Sökmotorkonsult.se

Display-nätverket – Tre vanliga misstag

Misstag Display-nätverket

Annonsering i Googles Display-nätverk (GDN) har många fördelar. En stor mängd sajter bistår med möjligheten att visa upp bild- och textannonser som gör det möjligt att nå ut till potentiella kunder. Men de enklaste små misstagen kan leda till att du går miste om potentiella annonsvisningar eller lägger annonseringsbudget på icke relevanta klick.

Tack vare en enorm räckvidd och möjligheten att kunna rikta dina annonser mot bland annat intressen, sökord, ämnen och till och med specifika sajter, är Display-nätverket ett perfekt sätt att skapa kännedom kring ditt varumärke för en relevant publik. Inte minst som ny Adwords-annonsör eller mindre företag skulle jag överväga Display-annonsering just för synligheten och varumärkesbyggandet. Men icke att förglömma så lyckas många även med att driva mycket trafik och öka sin försäljning enbart via Display-kampanjer. I många fall brukar även klicken vara betydligt billigare i Display än i Söknätverket.

Dock gäller det att vara vaksam och säkerställa att du får ut så mycket som möjligt ur din Display-annonsering. Nedan listar jag tre vanliga misstag när det handlar om Display.

1. Att inte separera Sök- och Display-nätverket
Ofta när vi granskar Adwords-konton stöter vi på problematiken att både Sök- och Display-nätverket är aktiverat för samma kampanj. Detta är misstag nummer ett. Eftersom annonseringsmetoderna för de olika nätverken skiljer sig kraftigt åt behöver vi skapa separata strategier och inställningar. I Display-nätverket söker du inte aktivt efter produkter eller tjänster till skillnad från Söknätverket där du gjort en manuell sökning.

2. Att inte utesluta irrelevanta placeringar
På samma sätt som du behöver lägga till negativa sökord i Söknätverket måste du regelbundet utesluta placeringar i Display-nätverket. Inte minst behöver du hålla koll på antalet visningar och klick i mobilappar. Klicken där har en tendens att vara av extrem irrelevans då många råkar klicka på din annons av misstag.

3. Att inte utnyttja de olika inriktningsområdena
Google erbjuder en mängd olika alternativ kring hur du kan rikta din Display-annonsering. Vi rekommenderar starkt att se över de olika valmöjligheterna under fliken ”Display-nätverket” längst till höger i Adwords. Där kan du bland annat segmentera demografiskt eller utefter t.ex. sökord och ämnen. Genom att fylla i dessa alternativ kommer dina visningar och klick vara av hög relevans och på så sätt får du mest tillbaka på dina spenderade kronor.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Display-kampanj. Kontakta oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?