Sökmotorkonsult.se

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

Adwords delad budget

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta.

Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att kampanjer presterar olika bra. Det faller sig naturligt att somliga sökord konverterar till rätt kostnad förhållandevis enkelt. Andra sökord kan man få arbeta många timmar med för att förbättra relevansen mellan sökord, annons och landningssida.

När kampanjer i ett Adwords-konto presterar olika bra kan man gå in och justera dagsbudgeten individuellt för varje kampanj för att hitta en nivå som är lönsam och uppfyller ställda mål. Något som kan hjälpa en annonsör att prestera bättre är funktionen delad budget som i stället fördelar en förbestämd dagsbudget i kampanjer där den går åt.

Delad budget – så funkar det

Företag X har en fast budget på 1 000 kr per dag som fördelas över tre kampanjer.

Kampanj A – 500 kr

Kampanj B – 300 kr

Kampanj C – 200 kr

Det ideala skulle vara att varje kampanj spenderar precis så mycket som är allokerat och ha tillräckligt med budget för att kunna driva kampanjen hela dagen. Tyvärr stämmer verkligheten oftast inte överens med den bilden eftersom Kampanj A vissa dagar kommer spendera 250 kr medan budgeten för Kampanj C redan är spenderad långt innan dagen är slut. I en sådan situation skulle det vara utmärkt om de 250 kr som är kvar för Kampanj A kunde användas för att driva Kampanj C.

Med en delad budget kommer alltså Kampanj A, B och C alla att dela på de 1000 kr per dag vilket kommer att maximera antalet klick och eventuella konverteringar/omvandlingar. Istället för att begränsa kampanjer som kan ha fler klick eller omvandlingar att hämta har man ofta med en delad budget en möjlighet att dra mer relevant trafik som annars inte hade gått att annonsera till.

Något som är viktigt att vara medveten om när man byter till en delad budget exempelvis mitt på dagen är att den delade budgeten börjar gälla direkt, som om kampanjerna hittills inte har spenderat något alls under dagen. Därför är det viktigt att vara beredd på en högre kostnad dagen för bytet. Det är också viktigt att nämna att det många gånger är mer optimalt att sätta en individuell budget på kampanjnivå, men delad budget är ett kraftfullt verktyg som kan leda till mer lönsam trafik om det används rätt.

Instruktioner för att ange en delad budget

  1. Öppna fliken Kampanjer.
  2. Klicka på länken Delat bibliotek i navigeringsfältet till vänster.
  3. Klicka på Budgetar under länken.
  4. Klicka på Ny budget.
  5. Ge din delade budget ett namn, välj vilka kampanjer du vill inkludera och ange ett budgetbelopp.
  6. Klicka på Spara.
  7. Budgeten tillämpas inte förrän du applicerar den på enskilda kampanjer. I tabellen Budgetar klickar du på namnet på budgeten som du vill använda. Klicka därefter på knappen Använd på kampanjer.

Sidan är senast uppdaterad 2013-05-20

3 kommentarer

  1. Bra tips – tack.

    Kommentar av Palle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!