Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Display-nätverket – Tre vanliga misstag

Misstag Display-nätverket

Annonsering i Googles Display-nätverk (GDN) har många fördelar. En stor mängd sajter bistår med möjligheten att visa upp bild- och textannonser som gör det möjligt att nå ut till potentiella kunder. Men de enklaste små misstagen kan leda till att du går miste om potentiella annonsvisningar eller lägger annonseringsbudget på icke relevanta klick.

Tack vare en enorm räckvidd och möjligheten att kunna rikta dina annonser mot bland annat intressen, sökord, ämnen och till och med specifika sajter, är Display-nätverket ett perfekt sätt att skapa kännedom kring ditt varumärke för en relevant publik. Inte minst som ny Adwords-annonsör eller mindre företag skulle jag överväga Display-annonsering just för synligheten och varumärkesbyggandet. Men icke att förglömma så lyckas många även med att driva mycket trafik och öka sin försäljning enbart via Display-kampanjer. I många fall brukar även klicken vara betydligt billigare i Display än i Söknätverket.

Dock gäller det att vara vaksam och säkerställa att du får ut så mycket som möjligt ur din Display-annonsering. Nedan listar jag tre vanliga misstag när det handlar om Display.

1. Att inte separera Sök- och Display-nätverket
Ofta när vi granskar Adwords-konton stöter vi på problematiken att både Sök- och Display-nätverket är aktiverat för samma kampanj. Detta är misstag nummer ett. Eftersom annonseringsmetoderna för de olika nätverken skiljer sig kraftigt åt behöver vi skapa separata strategier och inställningar. I Display-nätverket söker du inte aktivt efter produkter eller tjänster till skillnad från Söknätverket där du gjort en manuell sökning.

2. Att inte utesluta irrelevanta placeringar
På samma sätt som du behöver lägga till negativa sökord i Söknätverket måste du regelbundet utesluta placeringar i Display-nätverket. Inte minst behöver du hålla koll på antalet visningar och klick i mobilappar. Klicken där har en tendens att vara av extrem irrelevans då många råkar klicka på din annons av misstag.

3. Att inte utnyttja de olika inriktningsområdena
Google erbjuder en mängd olika alternativ kring hur du kan rikta din Display-annonsering. Vi rekommenderar starkt att se över de olika valmöjligheterna under fliken ”Display-nätverket” längst till höger i Adwords. Där kan du bland annat segmentera demografiskt eller utefter t.ex. sökord och ämnen. Genom att fylla i dessa alternativ kommer dina visningar och klick vara av hög relevans och på så sätt får du mest tillbaka på dina spenderade kronor.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Display-kampanj. Kontakta oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner