Sökmotorkonsult.se

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

En underskattad men kraftfull kampanjtyp i Google Adwords som många inte känner till är DSA-kampanjer, DSA står för Dynamic Search Ads. DSA-kampanjer är en kampanjtyp för söknätverket som inte innehåller sökord, kampanjen skapar textannonser baserat på din sajts innehåll och pekar annonserna till landningssidor dynamiskt.

Om du som annonsör har tusentals produkter kan du på bara några minuter skapa en kampanj som dynamiskt genererar annonser och landningssidor baserat på din sajts innehåll. DSA-kampanjer brukar vara ett bra komplement till traditionella kampanjer för söknätverket.

Organisk sökspindel

En intressant detalj är att DSA-kampanjer använder sig av Googles organiska sökspindel och spindlar av din sajt för att dynamiskt kunna generera annonsinnehåll och en landningssida.

DSA-kampanjer innehåller som sagt inga sökord och utgår istället från din sajts innehåll för att matcha det med sökningar som Google-användare gör. Däremot kan man fortfarande se Söktermsrapporten i DSA-kampanjer vilket gör att man enkelt kan kontrollera relevansen på trafiken.

Tips för effektiva DSA-kampanjer

När man skapar DSA-kampanjer är det viktigt att skapa flera generiska annonser där rad 1 och 2 i annonserna fungerar för hela sajten, eftersom rubriken och destinations URL:en kommer genereras automatiskt.

Då kan du över tid pausa annonserna som inte presterar som i övriga kampanjer och skriva nya att testa för att ständigt höja annonsernas kvalitet – men glöm inte att ha tillräckligt med data för att kunna döma ut annonserna som inte verkar prestera.

Ett annat smart sätt att använda sig av DSA-kampanjer är att använda dem som ett nät i bakgrunden som fångar upp intressanta söktermer som du inte tänkt annonsera på.

Om DSA-kampanjen har ett lägre bud ser du oftast till att dina ordinarie kampanjer triggas och du kan fånga upp nya sökord som genererat trafik baserat på din sajts innehåll. Du kan även rensa bort trafik som inte är relevant med negativa sökord i en DSA-kampanj precis som i andra kampanjer i söknäverket.

Dynamiska inriktningar

Det finns fem olika dynamiska inriktningar för DSA-kampanjer som möjliggör att du kan skapa mer riktade kampanjer med ökad relevans. Man kan även använda dessa inriktningar som uteslutningar för att förbättra inriktningen.

  1. Alla sidor: Du kan välja om du vill skapa annonser baserat på hela din webbplats.
  2. Kategorier: Google skapar själva kategorier efter att ha spindlat din sajt och det innebär att landningssidorna kategoriseras efter tema, men det är upp till dig att avgöra om indelningen är relevant för dig.
  3. Webbadresser: Du kan välja att DSA-kampanjen ska inrikta sig endast på URL:er som innehåller en särskild text eller ett ord. Om du säljer sneakers på nätet och exempelvis endast vill annonsera på Adidas-sneakers med din DSA-kampanj och dina URL:er är uppbyggda på så vis att Adidas finns som en mapp i sajtstrukturen kan du exempelvis välja ”URL innehåller /adidas/”.
  4. Sidrubriker: Med det här alternativet väljer du att annonsera endast med landningssidor som har ett särskilt ord i sin meta titel. Om du bara vill driva trafik till dina produktsidor för Originals-sneakers från Adidas och alla dessa sidor har ”Adidas Originals” i titeln så kan du använda det här alternativet exempelvis. Det är en väldigt flexibel inriktning eftersom titeln borde vara talande för vad som finns på webbsidan.
  5. Sidinnehåll: Om du endast vill skapa dynamiska annonser för sidor på din sajt som innehåller vissa ord som exempelvis ”stl 38” eller ”fotbollssko” har du möjligheten att göra det med denna inriktning.

Kom igång

dsa kampanjer adwordsFör att komma igång och skapa din första DSA-kampanj är det bara att klicka på fliken Kampanjer, klicka på den röda knappen där det står + Kampanj  och välja Endast söknätverket. Sedan väljer du alternativet Dynamiska sökannonser på sidan Välj kampanjinställningar, skriver namnet på din kampanj och ställer in den enligt dina önskemål.

Vad är din erfarenhet av DSA-kampanjer?

Sidan är senast uppdaterad 2016-07-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?