Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

customer match

Google AdWords lanserade nyligen möjligheten att rikta annonser baserat på uppladdade e-maillistor liknande Facebooks Custom Audiences. Denna AdWords-produkt kallas Customer Match och riktar annonser till specifika individer som annonsören valt att visa sin tjänst eller produkt för. Detta bidrar till att du som annonsör kan visa specifika annonser till besökare som är inloggade med sina e-mailadresser på Google Sök, YouTube och Gmail.

Denna produkt är användbar då du har en befintlig databas med e-postadresser och vill rikta dina annonser till existerande kunder genom exempelvis Remarketing. Återkommande besökare är ofta potentiellt konverterande kunder och vi ser ofta att kunder som tidigare har gjort ett köp är benägna att göra fler köp i samma butik.

Nedan har vi sammanställt de viktigaste stegen för att börja annonsera med Customer Match, förutsatt att du uppfyller samtliga krav som Google ställer.

Krav för att annonsera med Customer Match:

  • Funktionen finns ej tillgänglig i Displaynätverket.
  • Filen för e-maillistan ska vara i .csv-format och får inte vara större än 25 MB.
  • En Customer Match-kampanj måste ha minst 1000 användare och varaktigheten på medlemslistan får inte vara längre än 180 dagar.
  • Det är inte tillåtet att köra annonser som samlar in personuppgifter.
  • Till sist är det inte tillåtet att rikta annonser till användare som är under 13 år.

De olika stegen för hur du skapar en Customer Match-kampanj:

  1. Logga in på Google AdWords.
  2. Klicka på Delat Bibliotek.
  3. Klicka sedan på Målgrupper.
  4. Klicka på den röda knappen +Remarketing-lista och välj ”Kund-e-post” i drop down-menyn.

emaillista AdWords

  1. Skapa en ny lista för Kund-e-post och namnge listan.
  2. Ladda upp en .csv-fil med dina e-postadresser.
  3. Klistra in din e-mail opt-out link, dvs den länk till sidan som tillåter användarna att välja bort e-postutskick.
  4. Välj medlemskapets varaktighet. Standardinställningen för detta är 180 dagar vilket också är maxlängd. Justera detta i relation till din genomsnittliga säljcykel. Vi rekommenderar i allmänhet 180 dagar för att se till att du fångar upp samtliga potentiella konverteringar.
  5. Ladda upp din sparade e-maillista – Är det en stor lista kan denna process ta upp till 3 timmar.

customer match adwords

I Söknätverket:

  1. E-maillistan läggs till som en målgrupp, likt RLSA i en kampanj riktad mot Söknätverket. Gå till annonsgruppen och klicka på fliken Målgruppen och välj sedan den röda knappen +Remarketing. Därefter väljer du den listan som du vill använda på underfliken intressen och remarketing.
  2. Sista steget är att ställa in din inriktning. AdWords erbjuder två inriktningsalternativ för detta. Du kan välja ”inriktning och bud” för att visa dina annonser enbart till de personer på dina valda listor och buda på dem. Du kan även välja ”endast bud” och då begränsas inte annonserna enbart till e-maillistan utan endast budjusteringar genomförs.

I Gmail:

  1. E-maillistan läggs här till som målgrupp i en kampanj av typen Endast Display-nätverket. Gå till kampanjen och klicka på fliken Display-nätverket längst upp i menyn.
  2. Klicka sedan på den röda knappen +Inriktning och välj kampanj och annonsgrupp och klicka på Lägg till inriktning. Välj Intressen och remarketing och klicka sedan på Remarketinglistor och välj listan.

I YouTube:

  1. Här läggs e-maillistan till som målgrupp i en kampanj av typen Onlinevideo.

Sådär, nu är du redo att skapa din första Customer Match-kampanj. Vill du veta mer om hur vi på Pineberry arbetar med Google AdWords eller behöver du hjälp med att få upp din digitala närvaro, tveka inte att kontakta oss så berättar vi mer. Lycka till!

4 kommentarer

  1. Hejsan
    Håller just nu på med arbetet att ta fram en webbbutik och sälja tavlor från Island.
    Min tanke är att sälja färdiga tavlor inramade hos en riktig ramverkstad.
    Det som är unikt med detta projekt är att en budfirma kör hem tavlorna direkt till kund från dörr till dörr.
    Hur ska jag marknadsföra detta projekt på bästa sätt?
    Har en ganska begränsad budget för tillfälligt.
    Med vänlig hälsning
    Fredrik Karlsson

    Kommentar av

    Fredrik

  2. Hej Fredrik,

    Min rekommendation är att du börjar med att utvärdera hur mycket sökvolym det finns på söktermer som du finner relevanta för din verksamhet, exempelvis i Sökordsplaneraren i Google AdWords. Gå gärna snävare än sökordet ”tavlor” som kanske är för brett initialt. Sedan rekommenderar jag att du testar AdWords för att se vilka sökord som konverterar, sätt upp spårning ordentligt innan du sätter igång för att utvärdera lönsamhet.

    Nästa steg när du vet vilka sökord som konverterar kan vara att utforma en långsiktig SEO-strategi för att tillsammans med SEM hämta hem den lägst hängande frukten. SEM och SEO är oftast de mest kostnadseffektiva kanalerna att börja med och sedan kan du utöka med Facebook Ads för att nå nya målgrupper. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.

    Hälsningar,

    Michael Berman

    Kommentar av

    Michael Berman

  3. Hejsan
    Den leverantören jag har valt när det gäller att skapa webbbutik. Där kan man själv lägga in sökord riktad till rätt målgrupp.
    Ska man bredda sökorden?
    Man betalar en månads kostnad och då ingår det färdiga mallar där man själv fyller i uppgifter som sökmotorn hittar.
    Det är där vi får börja. Jag vill inte lägga massa pengar på annonser när man inte ser resultat det är som att slänga pengar i sjön

    Kommentar av

    Fredrik

  4. Hej Fredrik,

    Du kan absolut börja med att optimera dina webbsidor och i så fall rekommenderar jag att läsa vår SEO-skola. Min poäng med AdWords är att om du innan du annonserar sätter upp mätpunkter/spårning så är det inte pengar i sjön. Ifall du testar några månader så ser du faktiskt vad som funkar eller inte och kan därmed få ett bättre beslutsunderlag för din SEO-satsning/hur du ska prioritera din tid. Lycka till!

    Kommentar av

    Michael Berman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner