Sökmotorkonsult.se

Ett trick för Sponsrade Länkar

Sponsrade länkar verkar mer eller mindre simpelt när man jobbar med det men det finns faktiskt en hel del bra knep. Låt säga att du sitter och bjuder för att komma till förstaposition på ett konkurrensutsatt sökord. Det är någon som bjudit alldeles för högt på 1:a positionen så du kommer helt enkelt aldrig förbi. Det finns sätt att göra det.

Bjud riktigt högt, nästan lika högt som sidan som envisas med att ligga före. Håll kvar det budet tills dess att han bränt sin budget, han kommer nämligen ligga på maxbud och bränna en hel del per klick medan du på andraposition inte alls för samma mängd. När hans budget sen är slut kan du sänka ditt bud till strax över 3:ans. På det sättet kommer du få alla klicken för rejält mycket mindre än vad din konkurrent betalar för sina adwords.

Ok det är lite fult men det fungerar.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-13

7 kommentarer

  1. Inte ett dugg fult (som du sa) skulle jag säga.. Smart är rätt ord. :) Skål!

  2. Sedan när är det fult att hålla koll på sin utgiftsbudget och betala just det som behövs just nu?

    Att _inte_ göra det är väl snarare ett tjänstefel om man arbetar med onlinekampanjer?

    Kommentar av Mattias

  3. Själva tricket var ju just motsatsen, betala lite mindre än vad som behövs just nu för att konkurrenten ska få betala mer.

    Kommentar av Magnus

  4. eller så ser man till att optimera landningssidan, håller QS på 10/10, hög CTR … då slipper du ”bjuda högt” och kan ta det lugnt.

    Jag har säkrat min ad-position på ett sökord, bred matchning, och min budget går i taket efter halva dagen. Då har den visats ca 5 000 ggr. På detta sökord räcker det med en CTR >1% för att man ska få ligga i ”toppen”, för halva priset mot konkurrenterna. Varför? Min annons får klicken, fler klick, och google är inte dumma. De vill tjäna pengar och får min annons dubbelt så många klick som den som bjuder ”högst” så kommer min annons ändå att visas.

    Google säger att snittkostnaden för sökordet är 4,87 kr/klick … jag betalar 2,76 kr/klick i snitt för att hålla mig på pos 3,1 i snitt.

    Detta är en NY kampanj som endast gått ett par dagar. Om 2 veckor kommer jag bli förvånad om jag behöver betala över 2 kr/klick. behöver jag det optimerar jag bara landningssidan lite mer, optimerar annonserna som visas …

    Så vad vill jag ha sagt med detta?

    Bjud hur högt du vill. Får du inte klicken spelar det ingen roll hur högt du än bjuder. Google kommer inte visa annonsen p g a att ingen vill klicka på den utan visa en annons med hög klick-statistik istället, till mycket billigare peng, på samma höga position. Varför? Google tjänar endast pengar när NÅGON klickar på annonserna.

    KISS

    /Patrik Berggren

    Kommentar av Patrik Berggren

  5. När din budget når taket efter halva dagen, vem får klicken då?

    Kommentar av Magnus

  6. Låter relativt dyrt att arbeta på detta sätt. Fungerar det verkligen, så kanske…

    Kommentar av Niclas Wilhelmsson

  7. Ja det är en ganska dyr liten historia och kanske inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Det handlar mest om ett trick för de allra mest konkurrensutsatta (eller av en aktör blockerade) sökorden.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.