Sökmotorkonsult.se

EF och Sökmotoroptimering

Jag har vid tre olika tillfällen mött folk som jobbat med eller på EF (språkreseföretaget) som sagt att de har en hel avdelning för sökmotoroptimering (SEO). De har en hel grupp som sitter och jobbar kontinuerligt med att sökmotoroptimera EF och deras olika kampanjer. De har fel.

Den enda slutsats jag kan dra är att de blandar ihop SEO med SEM. De har förmodligen en hel avdelning som jobbar med sponsrade länkar och tror att det är sökmotoroptimering dom gör. Jag kan inte se några som helst tecken på att en sökmotoroptimerare skulle ha jobbat med varken EF.se eller EF.com. De har inte alls några vidare resultat, vilket de borde ha om de arbetat så hårt med sökmotoroptimering däremot har de en stor mängd riktade satsningar på de sponsrade länkarna. 

 

 

Ok, de är inte de första som blandar ihop koncepten så jag tänkte jag skulle förtydliga:

  • Sökmotoroptimering, på engelska SEO (Search Engine Optimization) – Att arbeta för att nå resultat och trafik i de organiska resultaten i sökmotorer. Alltså de riktiga resultaten, inte de köpta.
  • Sökmotorannonsering, SEM (Search Engine Marketing) – SEM kan visserligen innefatta SEO men det man oftast menar är att köpa annonsplats i sökmotorer, det som i Google kallas sponsrade länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Som en liten uppdatering kan jag säga att EF.se bara får 16 poäng av 100 i vårt verktyg på grund av att sidan helt saknar viktiga element, det är svårt att få ett sämre resultat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?