Sökmotorkonsult.se

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

customer match

Google AdWords lanserade nyligen möjligheten att rikta annonser baserat på uppladdade e-maillistor liknande Facebooks Custom Audiences. Denna AdWords-produkt kallas Customer Match och riktar annonser till specifika individer som annonsören valt att visa sin tjänst eller produkt för. Detta bidrar till att du som annonsör kan visa specifika annonser till besökare som är inloggade med sina e-mailadresser på Google Sök, YouTube och Gmail.

Denna produkt är användbar då du har en befintlig databas med e-postadresser och vill rikta dina annonser till existerande kunder genom exempelvis Remarketing. Återkommande besökare är ofta potentiellt konverterande kunder och vi ser ofta att kunder som tidigare har gjort ett köp är benägna att göra fler köp i samma butik.

Nedan har vi sammanställt de viktigaste stegen för att börja annonsera med Customer Match, förutsatt att du uppfyller samtliga krav som Google ställer.

Krav för att annonsera med Customer Match:

  • Funktionen finns ej tillgänglig i Displaynätverket.
  • Filen för e-maillistan ska vara i .csv-format och får inte vara större än 25 MB.
  • En Customer Match-kampanj måste ha minst 1000 användare och varaktigheten på medlemslistan får inte vara längre än 180 dagar.
  • Det är inte tillåtet att köra annonser som samlar in personuppgifter.
  • Till sist är det inte tillåtet att rikta annonser till användare som är under 13 år.

De olika stegen för hur du skapar en Customer Match-kampanj:

  1. Logga in på Google AdWords.
  2. Klicka på Delat Bibliotek.
  3. Klicka sedan på Målgrupper.
  4. Klicka på den röda knappen +Remarketing-lista och välj ”Kund-e-post” i drop down-menyn.

emaillista AdWords

  1. Skapa en ny lista för Kund-e-post och namnge listan.
  2. Ladda upp en .csv-fil med dina e-postadresser.
  3. Klistra in din e-mail opt-out link, dvs den länk till sidan som tillåter användarna att välja bort e-postutskick.
  4. Välj medlemskapets varaktighet. Standardinställningen för detta är 180 dagar vilket också är maxlängd. Justera detta i relation till din genomsnittliga säljcykel. Vi rekommenderar i allmänhet 180 dagar för att se till att du fångar upp samtliga potentiella konverteringar.
  5. Ladda upp din sparade e-maillista – Är det en stor lista kan denna process ta upp till 3 timmar.

customer match adwords

I Söknätverket:

  1. E-maillistan läggs till som en målgrupp, likt RLSA i en kampanj riktad mot Söknätverket. Gå till annonsgruppen och klicka på fliken Målgruppen och välj sedan den röda knappen +Remarketing. Därefter väljer du den listan som du vill använda på underfliken intressen och remarketing.
  2. Sista steget är att ställa in din inriktning. AdWords erbjuder två inriktningsalternativ för detta. Du kan välja ”inriktning och bud” för att visa dina annonser enbart till de personer på dina valda listor och buda på dem. Du kan även välja ”endast bud” och då begränsas inte annonserna enbart till e-maillistan utan endast budjusteringar genomförs.

I Gmail:

  1. E-maillistan läggs här till som målgrupp i en kampanj av typen Endast Display-nätverket. Gå till kampanjen och klicka på fliken Display-nätverket längst upp i menyn.
  2. Klicka sedan på den röda knappen +Inriktning och välj kampanj och annonsgrupp och klicka på Lägg till inriktning. Välj Intressen och remarketing och klicka sedan på Remarketinglistor och välj listan.

I YouTube:

  1. Här läggs e-maillistan till som målgrupp i en kampanj av typen Onlinevideo.

Sådär, nu är du redo att skapa din första Customer Match-kampanj. Vill du veta mer om hur vi på Pineberry arbetar med Google AdWords eller behöver du hjälp med att få upp din digitala närvaro, tveka inte att kontakta oss så berättar vi mer. Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

4 kommentarer

  1. Hejsan
    Håller just nu på med arbetet att ta fram en webbbutik och sälja tavlor från Island.
    Min tanke är att sälja färdiga tavlor inramade hos en riktig ramverkstad.
    Det som är unikt med detta projekt är att en budfirma kör hem tavlorna direkt till kund från dörr till dörr.
    Hur ska jag marknadsföra detta projekt på bästa sätt?
    Har en ganska begränsad budget för tillfälligt.
    Med vänlig hälsning
    Fredrik Karlsson

    Kommentar av Fredrik

  2. Hej Fredrik,

    Min rekommendation är att du börjar med att utvärdera hur mycket sökvolym det finns på söktermer som du finner relevanta för din verksamhet, exempelvis i Sökordsplaneraren i Google AdWords. Gå gärna snävare än sökordet ”tavlor” som kanske är för brett initialt. Sedan rekommenderar jag att du testar AdWords för att se vilka sökord som konverterar, sätt upp spårning ordentligt innan du sätter igång för att utvärdera lönsamhet.

    Nästa steg när du vet vilka sökord som konverterar kan vara att utforma en långsiktig SEO-strategi för att tillsammans med SEM hämta hem den lägst hängande frukten. SEM och SEO är oftast de mest kostnadseffektiva kanalerna att börja med och sedan kan du utöka med Facebook Ads för att nå nya målgrupper. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.

    Hälsningar,

    Michael Berman

    Kommentar av Michael Berman

  3. Hejsan
    Den leverantören jag har valt när det gäller att skapa webbbutik. Där kan man själv lägga in sökord riktad till rätt målgrupp.
    Ska man bredda sökorden?
    Man betalar en månads kostnad och då ingår det färdiga mallar där man själv fyller i uppgifter som sökmotorn hittar.
    Det är där vi får börja. Jag vill inte lägga massa pengar på annonser när man inte ser resultat det är som att slänga pengar i sjön

    Kommentar av Fredrik

  4. Hej Fredrik,

    Du kan absolut börja med att optimera dina webbsidor och i så fall rekommenderar jag att läsa vår SEO-skola. Min poäng med AdWords är att om du innan du annonserar sätter upp mätpunkter/spårning så är det inte pengar i sjön. Ifall du testar några månader så ser du faktiskt vad som funkar eller inte och kan därmed få ett bättre beslutsunderlag för din SEO-satsning/hur du ska prioritera din tid. Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!