Sökmotorkonsult.se

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”. Boken har ett Google Ads-fokus och handlar om hur du som marknadsförare och byrå ska lyckas när AI ändrar förutsättningarna. 

Frederick (Fred) Vallaeys är en stor Google Ads-profil. Som tidigt anställd hos Google var han med och byggde upp AdWords till vad det är i dag. Efter 10 år hos Google var han 2013 med och startade Google Ads-verktyget Optmyzr.

Nu har Fred skrivit boken ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”. Det skrivs inte många böcker om Google Ads, och de som dessutom är skrivna ur ett konsultperspektiv är lätträknade. Därför blev jag extra glad när jag läste att Fred släppt denna bok och köpte den direkt.

AI vs Marknadsförare

Det är ingen tvekan om att AI och maskininlärning påverkar hur Google Ads fungerar i dag jämfört med när Fred började granska AdWords-annonser 2002. Det bästa exemplet just nu är nog Smart bidding, som Fred återkommer till flera gånger i boken.

Frågan som många ställer sig är om AI kommer konkurrera ut oss marknadsförare när det gäller Google Ads. Kommer det behövas en mänsklig hand för att lyckas med Google Ads i framtiden? Fred ser i boken ingen anledning till panik för oss marknadsförare, men han är samtidigt tydlig med att vi som jobbar med Google Ads kommer behöva utveckla oss för att lyckas i en AI-framtid.

Det ska i sammanhanget påpekas att Fred av naturliga skäl ser saker och ting från ett Amerikanskt perspektiv och det blir annorlunda i lilla Sverige. Här kommer många annonsörer inte upp i de datamängder som i dag krävs för att kunna utnyttja alla de fördelar som finns med maskininlärning.

Doktor, pilot och lärare

En nyckel för att lyckas enligt Fred är att positionera sin Google Ads-expertis i en (eller flera) av de tre roller som han målar upp i boken; doktor, pilot och lärare.

Jag brukar själv använda pilotliknelsen ganska ofta. Visst, maskininlärning underlättar och förbättrar din annonsering på flera olika sätt i dag. Samtidigt blir Google Ads mer och mer komplext. Det finns enormt många knappar att trycka på och spakar att dra i. En viktig egenskap för dig som Google Ads-specialist är, likt en pilot, att veta i vilket läge du ska trycka på vilken knapp.

Gammal cookpit

Bra förklaringar, exempel och anekdoter

AI och maskininlärning kan ofta var svårt att ta på, men Fred lyckas väl med att förklara vilka delar av Google Ads som kommer påverkas av maskininlärning, och kanske ännu viktigare vilka som inte kommer påverkas.

Boken är fylld med bra exempel och för mig som Google Ads-nörd underhållande anekdoter. Som den när Fred var med i det lilla team som flög ner till San Diego för att köpa analysverktyget Urchin, som senare blev Google Analytics.

Lite för mycket Optmyzr

Jag tycker att boken som helhet är mycket bra, en bok helt i min smak! Den enda sak som jag inte gillade var att Fred konsekvent använda Optmyzr som exempel på tredjepartsverktyg. Jag förstår såklart varför han gör så (och det är ett bra verktyg), men för mig som läsare hade det varit mer intressant med mer varierande exempel på just tredjepartsverktyg.

Jag kan varmt rekommendera ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” som följeslagare i hängmattan i sommar. Boken går säkert att köpa på flera olika ställen, jag köpte mitt exemplar hos Amazon UK.

Glad sommar!

Transparens: Frederick Vallaeys var vänlig och skrev förordet till Michael Bermans och min bok om Google Ads, Bygg en pengamaskin. Jag har dock läst Freds bok och skrivit denna artikel helt på eget initiativ. Han vet inte om det (ännu).

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-05

En kommentar

  1. Denna har jag också planerat att läsa under sommaren :)
    Får återkomma med mer insikter när jag arbetat igenom den.

    Jag är själv ett fan av Optmyzr, men förstår hur du menar med att det kan bli lite för mycket med exempel från sitt egna projekt när det finns många fler verktyg

    Kommentar av Thomas Van Loo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?