Sökmotorkonsult.se

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

Adwords delad budget

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta.

Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att kampanjer presterar olika bra. Det faller sig naturligt att somliga sökord konverterar till rätt kostnad förhållandevis enkelt. Andra sökord kan man få arbeta många timmar med för att förbättra relevansen mellan sökord, annons och landningssida.

När kampanjer i ett Adwords-konto presterar olika bra kan man gå in och justera dagsbudgeten individuellt för varje kampanj för att hitta en nivå som är lönsam och uppfyller ställda mål. Något som kan hjälpa en annonsör att prestera bättre är funktionen delad budget som i stället fördelar en förbestämd dagsbudget i kampanjer där den går åt.

Delad budget – så funkar det

Företag X har en fast budget på 1 000 kr per dag som fördelas över tre kampanjer.

Kampanj A – 500 kr

Kampanj B – 300 kr

Kampanj C – 200 kr

Det ideala skulle vara att varje kampanj spenderar precis så mycket som är allokerat och ha tillräckligt med budget för att kunna driva kampanjen hela dagen. Tyvärr stämmer verkligheten oftast inte överens med den bilden eftersom Kampanj A vissa dagar kommer spendera 250 kr medan budgeten för Kampanj C redan är spenderad långt innan dagen är slut. I en sådan situation skulle det vara utmärkt om de 250 kr som är kvar för Kampanj A kunde användas för att driva Kampanj C.

Med en delad budget kommer alltså Kampanj A, B och C alla att dela på de 1000 kr per dag vilket kommer att maximera antalet klick och eventuella konverteringar/omvandlingar. Istället för att begränsa kampanjer som kan ha fler klick eller omvandlingar att hämta har man ofta med en delad budget en möjlighet att dra mer relevant trafik som annars inte hade gått att annonsera till.

Något som är viktigt att vara medveten om när man byter till en delad budget exempelvis mitt på dagen är att den delade budgeten börjar gälla direkt, som om kampanjerna hittills inte har spenderat något alls under dagen. Därför är det viktigt att vara beredd på en högre kostnad dagen för bytet. Det är också viktigt att nämna att det många gånger är mer optimalt att sätta en individuell budget på kampanjnivå, men delad budget är ett kraftfullt verktyg som kan leda till mer lönsam trafik om det används rätt.

Instruktioner för att ange en delad budget

  1. Öppna fliken Kampanjer.
  2. Klicka på länken Delat bibliotek i navigeringsfältet till vänster.
  3. Klicka på Budgetar under länken.
  4. Klicka på Ny budget.
  5. Ge din delade budget ett namn, välj vilka kampanjer du vill inkludera och ange ett budgetbelopp.
  6. Klicka på Spara.
  7. Budgeten tillämpas inte förrän du applicerar den på enskilda kampanjer. I tabellen Budgetar klickar du på namnet på budgeten som du vill använda. Klicka därefter på knappen Använd på kampanjer.

Sidan är senast uppdaterad 2013-05-20

3 kommentarer

  1. Bra tips – tack.

    Kommentar av Palle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.