Sökmotorkonsult.se

Ett trick för Sponsrade Länkar

Sponsrade länkar verkar mer eller mindre simpelt när man jobbar med det men det finns faktiskt en hel del bra knep. Låt säga att du sitter och bjuder för att komma till förstaposition på ett konkurrensutsatt sökord. Det är någon som bjudit alldeles för högt på 1:a positionen så du kommer helt enkelt aldrig förbi. Det finns sätt att göra det.

Bjud riktigt högt, nästan lika högt som sidan som envisas med att ligga före. Håll kvar det budet tills dess att han bränt sin budget, han kommer nämligen ligga på maxbud och bränna en hel del per klick medan du på andraposition inte alls för samma mängd. När hans budget sen är slut kan du sänka ditt bud till strax över 3:ans. På det sättet kommer du få alla klicken för rejält mycket mindre än vad din konkurrent betalar för sina adwords.

Ok det är lite fult men det fungerar.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-13

7 kommentarer

  1. Inte ett dugg fult (som du sa) skulle jag säga.. Smart är rätt ord. :) Skål!

  2. Sedan när är det fult att hålla koll på sin utgiftsbudget och betala just det som behövs just nu?

    Att _inte_ göra det är väl snarare ett tjänstefel om man arbetar med onlinekampanjer?

    Kommentar av Mattias

  3. Själva tricket var ju just motsatsen, betala lite mindre än vad som behövs just nu för att konkurrenten ska få betala mer.

    Kommentar av Magnus

  4. eller så ser man till att optimera landningssidan, håller QS på 10/10, hög CTR … då slipper du ”bjuda högt” och kan ta det lugnt.

    Jag har säkrat min ad-position på ett sökord, bred matchning, och min budget går i taket efter halva dagen. Då har den visats ca 5 000 ggr. På detta sökord räcker det med en CTR >1% för att man ska få ligga i ”toppen”, för halva priset mot konkurrenterna. Varför? Min annons får klicken, fler klick, och google är inte dumma. De vill tjäna pengar och får min annons dubbelt så många klick som den som bjuder ”högst” så kommer min annons ändå att visas.

    Google säger att snittkostnaden för sökordet är 4,87 kr/klick … jag betalar 2,76 kr/klick i snitt för att hålla mig på pos 3,1 i snitt.

    Detta är en NY kampanj som endast gått ett par dagar. Om 2 veckor kommer jag bli förvånad om jag behöver betala över 2 kr/klick. behöver jag det optimerar jag bara landningssidan lite mer, optimerar annonserna som visas …

    Så vad vill jag ha sagt med detta?

    Bjud hur högt du vill. Får du inte klicken spelar det ingen roll hur högt du än bjuder. Google kommer inte visa annonsen p g a att ingen vill klicka på den utan visa en annons med hög klick-statistik istället, till mycket billigare peng, på samma höga position. Varför? Google tjänar endast pengar när NÅGON klickar på annonserna.

    KISS

    /Patrik Berggren

    Kommentar av Patrik Berggren

  5. När din budget når taket efter halva dagen, vem får klicken då?

    Kommentar av Magnus

  6. Låter relativt dyrt att arbeta på detta sätt. Fungerar det verkligen, så kanske…

    Kommentar av Niclas Wilhelmsson

  7. Ja det är en ganska dyr liten historia och kanske inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Det handlar mest om ett trick för de allra mest konkurrensutsatta (eller av en aktör blockerade) sökorden.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?