Sökmotorkonsult.se

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

En underskattad men kraftfull kampanjtyp i Google Adwords som många inte känner till är DSA-kampanjer, DSA står för Dynamic Search Ads. DSA-kampanjer är en kampanjtyp för söknätverket som inte innehåller sökord, kampanjen skapar textannonser baserat på din sajts innehåll och pekar annonserna till landningssidor dynamiskt.

Om du som annonsör har tusentals produkter kan du på bara några minuter skapa en kampanj som dynamiskt genererar annonser och landningssidor baserat på din sajts innehåll. DSA-kampanjer brukar vara ett bra komplement till traditionella kampanjer för söknätverket.

Organisk sökspindel

En intressant detalj är att DSA-kampanjer använder sig av Googles organiska sökspindel och spindlar av din sajt för att dynamiskt kunna generera annonsinnehåll och en landningssida.

DSA-kampanjer innehåller som sagt inga sökord och utgår istället från din sajts innehåll för att matcha det med sökningar som Google-användare gör. Däremot kan man fortfarande se Söktermsrapporten i DSA-kampanjer vilket gör att man enkelt kan kontrollera relevansen på trafiken.

Tips för effektiva DSA-kampanjer

När man skapar DSA-kampanjer är det viktigt att skapa flera generiska annonser där rad 1 och 2 i annonserna fungerar för hela sajten, eftersom rubriken och destinations URL:en kommer genereras automatiskt.

Då kan du över tid pausa annonserna som inte presterar som i övriga kampanjer och skriva nya att testa för att ständigt höja annonsernas kvalitet – men glöm inte att ha tillräckligt med data för att kunna döma ut annonserna som inte verkar prestera.

Ett annat smart sätt att använda sig av DSA-kampanjer är att använda dem som ett nät i bakgrunden som fångar upp intressanta söktermer som du inte tänkt annonsera på.

Om DSA-kampanjen har ett lägre bud ser du oftast till att dina ordinarie kampanjer triggas och du kan fånga upp nya sökord som genererat trafik baserat på din sajts innehåll. Du kan även rensa bort trafik som inte är relevant med negativa sökord i en DSA-kampanj precis som i andra kampanjer i söknäverket.

Dynamiska inriktningar

Det finns fem olika dynamiska inriktningar för DSA-kampanjer som möjliggör att du kan skapa mer riktade kampanjer med ökad relevans. Man kan även använda dessa inriktningar som uteslutningar för att förbättra inriktningen.

  1. Alla sidor: Du kan välja om du vill skapa annonser baserat på hela din webbplats.
  2. Kategorier: Google skapar själva kategorier efter att ha spindlat din sajt och det innebär att landningssidorna kategoriseras efter tema, men det är upp till dig att avgöra om indelningen är relevant för dig.
  3. Webbadresser: Du kan välja att DSA-kampanjen ska inrikta sig endast på URL:er som innehåller en särskild text eller ett ord. Om du säljer sneakers på nätet och exempelvis endast vill annonsera på Adidas-sneakers med din DSA-kampanj och dina URL:er är uppbyggda på så vis att Adidas finns som en mapp i sajtstrukturen kan du exempelvis välja ”URL innehåller /adidas/”.
  4. Sidrubriker: Med det här alternativet väljer du att annonsera endast med landningssidor som har ett särskilt ord i sin meta titel. Om du bara vill driva trafik till dina produktsidor för Originals-sneakers från Adidas och alla dessa sidor har ”Adidas Originals” i titeln så kan du använda det här alternativet exempelvis. Det är en väldigt flexibel inriktning eftersom titeln borde vara talande för vad som finns på webbsidan.
  5. Sidinnehåll: Om du endast vill skapa dynamiska annonser för sidor på din sajt som innehåller vissa ord som exempelvis ”stl 38” eller ”fotbollssko” har du möjligheten att göra det med denna inriktning.

Kom igång

dsa kampanjer adwordsFör att komma igång och skapa din första DSA-kampanj är det bara att klicka på fliken Kampanjer, klicka på den röda knappen där det står + Kampanj  och välja Endast söknätverket. Sedan väljer du alternativet Dynamiska sökannonser på sidan Välj kampanjinställningar, skriver namnet på din kampanj och ställer in den enligt dina önskemål.

Vad är din erfarenhet av DSA-kampanjer?

Sidan är senast uppdaterad 2016-07-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.