Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ett trick för Sponsrade Länkar

Sponsrade länkar verkar mer eller mindre simpelt när man jobbar med det men det finns faktiskt en hel del bra knep. Låt säga att du sitter och bjuder för att komma till förstaposition på ett konkurrensutsatt sökord. Det är någon som bjudit alldeles för högt på 1:a positionen så du kommer helt enkelt aldrig förbi. Det finns sätt att göra det.

Bjud riktigt högt, nästan lika högt som sidan som envisas med att ligga före. Håll kvar det budet tills dess att han bränt sin budget, han kommer nämligen ligga på maxbud och bränna en hel del per klick medan du på andraposition inte alls för samma mängd. När hans budget sen är slut kan du sänka ditt bud till strax över 3:ans. På det sättet kommer du få alla klicken för rejält mycket mindre än vad din konkurrent betalar för sina adwords.

Ok det är lite fult men det fungerar.

7 kommentarer

  1. Inte ett dugg fult (som du sa) skulle jag säga.. Smart är rätt ord. :) Skål!

  2. Sedan när är det fult att hålla koll på sin utgiftsbudget och betala just det som behövs just nu?

    Att _inte_ göra det är väl snarare ett tjänstefel om man arbetar med onlinekampanjer?

    Kommentar av Mattias

  3. Själva tricket var ju just motsatsen, betala lite mindre än vad som behövs just nu för att konkurrenten ska få betala mer.

    Kommentar av Magnus

  4. eller så ser man till att optimera landningssidan, håller QS på 10/10, hög CTR … då slipper du ”bjuda högt” och kan ta det lugnt.

    Jag har säkrat min ad-position på ett sökord, bred matchning, och min budget går i taket efter halva dagen. Då har den visats ca 5 000 ggr. På detta sökord räcker det med en CTR >1% för att man ska få ligga i ”toppen”, för halva priset mot konkurrenterna. Varför? Min annons får klicken, fler klick, och google är inte dumma. De vill tjäna pengar och får min annons dubbelt så många klick som den som bjuder ”högst” så kommer min annons ändå att visas.

    Google säger att snittkostnaden för sökordet är 4,87 kr/klick … jag betalar 2,76 kr/klick i snitt för att hålla mig på pos 3,1 i snitt.

    Detta är en NY kampanj som endast gått ett par dagar. Om 2 veckor kommer jag bli förvånad om jag behöver betala över 2 kr/klick. behöver jag det optimerar jag bara landningssidan lite mer, optimerar annonserna som visas …

    Så vad vill jag ha sagt med detta?

    Bjud hur högt du vill. Får du inte klicken spelar det ingen roll hur högt du än bjuder. Google kommer inte visa annonsen p g a att ingen vill klicka på den utan visa en annons med hög klick-statistik istället, till mycket billigare peng, på samma höga position. Varför? Google tjänar endast pengar när NÅGON klickar på annonserna.

    KISS

    /Patrik Berggren

    Kommentar av Patrik Berggren

  5. När din budget når taket efter halva dagen, vem får klicken då?

    Kommentar av Magnus

  6. Låter relativt dyrt att arbeta på detta sätt. Fungerar det verkligen, så kanske…

    Kommentar av Niclas Wilhelmsson

  7. Ja det är en ganska dyr liten historia och kanske inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Det handlar mest om ett trick för de allra mest konkurrensutsatta (eller av en aktör blockerade) sökorden.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner