Sökmotorkonsult.se

EF och Sökmotoroptimering

Jag har vid tre olika tillfällen mött folk som jobbat med eller på EF (språkreseföretaget) som sagt att de har en hel avdelning för sökmotoroptimering (SEO). De har en hel grupp som sitter och jobbar kontinuerligt med att sökmotoroptimera EF och deras olika kampanjer. De har fel.

Den enda slutsats jag kan dra är att de blandar ihop SEO med SEM. De har förmodligen en hel avdelning som jobbar med sponsrade länkar och tror att det är sökmotoroptimering dom gör. Jag kan inte se några som helst tecken på att en sökmotoroptimerare skulle ha jobbat med varken EF.se eller EF.com. De har inte alls några vidare resultat, vilket de borde ha om de arbetat så hårt med sökmotoroptimering däremot har de en stor mängd riktade satsningar på de sponsrade länkarna. 

 

 

Ok, de är inte de första som blandar ihop koncepten så jag tänkte jag skulle förtydliga:

  • Sökmotoroptimering, på engelska SEO (Search Engine Optimization) – Att arbeta för att nå resultat och trafik i de organiska resultaten i sökmotorer. Alltså de riktiga resultaten, inte de köpta.
  • Sökmotorannonsering, SEM (Search Engine Marketing) – SEM kan visserligen innefatta SEO men det man oftast menar är att köpa annonsplats i sökmotorer, det som i Google kallas sponsrade länkar.

En kommentar

  1. Som en liten uppdatering kan jag säga att EF.se bara får 16 poäng av 100 i vårt verktyg på grund av att sidan helt saknar viktiga element, det är svårt att få ett sämre resultat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.