Sökmotorkonsult.se

Display-nätverket – Tre vanliga misstag

Misstag Display-nätverket

Annonsering i Googles Display-nätverk (GDN) har många fördelar. En stor mängd sajter bistår med möjligheten att visa upp bild- och textannonser som gör det möjligt att nå ut till potentiella kunder. Men de enklaste små misstagen kan leda till att du går miste om potentiella annonsvisningar eller lägger annonseringsbudget på icke relevanta klick.

Tack vare en enorm räckvidd och möjligheten att kunna rikta dina annonser mot bland annat intressen, sökord, ämnen och till och med specifika sajter, är Display-nätverket ett perfekt sätt att skapa kännedom kring ditt varumärke för en relevant publik. Inte minst som ny Adwords-annonsör eller mindre företag skulle jag överväga Display-annonsering just för synligheten och varumärkesbyggandet. Men icke att förglömma så lyckas många även med att driva mycket trafik och öka sin försäljning enbart via Display-kampanjer. I många fall brukar även klicken vara betydligt billigare i Display än i Söknätverket.

Dock gäller det att vara vaksam och säkerställa att du får ut så mycket som möjligt ur din Display-annonsering. Nedan listar jag tre vanliga misstag när det handlar om Display.

1. Att inte separera Sök- och Display-nätverket
Ofta när vi granskar Adwords-konton stöter vi på problematiken att både Sök- och Display-nätverket är aktiverat för samma kampanj. Detta är misstag nummer ett. Eftersom annonseringsmetoderna för de olika nätverken skiljer sig kraftigt åt behöver vi skapa separata strategier och inställningar. I Display-nätverket söker du inte aktivt efter produkter eller tjänster till skillnad från Söknätverket där du gjort en manuell sökning.

2. Att inte utesluta irrelevanta placeringar
På samma sätt som du behöver lägga till negativa sökord i Söknätverket måste du regelbundet utesluta placeringar i Display-nätverket. Inte minst behöver du hålla koll på antalet visningar och klick i mobilappar. Klicken där har en tendens att vara av extrem irrelevans då många råkar klicka på din annons av misstag.

3. Att inte utnyttja de olika inriktningsområdena
Google erbjuder en mängd olika alternativ kring hur du kan rikta din Display-annonsering. Vi rekommenderar starkt att se över de olika valmöjligheterna under fliken ”Display-nätverket” längst till höger i Adwords. Där kan du bland annat segmentera demografiskt eller utefter t.ex. sökord och ämnen. Genom att fylla i dessa alternativ kommer dina visningar och klick vara av hög relevans och på så sätt får du mest tillbaka på dina spenderade kronor.

Vill du veta mer om hur du lyckas med din Display-kampanj. Kontakta oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?