Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

promotion extension erbjudandetillägg

Erbjudandetillägg, eller promotion extensions, är en nyhet i AdWords som ger dig möjlighet att lyfta fram och synliggöra särskilda erbjudanden i dina annonser.

Att skapa ett erbjudandetillägg sker på ett liknande vis som när du skapar andra typer av annonstillägg. Bra att känna till är att tillägget endast finns tillgängligt i AdWords nya gränssnitt samt i AdWords Editor.

Nedan beskriver vi steg-för-steg hur du lägger till erbjudandetillägg i gränssnittet:

Steg 1 – Skapa erbjudandetillägget

Säkerställ först att du använder AdWords nya gränssnitt. Välj någon av kampanjerna i kontot. Välj Annonser & tillägg > Tillägg > Klicka på symbolen med det vita plustecknet i den blåa cirkelnVälj Erbjudandetillägg i rullgardinlistan.

erbjudandetillaggg bild 1

Steg 2 – Tillfälle

Här kan du välja om ditt erbjudande hänger ihop med en specifik högtid eller händelse. Är det exempelvis ett Black Friday-erbjudande är det självklart relevant att välja just ”Black Friday”. Om erbjudandet inte har att göra med någon specifik högtid kan du helt enkelt välja ”Inget”.

Följande tillfällen är idag valbara i Sverige:

  • Nyår
  • Alla hjärtans dag
  • Påsk
  • Mors dag
  • Fars dag
  • Labor day (syftar på 1 maj)
  • Skolstart
  • Halloween
  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • Jul
  • Annandag jul

Vi får med andra ord en lång rad med olika tillfällen att välja mellan. En fotnot är att dessa – av ganska rimliga skäl – endast kan användas under givna tidsperioder.

Steg 3 – Erbjudandetyp

I detta steg väljer du om rabatten ska anges i procent eller i kronor. Om du i annonsen driver trafik till en sida där mängden rabatt skiljer sig åt mellan olika produkter kan du även välja de lite mer generiska alternativen ”Upp till belopp-rabatt” och ”Upp till procent-rabatt”.

erbjudandetillägg bild 2

Steg 4 – Objekt

Ange vilken produkt eller tjänst du vill lyfta fram i annonseringen. Här anger du också slutgiltig webbadress, alltså vilken landningssida du vill att besökaren ska hamna på efter att ha klickat på annonsen.

Steg 5 – Erbjudandeinformation

Detta är frivilligt. Här kan du välja om det finns några särskilda villkor för erbjudandet. Exempelvis om det bara gäller för köp över ett visst belopp. Har du en rabattkod kan du välja att lyfta fram denna. Kanske vill du inte att exakt alla kunder ska kunna ta del av rabattkoden. I sådana fall kan du kombinera en RLSA-lista med exempelvis en annonsgrupp så att annonstillägget endast visas för målgruppen ”Personer som övergett kundkorgen”.

Nackdelen här gällande rabattkoden är att den försvinner när användaren väl har klickat på annonsen och gått in på din sajt, vilket kan bli ett irritationsmoment för kunden om denne inte kommer ihåg eller antecknar denna. Det skulle även potentiellt kunna leda till att kunden gör en till sökning på samma sökord och klickar på annonsen igen, vilket i teorin kan innebära en fördubblad klickkostnad. Har man möjlighet kan det därför vara bra att försöka implementera en lösning som gör att rabattkoden visas på sajten för besökare som uppfyller specifika villkor.

Steg 6 – Erbjudandedatum

Om det är ett tidsbegränsat erbjudande kan du välja att ange detta här. Viktigt: Kom ihåg att tänka på att du här endast anger om det ska vara synligt i annonstillägget mellan vilka datum erbjudandet gäller – dock ej hur länge själva erbjudandetillägget ska vara aktiverat.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Steg 7 – Schemaläggning

Det är i detta steg du anger hur länge annonstillägget ska vara aktiverat. Inställningen för schemaläggning hittar du under ”Avancerade alternativ”. Finns det ett fast slutdatum anger du helt enkelt när annonstillägget ska börja visas samt när det ska sluta visas. Det smidiga med detta är att du långt i förväg kan planera olika erbjudanden för olika tillfällen/högtider.

Steg 8 – Aktivera annonstillägget

När du har fyllt i alla inställningar är det bara att klicka på spara. Annonstillägget kopplas då till de kampanjer du har angivit och börjar visas antingen direkt (så fort det har granskats och godkänts av Google) eller från och med det datum som du har angivit i inställningarna. Nedan syns ett exempel på hur ett erbjudandetillägg riktat mot Black Friday kan tänkas se ut:

Exempel erbjudandetillagg

Erbjudandetillägg är helt klart en behändig nyhet som gör det lättare att lyfta fram rabatter utan att nödvändigtvis vara tvungen ändra och korta ner befintlig annonscopy för att få fram budskapet.

Har du hunnit använda erbjudandetillägg i AdWords nya gränssnitt ännu?
Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner