Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Demografiska inriktningar – Nu även i Söknätverket

Demografiska Inriktningar

Med demografiska inriktningar i AdWords kan du nu optimera dina kampanjer efter kundernas ålder och kön även i Söknätverket – inte bara i Display-nätverket, som tidigare var fallet. Denna nyhet är ett värdefullt verktyg som kan göra det enklare att identifiera dina mest lönsamma målgrupper, samtidigt som du får bättre underlag kring hur väl dina olika målgrupper presterar.

Vilka är dina mest lönsamma kunder, egentligen? I AdWords kan du få större insikt i detta då det numera är möjligt att se data kring hur olika åldrar och kön beter sig efter att ha klickat på dina annonser. För att hitta denna data ställer du dig på valfri kampanj. Välj sedan Målgrupper > Demografi (Audience > Demographics om du har engelska som språkinställning). Här kan du se data kring dina olika målgrupper visualiserat i form av ett cirkeldiagram, men även i form av en rapport. Under denna vy kan du se hur dina kunder beter sig beroende på deras ålder och vilket kön de har.

Demografiska inriktningar i AdWords

Demografi – Ålder

Marknadsför ditt företag produkter eller tjänster mot en äldre eller yngre målgrupp? Då kan det vara en god idé att se över hur exempelvis personer i olika åldersintervall konverterar. Även om ni har en bild av hur gamla majoriteten av era kunder är behöver det inte vara hugget i sten att ett specifikt åldersintervall kommer ha den lägsta kostnaden per konvertering.

I Google AdWords kan du få fram data kring sex olika åldersintervall:

  • 65 eller äldre
  • 55-64
  • 45-54
  • 35-44
  • 24-34
  • 18-24

Det finns även ett sjunde intervall som i AdWords betecknas som ”Okänd”. För den gruppen anser Google AdWords att de inte har tillräckligt med information för att kunna säkerställa åldern. Vår erfarenhet är att gruppen ”Okänd” ofta tenderar att vara större än övriga åldrar. Det kan ses som något av en nackdel att datan inte är fullständig. Istället kan man se datan som tillhandahålls som ett bra urval – en bättre fingervisning av hur verkligheten ser ut.

Som med mycket annat i AdWords krävs det en del tid innan man kan dra slutsatser. Såvida kontot inte redan har varit aktivt under en längre period rekommenderar vi att avvakta med budjusteringar tills mer tydliga mönster har börjat uppträda. Kanske kan du med hjälp av demografiska inriktningar hitta ny värdefull information om era kunders köpbeteenden?

Demografi – Kön

I många branscher vänder man sig mer mot ett specifikt kön, eller så har man med tiden fått ett tydligt underlag som indikerar på att exempelvis män står för merparten av kundstocken. Även om det är män som står för de flesta av köpen behöver inte det innebära att all AdWords-trafik från kvinnor är olönsam – tvärtom. Sökvolymerna från kvinnor kan förvisso vara lägre, men om exempelvis omvandlingsfrekvensen hos kvinnor är högre kan det vara en bra idé att höja buden för kvinnor i den aktuella kampanjen. Precis som i fallet för ”Ålder” så finns finns även här en större kategori vid namn ”Okänd”.

När du anpassar buden efter demografiska grupper bör du utgå från varje enskild kampanj. Ett visst mönster i en enskild kampanj behöver givetvis inte överensstämma med hela kontot.

Demografiska kombinationer

Män i åldrarna 18-24 och 55-65 kan mycket väl ha annorlunda köpbeteenden. Detsamma gäller exempelvis kvinnor och män i åldrarna 18-24. Om du är nyfiken på hur dessa kombinationer hänger ihop kan du gå in på Demografi och välja ”Visa demografiska kombinationer”. Här kan du välja att ställa dig på ”Annonsgruppsvy” eller ”Kampanjvy”. Du har dessutom möjligheten att skapa filter för att få fram mer specifik data du tror kan vara intressant.

demografiska-kombinationer

Fördela mindre av budgeten på icke-lönsamma demografiska grupper

Den främsta fördelen med demografiska inriktningar är att du får ytterligare ett verktyg som kan hjälpa dig att minska kostnaderna och samtidigt öka antalet konverteringar. Detta kan vara extra värdefullt om du jobbar med en begränsad budget. Om du lyckas identifierat ett mönster kring hur dina olika demografiska grupper presterar kan du höja eller sänka buden för dessa. Möjligheten finns även att utesluta en hel målgrupp om det skulle vara nödvändigt.

Läs mer om hur du kan använda målgruppsdata i Analytics och AdWords

Få nya insikter om dina kunder

Även om det är mycket möjligt att man har en god bild av hur gamla ens kunder är, eller om det är män eller kvinnor som handlar mest kan demografiska målgrupper ge nya insikter i lönsamheten hos dessa målgrupper.

Har du hittat något intressant genom att testa demografiska inriktningar i Google AdWords?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner