som avgör om en annons är bra. Är det klickfrekvens (CTR) eller är det konverteringsgrad (CR)? I denna artikel listar jag fördelar med båda dessa mätetal vid annonstestning. Jag vet vilken av dem som jag tycker är viktigast – men vad tycker du?

Annonstestning är en viktig komponent för att lyckas med Google Ads. Vad avgör egentligen vad som är en bra annons? De flesta som jobbar med Google Ads skulle nog vara överens om vilka två mätetal som är viktigast att utvärdera annonser utifrån. Dessa två är CTR (klickfrekvens) och CR (konverteringsgrad). Däremot finns det inte samsyn kring vilken av dessa två som är viktigast. Detta gäller såklart även på Pineberry, frågar du våra Google Ads-konsulter kommer du få olika svar på vilken som är viktigast. Att alla vi som jobbar med Google Ads tycker olika i denna fråga gör den bara mer intressant.

CTR vs CR

Det finns för- och nackdelar med både CTR och CR. Här går jag igenom några av dom:

CTR

Den största fördelen med CTR är ett den ger ett bra betyg på om annonsen fyller sitt syfte från googlarens och Googles perspektiv. Annonser som många klickar på är bevisligen relevanta för de som googlar.

En grundsten i Google Ads är Quality Score, där CTR ju är en stor del. Det är helt logiskt att Google valt att detta upplägg. Förutom att CTR visar på att annonsen uppskattas av de som googlar, är det ju när någon klickar som Google tjänar pengar.

Så en bra CTR är det yttersta beviset på att annonsen lyckats uppfylla det som användarna och Google önskar.

CR

Men annonsören som står för fiolerna, då? Hens önskan behöver vi också uppfylla. Det är här CR kommer in i bilden. För CTR i alla ära, men det går inte att sätta in din CTR på banken.

Däremot visar konverteringsgrad på hur mycket en annons ger i faktiskt resultat till annonsören. En annons med en dålig CR är sannolikt inte lönsam för annonsören, oavsett hur bra CTR annonsen har.

Varför inte båda två?

Det är uppenbart att både CTR och CR är viktigt för att avgöra vilka annonser som levererar bra resultat. Till viss del är de olika sidor av samma mynt. Så varför inte använda båda två när du utvärderar dina annonser? Det ska du såklart göra. Men samtidigt är det klokt att veta vilket ben du ska stå på. Om du optimerar mot både två är det risk att det blir mellanmjölk av alltihop. Låt mig ta följande exempel:

Annons 1: CTR 5 % CR 2 %

Annons 2: CTR 2 % CR 5 %

Teoretiskt ger dessa två annonser lika bra resultat för annonsören. Om du bara fick ändra en av dessa två annonser, vilken skulle du då välja? Den med hög CTR och låg CR, eller den med låg CTR och hög CR?

Jag har svängt flera gånger

När jag började med AdWords för herrans massa år sedan lutade jag mer åt CTR, sen svängde jag över till CR-gänget för att under senare år lite skamset hasa mig tillbaka till CTR-ringhörnan.

guldfisk som byter skål

Mitt bästa argument för CTR över CR vid annonstestning är att du inte kan kontrollera CR fullt ut med dina annonser. Inte sällan beror en låg CR på att landningssidan och/eller produkten/tjänsten som du annonserar för inte är tillräckligt intressant. Detta kan du inte lösa ens med den bästa av annonser.

En betydande del av CR ligger utanför min kontroll när jag jobbar med Google Ads. CTR däremot, det kan jag mer eller mindre fullt ut kontrollera utifrån hur jag optimerar Google Ads och mina annonser.

Man skulle kunna likna det vid en fotbollsklubb som utvärderar fotbollsspelare utifrån hur bra de spelar fotboll (CTR) och hur stor publik som kommer på matcherna (CR). Båda är såklart viktiga för fotbollsklubben, men den enskilda fotbollsspelaren kan ju främst påverka sin prestation på fotbollsplan, även om spelaren delvis också kan påverka publiktillströmningen.

Detta betyder naturligtvis inte att jag tycker att annonser med dålig CR är värda att ha kvar. Tvärtom, dessa måste åtgärdas – annars blir det dyrt! Däremot finns lösningen på en dålig CR inte alltid i själva annonsen, utan snarare på landningssidan eller i själva erbjudandet.

Vad tycker du? – Rösta nu!

Då vet du var jag står i denna eviga fråga. Nu är det din tur att säga vad du tycker. Rösta nedan om det är CTR eller CR som bäst avgör om en annons är bra eller inte.

Vid annonstestning - vad är viktigast för dig?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

 

4 kommentarer

  1. Förstår att det är svårt, eller rättare sagt omöjligt, att välja. Båda är enligt min mening nämligen precis lika viktiga ur ett affärsperspektiv och man måste därför fokusera på båda lika mycket.

    Som jag ser det så är det dessutom så att utformandet av annonsen är det som framförallt skapar en bra CTR, men det har mindre betydelse för CR. Såvida inte annonsen är helt irrelevant för det du säljer såklart, men då har du helt andra problem.

    CR är däremot ett absolut måste för att det skall vara värt att jobba med Google Ads. Men, det syftet, dvs att konvertera besökarna till köpare uppnås främst med hjälp av ett bra erbjudande och en bra landningssida. Annonsens utformning har som sagt förutom kravet på relevans mindre påverkan.

    Kommentar av Stefan

  2. Tack för din kommentar, Stefan. Jag tror vi tycker hyfsat samma sak 😀

    Ur ett affärsperspektiv eller ur ett helhetsperspektiv av Google Ads är givetvis CR den viktigaste faktorn av de två. Men just när det gäller annonstestning anser jag att CTR bättre svarar på frågan om vad som är en bra annons eller inte.

  3. I (nästan) 100% av fallen måste man tänka på CR i första hand. Det gäller att inte lova något i annonsen som gör användarna besvikna/gör att dom återgår till sökresultatet direkt. Då ger man bara pengar till Google utan att det ger någonting tillbaka.

    Grundfrågan att ställa sig: varför annonserar vi? Om svaret är för att öka försäljningen så är CR viktigast.

    Kommentar av Mikael Eriksson

  4. Hej Mikael

    Tack för din kommentar! När det gäller annonseringen som helhet håller jag helt med om att CR är viktigast. Men när det gäller att avgöra om en annons är bra eller inte så säger jag CTR. Anledningen är som ovan, att annonsen inte fullt ut kan påverka CR samt att CTR och i nästa steg QS är en så pass viktig del av Google Ads. Med det sagt, jag vet att många likt dig inte håller med mig :-)

    /Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner