Sökmotorkonsult.se

Ett trick för Sponsrade Länkar

Sponsrade länkar verkar mer eller mindre simpelt när man jobbar med det men det finns faktiskt en hel del bra knep. Låt säga att du sitter och bjuder för att komma till förstaposition på ett konkurrensutsatt sökord. Det är någon som bjudit alldeles för högt på 1:a positionen så du kommer helt enkelt aldrig förbi. Det finns sätt att göra det.

Bjud riktigt högt, nästan lika högt som sidan som envisas med att ligga före. Håll kvar det budet tills dess att han bränt sin budget, han kommer nämligen ligga på maxbud och bränna en hel del per klick medan du på andraposition inte alls för samma mängd. När hans budget sen är slut kan du sänka ditt bud till strax över 3:ans. På det sättet kommer du få alla klicken för rejält mycket mindre än vad din konkurrent betalar för sina adwords.

Ok det är lite fult men det fungerar.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-13

7 kommentarer

  1. Inte ett dugg fult (som du sa) skulle jag säga.. Smart är rätt ord. :) Skål!

  2. Sedan när är det fult att hålla koll på sin utgiftsbudget och betala just det som behövs just nu?

    Att _inte_ göra det är väl snarare ett tjänstefel om man arbetar med onlinekampanjer?

    Kommentar av Mattias

  3. Själva tricket var ju just motsatsen, betala lite mindre än vad som behövs just nu för att konkurrenten ska få betala mer.

    Kommentar av Magnus

  4. eller så ser man till att optimera landningssidan, håller QS på 10/10, hög CTR … då slipper du ”bjuda högt” och kan ta det lugnt.

    Jag har säkrat min ad-position på ett sökord, bred matchning, och min budget går i taket efter halva dagen. Då har den visats ca 5 000 ggr. På detta sökord räcker det med en CTR >1% för att man ska få ligga i ”toppen”, för halva priset mot konkurrenterna. Varför? Min annons får klicken, fler klick, och google är inte dumma. De vill tjäna pengar och får min annons dubbelt så många klick som den som bjuder ”högst” så kommer min annons ändå att visas.

    Google säger att snittkostnaden för sökordet är 4,87 kr/klick … jag betalar 2,76 kr/klick i snitt för att hålla mig på pos 3,1 i snitt.

    Detta är en NY kampanj som endast gått ett par dagar. Om 2 veckor kommer jag bli förvånad om jag behöver betala över 2 kr/klick. behöver jag det optimerar jag bara landningssidan lite mer, optimerar annonserna som visas …

    Så vad vill jag ha sagt med detta?

    Bjud hur högt du vill. Får du inte klicken spelar det ingen roll hur högt du än bjuder. Google kommer inte visa annonsen p g a att ingen vill klicka på den utan visa en annons med hög klick-statistik istället, till mycket billigare peng, på samma höga position. Varför? Google tjänar endast pengar när NÅGON klickar på annonserna.

    KISS

    /Patrik Berggren

    Kommentar av Patrik Berggren

  5. När din budget når taket efter halva dagen, vem får klicken då?

    Kommentar av Magnus

  6. Låter relativt dyrt att arbeta på detta sätt. Fungerar det verkligen, så kanske…

    Kommentar av Niclas Wilhelmsson

  7. Ja det är en ganska dyr liten historia och kanske inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Det handlar mest om ett trick för de allra mest konkurrensutsatta (eller av en aktör blockerade) sökorden.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.