Sökmotorkonsult.se

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

promotion extension erbjudandetillägg

Erbjudandetillägg, eller promotion extensions, är en nyhet i AdWords som ger dig möjlighet att lyfta fram och synliggöra särskilda erbjudanden i dina annonser.

Att skapa ett erbjudandetillägg sker på ett liknande vis som när du skapar andra typer av annonstillägg. Bra att känna till är att tillägget endast finns tillgängligt i AdWords nya gränssnitt samt i AdWords Editor.

Nedan beskriver vi steg-för-steg hur du lägger till erbjudandetillägg i gränssnittet:

Steg 1 – Skapa erbjudandetillägget

Säkerställ först att du använder AdWords nya gränssnitt. Välj någon av kampanjerna i kontot. Välj Annonser & tillägg > Tillägg > Klicka på symbolen med det vita plustecknet i den blåa cirkelnVälj Erbjudandetillägg i rullgardinlistan.

erbjudandetillaggg bild 1

Steg 2 – Tillfälle

Här kan du välja om ditt erbjudande hänger ihop med en specifik högtid eller händelse. Är det exempelvis ett Black Friday-erbjudande är det självklart relevant att välja just ”Black Friday”. Om erbjudandet inte har att göra med någon specifik högtid kan du helt enkelt välja ”Inget”.

Följande tillfällen är idag valbara i Sverige:

  • Nyår
  • Alla hjärtans dag
  • Påsk
  • Mors dag
  • Fars dag
  • Labor day (syftar på 1 maj)
  • Skolstart
  • Halloween
  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • Jul
  • Annandag jul

Vi får med andra ord en lång rad med olika tillfällen att välja mellan. En fotnot är att dessa – av ganska rimliga skäl – endast kan användas under givna tidsperioder.

Steg 3 – Erbjudandetyp

I detta steg väljer du om rabatten ska anges i procent eller i kronor. Om du i annonsen driver trafik till en sida där mängden rabatt skiljer sig åt mellan olika produkter kan du även välja de lite mer generiska alternativen ”Upp till belopp-rabatt” och ”Upp till procent-rabatt”.

erbjudandetillägg bild 2

Steg 4 – Objekt

Ange vilken produkt eller tjänst du vill lyfta fram i annonseringen. Här anger du också slutgiltig webbadress, alltså vilken landningssida du vill att besökaren ska hamna på efter att ha klickat på annonsen.

Steg 5 – Erbjudandeinformation

Detta är frivilligt. Här kan du välja om det finns några särskilda villkor för erbjudandet. Exempelvis om det bara gäller för köp över ett visst belopp. Har du en rabattkod kan du välja att lyfta fram denna. Kanske vill du inte att exakt alla kunder ska kunna ta del av rabattkoden. I sådana fall kan du kombinera en RLSA-lista med exempelvis en annonsgrupp så att annonstillägget endast visas för målgruppen ”Personer som övergett kundkorgen”.

Nackdelen här gällande rabattkoden är att den försvinner när användaren väl har klickat på annonsen och gått in på din sajt, vilket kan bli ett irritationsmoment för kunden om denne inte kommer ihåg eller antecknar denna. Det skulle även potentiellt kunna leda till att kunden gör en till sökning på samma sökord och klickar på annonsen igen, vilket i teorin kan innebära en fördubblad klickkostnad. Har man möjlighet kan det därför vara bra att försöka implementera en lösning som gör att rabattkoden visas på sajten för besökare som uppfyller specifika villkor.

Steg 6 – Erbjudandedatum

Om det är ett tidsbegränsat erbjudande kan du välja att ange detta här. Viktigt: Kom ihåg att tänka på att du här endast anger om det ska vara synligt i annonstillägget mellan vilka datum erbjudandet gäller – dock ej hur länge själva erbjudandetillägget ska vara aktiverat.

Annonsera på Google när dina kunder söker efter dina produkter och tjänster

Låt Pineberry hjälpa dig med annonsering på Google


Begär offert

Steg 7 – Schemaläggning

Det är i detta steg du anger hur länge annonstillägget ska vara aktiverat. Inställningen för schemaläggning hittar du under ”Avancerade alternativ”. Finns det ett fast slutdatum anger du helt enkelt när annonstillägget ska börja visas samt när det ska sluta visas. Det smidiga med detta är att du långt i förväg kan planera olika erbjudanden för olika tillfällen/högtider.

Steg 8 – Aktivera annonstillägget

När du har fyllt i alla inställningar är det bara att klicka på spara. Annonstillägget kopplas då till de kampanjer du har angivit och börjar visas antingen direkt (så fort det har granskats och godkänts av Google) eller från och med det datum som du har angivit i inställningarna. Nedan syns ett exempel på hur ett erbjudandetillägg riktat mot Black Friday kan tänkas se ut:

Exempel erbjudandetillagg

Erbjudandetillägg är helt klart en behändig nyhet som gör det lättare att lyfta fram rabatter utan att nödvändigtvis vara tvungen ändra och korta ner befintlig annonscopy för att få fram budskapet.

Har du hunnit använda erbjudandetillägg i AdWords nya gränssnitt ännu?
Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2017-11-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.