Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

En underskattad men kraftfull kampanjtyp i Google Adwords som många inte känner till är DSA-kampanjer, DSA står för Dynamic Search Ads. DSA-kampanjer är en kampanjtyp för söknätverket som inte innehåller sökord, kampanjen skapar textannonser baserat på din sajts innehåll och pekar annonserna till landningssidor dynamiskt.

Om du som annonsör har tusentals produkter kan du på bara några minuter skapa en kampanj som dynamiskt genererar annonser och landningssidor baserat på din sajts innehåll. DSA-kampanjer brukar vara ett bra komplement till traditionella kampanjer för söknätverket.

Organisk sökspindel

En intressant detalj är att DSA-kampanjer använder sig av Googles organiska sökspindel och spindlar av din sajt för att dynamiskt kunna generera annonsinnehåll och en landningssida.

DSA-kampanjer innehåller som sagt inga sökord och utgår istället från din sajts innehåll för att matcha det med sökningar som Google-användare gör. Däremot kan man fortfarande se Söktermsrapporten i DSA-kampanjer vilket gör att man enkelt kan kontrollera relevansen på trafiken.

Tips för effektiva DSA-kampanjer

När man skapar DSA-kampanjer är det viktigt att skapa flera generiska annonser där rad 1 och 2 i annonserna fungerar för hela sajten, eftersom rubriken och destinations URL:en kommer genereras automatiskt.

Då kan du över tid pausa annonserna som inte presterar som i övriga kampanjer och skriva nya att testa för att ständigt höja annonsernas kvalitet – men glöm inte att ha tillräckligt med data för att kunna döma ut annonserna som inte verkar prestera.

Ett annat smart sätt att använda sig av DSA-kampanjer är att använda dem som ett nät i bakgrunden som fångar upp intressanta söktermer som du inte tänkt annonsera på.

Om DSA-kampanjen har ett lägre bud ser du oftast till att dina ordinarie kampanjer triggas och du kan fånga upp nya sökord som genererat trafik baserat på din sajts innehåll. Du kan även rensa bort trafik som inte är relevant med negativa sökord i en DSA-kampanj precis som i andra kampanjer i söknäverket.

Dynamiska inriktningar

Det finns fem olika dynamiska inriktningar för DSA-kampanjer som möjliggör att du kan skapa mer riktade kampanjer med ökad relevans. Man kan även använda dessa inriktningar som uteslutningar för att förbättra inriktningen.

  1. Alla sidor: Du kan välja om du vill skapa annonser baserat på hela din webbplats.
  2. Kategorier: Google skapar själva kategorier efter att ha spindlat din sajt och det innebär att landningssidorna kategoriseras efter tema, men det är upp till dig att avgöra om indelningen är relevant för dig.
  3. Webbadresser: Du kan välja att DSA-kampanjen ska inrikta sig endast på URL:er som innehåller en särskild text eller ett ord. Om du säljer sneakers på nätet och exempelvis endast vill annonsera på Adidas-sneakers med din DSA-kampanj och dina URL:er är uppbyggda på så vis att Adidas finns som en mapp i sajtstrukturen kan du exempelvis välja ”URL innehåller /adidas/”.
  4. Sidrubriker: Med det här alternativet väljer du att annonsera endast med landningssidor som har ett särskilt ord i sin meta titel. Om du bara vill driva trafik till dina produktsidor för Originals-sneakers från Adidas och alla dessa sidor har ”Adidas Originals” i titeln så kan du använda det här alternativet exempelvis. Det är en väldigt flexibel inriktning eftersom titeln borde vara talande för vad som finns på webbsidan.
  5. Sidinnehåll: Om du endast vill skapa dynamiska annonser för sidor på din sajt som innehåller vissa ord som exempelvis ”stl 38” eller ”fotbollssko” har du möjligheten att göra det med denna inriktning.

Kom igång

dsa kampanjer adwordsFör att komma igång och skapa din första DSA-kampanj är det bara att klicka på fliken Kampanjer, klicka på den röda knappen där det står + Kampanj  och välja Endast söknätverket. Sedan väljer du alternativet Dynamiska sökannonser på sidan Välj kampanjinställningar, skriver namnet på din kampanj och ställer in den enligt dina önskemål.

Vad är din erfarenhet av DSA-kampanjer?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner