Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

Adwords delad budget

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta.

Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att kampanjer presterar olika bra. Det faller sig naturligt att somliga sökord konverterar till rätt kostnad förhållandevis enkelt. Andra sökord kan man få arbeta många timmar med för att förbättra relevansen mellan sökord, annons och landningssida.

När kampanjer i ett Adwords-konto presterar olika bra kan man gå in och justera dagsbudgeten individuellt för varje kampanj för att hitta en nivå som är lönsam och uppfyller ställda mål. Något som kan hjälpa en annonsör att prestera bättre är funktionen delad budget som i stället fördelar en förbestämd dagsbudget i kampanjer där den går åt.

Delad budget – så funkar det

Företag X har en fast budget på 1 000 kr per dag som fördelas över tre kampanjer.

Kampanj A – 500 kr

Kampanj B – 300 kr

Kampanj C – 200 kr

Det ideala skulle vara att varje kampanj spenderar precis så mycket som är allokerat och ha tillräckligt med budget för att kunna driva kampanjen hela dagen. Tyvärr stämmer verkligheten oftast inte överens med den bilden eftersom Kampanj A vissa dagar kommer spendera 250 kr medan budgeten för Kampanj C redan är spenderad långt innan dagen är slut. I en sådan situation skulle det vara utmärkt om de 250 kr som är kvar för Kampanj A kunde användas för att driva Kampanj C.

Med en delad budget kommer alltså Kampanj A, B och C alla att dela på de 1000 kr per dag vilket kommer att maximera antalet klick och eventuella konverteringar/omvandlingar. Istället för att begränsa kampanjer som kan ha fler klick eller omvandlingar att hämta har man ofta med en delad budget en möjlighet att dra mer relevant trafik som annars inte hade gått att annonsera till.

Något som är viktigt att vara medveten om när man byter till en delad budget exempelvis mitt på dagen är att den delade budgeten börjar gälla direkt, som om kampanjerna hittills inte har spenderat något alls under dagen. Därför är det viktigt att vara beredd på en högre kostnad dagen för bytet. Det är också viktigt att nämna att det många gånger är mer optimalt att sätta en individuell budget på kampanjnivå, men delad budget är ett kraftfullt verktyg som kan leda till mer lönsam trafik om det används rätt.

Instruktioner för att ange en delad budget

  1. Öppna fliken Kampanjer.
  2. Klicka på länken Delat bibliotek i navigeringsfältet till vänster.
  3. Klicka på Budgetar under länken.
  4. Klicka på Ny budget.
  5. Ge din delade budget ett namn, välj vilka kampanjer du vill inkludera och ange ett budgetbelopp.
  6. Klicka på Spara.
  7. Budgeten tillämpas inte förrän du applicerar den på enskilda kampanjer. I tabellen Budgetar klickar du på namnet på budgeten som du vill använda. Klicka därefter på knappen Använd på kampanjer.

3 kommentarer

  1. Bra tips – tack.

    Kommentar av Palle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner