Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Eniro 20 gånger dyrare än Google Adwords

Eniro 20 gånger dyrare än Adwords

Många företagare lägger fortfarande en stor del av sin marknadsföringsbudgeten hos Eniro. Detta syns inte minst på att bolaget fortfarande omsätter runt 4 miljarder kronor per år. Vår rekommendation till dig som köper tjänster av Eniro är att kritiskt ifrågasätta om det inte finns bättre alternativ.

Under många år var Eniro (eller Gulasidorna) ett självklart val som marknadsföringskanal. Framförallt för mindre och mellanstora företagare som agerar lokalt. Det var också ett smart val. Innan det fanns sökmotorer hittade vi leverantörer genom att bläddra i den tjocka gula katalogen. Under 2014 kommer Eniro sluta med att ge ut den tryckta versionen av Gulasidorna och bara satsa på sin onlinetjänst. Vi har tidigare skrivit om att strunta i sökmedia som Eniro och det finns all anledning för dig som köper tjänster av Eniro att fundera på att sluta med det. Det finns i många fall ett bättre alternativ att satsa dina pengar på.

Jag har tidigare skrivit om min pappas företag Kikiriki och hans företag passar bra som exempel även här. Kikiriki hyr ut partytält, möbler och porslin i Göteborg sedan 25 år. Under många av dessa år var Gulasidorna hans absolut bästa marknadsföringskanal. När presumtiva kunder behövde hyra ett tält så letade de i Gulasidorna. Detta beteende är snart ett minne blott och nu googlar nästan alla som är i samma situation.

Min pappa har av olika skäl valt att fortsätta använda Eniro de senaste åren, under samma period har han dock ökat sitt fokus på bland annat sökordsannonsering med Google Adwords. Det är svårt att ta bort något som har varit så viktigt för företaget en gång i tiden. Hans kostnad för Eniro är numera betydligt lägre vilket gör att det är enklare att fortsätta. Min pappa har lyckats få ner priset rejält varje år, nu betalar han cirka en femtedel mot vad han gjorde som mest (såklart var värdet på produkten mycket högre då).

En jämförelse av Kikirikis kostnader och intäkter från Eniro respektive Google Adwords talar sitt tydliga språk:

Eniro

Kostnad per klick: 177 kr

Kostnad per intäktskrona: 0,85

Google Adwords:

Kostnad per klick: 8,89 kr

Kostnad per intäktskrona: 0,03 kr

Statistiken ovan är från senaste 12 månaderna och visar att Eniro är 20 gånger dyrare än Adwords mätt i kostnad per klick och ger 25 gånger sämre intäkter per investerad krona.

Eniro hävdar själv att en många av deras besökare inte klickar in på sajten utan ringer direkt. Det stämmer såklart att det är fler av Eniros användare som ringer direkt än de som googlar. Men jag är övertygad om detta endast kompenserar för en liten del av skillnaden i exemplet ovan. Till nästa år kommer vi veta, då Eniro erbjudit min pappa ett tracking-telefonnummer för att tydliggöra effekten av Eniro.

När det är dags för dig att förnya avtalet med Eniro nästa gång, kontrollera då vilka värden Eniro skapat för ditt företag det senaste året och fundera igenom om det inte finns bättre sätt att investera dina pengar på.

 

35 kommentarer

  1. Intressant, kan bidra med lite statestik från ett eget företag i tjänstesektorn. Har även samtalsmätning, samtalen i mitt fall utgör cirka 20% av totala klick/samtal.

    Kostnad per klick/samtal: 52 kr

    Kostnad per intäktskrona: 0,14

    Håller definitivt med om att det gäller att förhandla ner priset på Eniro. Första året kan vara svårt men efter det bör priset sjunka stadigt för varje år annonseringen fortsätter.

    Kommentar av

    Dan

  2. Håller med till 100% och rekommenderar otroligt sällan mina kunder att satsa pengar på digitala kataloger som Eniro osv.
    Dock följer även jag med spänning vissa kunders samtalsstatistik, eftersom liknande tjänster hela tiden hävdar att det är samtalsdrivande tjänster snarare än trafikdrivande.

    Där ställer jag mig dock högst tveksam till att det sker via ett tracking-nummer (enda lösningen, jag vet) eftersom det i förlängningen leder till att kunder (företagets kunder) sparar det numret och försöker använda även efter att man avslutar sina tjänster med t ex Eniro. Företag kommer helt enkelt hamna i en situation där x antal personer (få eller många) har numret sparat och nästan ”påtvingas” att fortsätta med tjänsterna.

    Vad har du för tankar om ”beroende-situationen” man hamnar i om man använder sig av samtalsstatistiken som kund till t ex Eniro?
    Nästa tanke är ju att andra kataloger, t ex Hitta.se, erbjuder samma slags tracking tjänst för samtalen och man får ytterligare ett nummer. Olika kontaktuppgifter till företaget på olika kataloger/facebook/hemsida osv.
    Kort o gott, jag gillar det inte.. inte alls.

    //
    Daniel

    Kommentar av

    Daniel Andersson

  3. […] Ofta när vi pratar med potentiella nya kunder så får vi höra hur mycket pengar de betalar tjänster likt Eniro eller Hitta. Samtidigt så är många väldigt tveksamma till att lägga pengar på annonsering hos Google, fortfarande. En intressant prisjämförelse kan läsas här. […]

    Pingback av

    Eniro kontra Google - Lägg pengarna rätt - Pigment AB

  4. Det känns som Eniro går på knäna. Jag tackade nej till en säljare – blev uppringd av hans chef som ville vara ärlig och sa: ”om jag ska vara ärlig är du en idiot som inte ens vill överväga”…

    Kommentar av

    Krille

  5. Dan: Tack för att du delar med dig av din statistik.

    Daniel: Vi testar faktiskt själva trackingnummer på Pineberry.com. Inte för Eniro dock…utan för att se vilka källor som resulterar till samtal (direkt trafik, SEO, Adwords etc). Vi visar alltså olika nummer när någon besöker sajten. Jag var först också som du lite nojig kring att kunden skriver ned numret och att det sedan efter en tid inte funkar längre när de eventuellt ringer igen (eller att man tvingas kvar i tjänsten), men vi bestämde oss för att testa ändå. Jag tror nog inte att det är så vanligt att man skriver ned telefonnummer längre utan man googlar varje gång istället.

    Krille: Smart chef. Eller inte.

  6. Hej!
    Vi är överens om många punkter som du tar upp i det här blogginlägget :) . Framförallt att det är viktigt att sprida sina marknadföringsinsatser på flera olika kanaler. Sen är Eniro och Google hyfsat olika som kanalval, men de kompletterar varandra. Google står för inspirationssök. Eniro är det lokala söket när man vet vad man är ute efter, precis som du själv skriver. Vi har också helt olika betalningsmodeller. Google är self service där du som annonsör behöver arbeta kontinuerligt med optimering. Eniro har en fast kostnad och vi hjälper till med upplägget. Vi ser tydligt att närheten till köp, d v s att konverteringen till köp, är mycket hög hos oss. Till vår nackdel i din beräkning är att många visningar och leads inte kommer med, t ex visningar i träfflistan samt telefonsamtal, där vi är mycket starka. Därför ska det bli extra intressant att se resultatet av din fars telefontracking :) . Testa förresten gärna att söka ”tält västra frölunda” på Google så får du ytterligare ett exempel på hur vi jobbar med att synas med våra kunder även utanför Eniro.

    Vänligen,
    Marcus Lilja
    Affärsutvecklare Eniro
    Tel. 0722437941

    Kommentar av

    Marcus Lilja

  7. Marcus,

    Kul och bra att ni svarade.

    Det stämmer inte att Google är mer ”inspirationssök”. Beviset i detta exempel är att trafiken (dvs de som klickar vidare till sajten) från Google konverterar lika bra som den som kommer från Eniro. Kvaliteten på en besökare är alltså likvärdig. Problemet är att trafiken från Eniro (återigen i detta exempel) är 20 gånger dyrare.

    Gällande ”tält västra frölunda” så förstår jag inte riktigt vad du menar med ”utanför Eniro”. Visst, er träfflistor syns på Google. Men trafiken går ju via Eniro innan den till exempel når min pappas sajt.

    Från min pappas perspektiv är detta faktiskt bara negativt. Som du ser rankar han ett par positioner efter er på just den sökningen och han hade rankat högre om ni inte indexerat era träfflistor.

    Nu spelar det inte någon roll i detta fall då sökvolymen på ”tält västra frölunda” är väldigt låg. Enligt Googles Sökordsplanerare är den noll. Nu är den kanske inte noll, men den är väldigt låg.

    Men det är intressant att era träfflistor syns så pass högt hos Google. Detta är ju något som Google inte vill ha i sitt sökresultat. Men det är en annan femma.

  8. Hei.
    Er veldig enig i mye av det du sier her. Allikevel syns jeg det er et par ting å kommentere. CPC eller kostnad per klikk er i beste fall ganske villedende. Det dreier seg om CPO eller cost per order. Mange websider er desverre ikke satt opp for å kunne måle dette. Sådan gir bare kost per klikk et utrykk for trafikkgenereringen på siden. Lite sier det om hva som faktisk er lønnsomt og hva man faktisk selger på. Til det så trenger man noe mer.
    Mer hensiktsmessig hadde det vært å satt opp dedikerte konverterbare landingssider, laget traktanalyser av trafikkflyt inne på selve websiden. Har man ikke det finnes det mye informasjon å hente ut ved å bruke Google analytics. (selv om organisk trafikk nå må hentes via webmaster tools).

    Ift Gule sider og deres responsnummer som det er mulig å få. Så bør man vite at dette er noe som gir ett utrykk for kanalens funksjonalitet ift telefongenerering mot kunde. Den sier ikke noe hvorvidt man har en merverdi på elementene som inngår i betalte varer. Firmanavn, adresse og lenke til webside koster per idag kr 0 på gule sider. Dvs dette er noe alle registrerte firma kan få uten å betale. Et responsnummer vil være tilgjengelig både på firmasøk, bransjesøk og utvalgte søkeord. Spørsmålet blir da, hvilken merverdi fikk man for de betalte varene som bransje , søkeord og rangering som man ikke hadde fått gratis. Dvs hvor mange søkte direkte etter firmanavn og hadde funnet oss uten å betale noe som helst. Til dette har man per idag ingen løsning hos Gule Sider. Et responssummer har derfor begrensninger ift hvilken nytteverdi man tilgi betalt engasjement hos Eniro.

    Kommentar av

    Thomas

  9. Michael: Förstår till viss del din poäng med att man inte ”skriver ned” telefonnumret. Men visst är det så att beroende på vad man sökt efter (bransch) så sparar säkerligen många nummer i mobilen. Tänker på lokala frisören, pizzerian, bilverkstan, osv osv… Jag tycker personligen att det är bra med samtalsstatistiken i det syftet att jag blir väldigt nyfiken och vill se en ordentlig utvärdering. Dock skulle jag inte rekommendera många av mina kunder att använda det av ovanstående anledning.

    //
    Daniel

    Kommentar av

    Daniel Andersson

  10. Eniro är roliga. När säljaren ringer och Någon tackar nej till erbjudandet ska säljaren ”fråga sin chef” om det går att göra ett undantag. Mycket riktigt, i 10 av 10 fall så sänks priset till under hälften. Nej, Eniro har gjort sitt. Det är inte trovärdigt och att ta så här hutlöst betalt för att agera mellanhand borde klassas som vilseledande.

    http://bjornsennbrink.se/talt-perfekt-vintern/

    Kommentar av

    Björn Sennbrink

  11. Björn,

    Håller helt med. När de kan sänka priset på sin produkt så mycket så berättar de ju samtidigt att produkten har väldigt lågt värde.

    Tackar för bloggposten och hoppas kalaset blir bra :-)

  12. Hej Michael, en stor anledning till att ett företag som Eniro lyckas hålla kvar sin omsättning trots att de inte levererar något värde längre till sina kunder är på grund av att det vimlar av så kallade sök rådgivningsbyråer som (nästan) alla samstämmigt försöker manipulera företagare om att det är så svårt att välja rätt sökmotor, och att alla behövs. Vi som är i branschen vet att detta inte stämmer när Google har 98% av marknaden.

    Sök rådgivningsbyråerna gör detta främst av två anledningar:

    1, Försvara sin egen existens (om bara en sökmotor, varför då ta råd)
    2, Eniro, Hitta m.fl. betalar upp till 20% i kick back (som oftast inte går tillbaks till slutkund, utan stannar hos den ”oberoende rådgivaren”)

    Ta en titt på sökrådgivningsbyrån Mediaview’s 5 hetaste råd om varför man ska anlita dem: mediaview.se/5-anledningar-att-anlita-en-digital-mediebyra/

    MVH
    Trond

    Kommentar av

    Trond Larsén

  13. Info från redaktionen:

    Då det har framkommit att någon skrivet en kommentar i någon annans namn har vi tagit bort denna kommentar. Vi har även tagit bort de två svar som fanns på just denna kommentar.

    Mvh

    Michael

  14. Jo, Eniro är ju intressant eftersom Google är dess substitut. Eniro fanns till så att vi alla skulle söka efter företag (och privatpersoner) som vi var i behov av kontaktuppgifter till. Men nu har alla en hemsida med kontaktuppgifter, och Google har indexerat hemsidan, så behov efter Eniros tjänster minskar. Jag tycker speciellt Google Places for Business är en helt direkt konkurrent som kostar långt mindre än Eniro. Helt enkelt, vem behöver Eniros dåliga dyra tjänster?

    Kommentar av Oscar

  15. ”4 miljarder kronor per år”

    Det är mycket pengar som läggs på någonting som i princip är en förlustaffär för alla som köper tjänsten. Nog därför fler och fler företag dyker upp som är konkurrenter till Eniro, de vill ha en bit av kakan när de pengarna ska omfördelas till annan marknadsföring.

    Vad Björn nämner är också fantastiskt roligt, att de kan sänka priset med så mycket. Det är ungefär som om de agerar snälla för att de går med på att sänka priset på en tjock-tv från 10.000 till 5.000 kr….. när det egentliga värdet är någon hundralapp.

    Kommentar av

    Niklas Aronsson

  16. Inte förvånad. För 3 år sedan när jag bodde i lägenhet och stapeln kataloger dök upp i trapphuset stod den lika hög och fin i en vecka innan någon måste fått nog och slängde allihopa.
    177kr per klick skojar man inte heller bort :)

    Kommentar av

    Jonas Karlsson

  17. Eniro var som sagt bra då det endast fanns gula sidorna att bläddra i, men under de senaste åren har de verkligen spelat ut sin roll och jag har betalat mindre och mindre från år till år.

    I höstas fick jag ett mail från Eniro där det stod ungefär att 68 besökare hade klickat vidare till min hemsida under det senaste ÅRET!! För 8000kr är det alltså hela 68 st. som har klickat vidare!! VOJNE VOJNE vilken deal!!

    Min webbsida däremot brukar ha totalt ca 6000 besökare per år. Lite kan tyckas, men Gästrikland är inte så stort. Sidan gör jag själv så kostnaden är bara ca 400:-/år för webbhotellet och det är ganska stor skillnad i träffar per satsad krona.

    Eniros säljare har jagat mig några veckor, men alldeles nyss råkade han via en lånad telefon ta sig förbi spärren hos TrueCaller, så då blev det ett samtal. Trots att han gjorde ett superspecialpris på endast 3000:- istället för ordinarie 5800:- fick han höra att jag inte är intresserad längre. Då blev han ganska tjurig och sa att rubbet, ja ALLT ska plockas bort sa han. Det blir NADA information på Eniro!!

    Men jag tog säkert rätt beslut, eller hur? :)

    mvh Magnus

    Kommentar av

    Magnus Andreasson

  18. Magnus,

    Det var säkert rätt beslut!

  19. […] årets mest lästa bloggpost på på Sökmotorkonsult var att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. Det var även en av de mest kommenterade bloggposterna där Eniro själva deltog i […]

  20. Hjälper inte Eniro till så att man även hamnar högre upp i Google SERPen?
    Vi har ett par hundra länkar från Eniro enligt Google Webmaster tools, nu vet inte jag hur bra Google tycker dom är men, en länk är ju alltid en länk… Har du nån kommentar på detta?

    Kommentar av

    Mattias

  21. Mattias,

    Tack för din kommentar. Det är lite svårt att svara på då jag inte vet exakt vilka länkar det är du syftar på.

    Men länkar från annonserna på Eniro är nofollow vilket innebär att de inte alls påverkar din ranking på Google.

  22. Jag ligger högt upp på Google med regressionsterapi i Gbg. Enligt Eniro så beror det på att jag har annons på Eniro. Kan d va så? Jag funderar på att gå ur pga priset.

    Kommentar av

    Anneli Blanckenfjell

  23. Hej Anneli

    Absolut inte, så fungerar det inte! Det är helt andra saker som gör att du rankar högt på Google. Antingen ljuger de medvetet för dig eller så snackar de i nattmössan.

    Så om detta är enda skälet till att du funderar på att fortsätta med Eniro ska du definitivt avsluta det.

  24. Hej!

    Eniro jobbar aktivt med SEO av vår sajt för att komma högt i organiska träfflistan, på så vis skapar vi mycket trafik till våra kunder även denna väg. Många av våra kunder har heller inte tiden eller pengarna som det kostar att investera i SEO optimering av sin sida. Ett arbete som jag tror många håller med om kräver långsiktighet och ständig uppmärksamhet för att hänga med förändringarna som Google gör. Det är en anledning till att det är lönsamt att vara kund hos Eniro, men självklart ska vår säljare gå igenom din effektrapport med dig för att tydligt påvisa resultatet, till exempel antal telefonsamtal, besök till hemsida, vägbeskrivningar och andra tydliga indikationer på att kunder vill ta kontakt med dig. Det vi levererar ska ha en tydlig koppling till ett mätbart resultat. Du får gärna maila mig så kan jag ta kontakt vidare i organisationen för att du ska få ett bra samtal kring din investering hos oss.

    Hälsningar
    Marcus Lilja, projektledare marknadsföring
    marcus.lilja@eniro.com

    Kommentar av

    Marcus Lilja

  25. Marcus,

    Tack för ert svar även om det var lite av ett politikersvar…

    Frågan var ju om kundens sajt (inte er) syns bättre på Google om de köper annons hos er. Är det så?

  26. Tacktack!!! Jag är nöjd med svaren! Eniros försäljare är oerhört trevliga och hjälpsamma och kraftig rabatt har jag fått. Men fortfarande svindyrt för en småföretagare som mej. Och ja Michael…. Det är definitivt missvisande marknadsföring. Det är ju inte bra.

    Kommentar av

    Anneli Blanckenfjell

  27. Den årliga kontakten med Eniro.

    Idag kom den årliga kontakten från Eniro. Säljaren pratade om en prisökning från 8k till 9k eftersom vi enligt honom har ett ”prova på införande” värt 60k.

    Jag har varit fullt medveten om att Eniro är dyrt, men jag har varje år förhandlat priser och fått ett större införande för mindre pengar (Fler sökord, banner annons, länk till hemsidan, logga etc.) De äldre inbitna ägarna i företaget har inte haft någon tanke på att ens förhandla priserna. Att gå ur Eniro är ett nej från ledningen.

    Det är intressant hur ni visar upp en kostnads jämföring. Det är något jag tar med mig till ledningen. Kul också att Eniro kommenterat inlägget och att ni slår hål på alla deras argument och försäljningsknep :)

    Enligt mig bör det vara olagligt att sälja något som ger så lite för så mycket pengar. I vårt fall skulle det kosta 60k utan förhandling. Något som idag kostar oss 8k och vill få ner till 4k.

    Det ger oss ca 400 klick in till vårt införande på Eniro, hur många som sedan klickar sig till vår hemsida är fortfarande ett mysterium. Hur många som ringer kan vi bara gissa.

    Tack för mig :)

    Kommentar av

    Jesper

  28. Hej Jesper

    Tack för din kommentar och kul att du gillar vårt inlägg!

    Att det Eniro gör skulle vara olagligt är kanske ett steg för långt i mitt tycke, men att de som driver bolaget kan gör det med hedern i behåll övergår mitt förstånd.

    Kör hårt och lycka till!

  29. Intressant läsning. Vi hade en försäljare som ringde till oss idag angående vårt införande. Han skickade över statistik från 2016 som visade 3756 profilbesök, 330 klick till hemsidan och 29 telefonsamtal.

    När jag kikar i analytics för att jämföra statistiken så visar det 88 klick från eniro till vår sida. Hur kommer det sig att deras statistik alltid visar så mycket högre besökarantal? Manipulerad statistik eller analytics som ej reggat besöken?

    Tack för ett bra inlägg!

    Kommentar av

    Krister

  30. Krister,

    Tack för att du gillar inlägget och tack för din kommentar!

    Om jag var tvungen att välja vems statistik jag skulle lite på i detta fallet så skulle jag absolut välja Google Analytics.

    Utan att veta så skulle jag inte tro att Analytics missat besökare i någon större mängd.

    Det du kan kolla är att trafiken från Eniro kan märkas upp som olika källor i Anlaytics så sök fram alla källor som innehåller Eniro och se vad summan blir.

  31. Jag har fått vad som känns vara en bra kontakt med en framåt tjej som erbjuder både Google´s och Eniro´s tjänster paketerade i olika prisnivåer. Vet någon om Eniro är generellt dyrare när dom säljer Google´s produkter eller är dessa satta internt av Google. Jag syftar främst på Adwords.

    Kommentar av

    Karl Göransson

  32. Karl,

    Googles priser sätts inte på förhand utan varje gång någon googlar görs en auktion i bakgrunden mellan de annonsörer som vill synas på just den googlingen.

    Sen bestämmer du som annonsör hur stor budget du maximalt vill lägga på AdWords varje dag.

    Så fråga Eniro hur mycket av deras pris som går till budgeten på AdWords och hur mycket av deras pris som är arvode för att de sköter AdWords åt dig. Denna uppdelning av kostnaderna måste de uppvisa om de ska uppfylla Googles partnervillkor.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner