Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Adwords Exakt Matchtyp

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering.

Tidigare har möjligheten funnits att annonsera på ett sökord utan att Google Adwords ska visa annonsen för ”liknande varianter” av ditt sökord som innebär bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter.

Nu inkluderar Google från och med september inställningen liknande varianter (close variants) för alla exakt och fras-matchade sökord, du kommer alltså inte längre ha möjligheten att välja bort den inställningen som begränsar trafiken till endast ditt sökord.

Google presenterar det här som ett sätt för annonsörer att kunna tillgodogöra sig mer trafik genom att inkludera exempelvis felstavningar och det i sig kan många gånger vara rimligt.

Att slippa inkludera sökord som är felstavade när det inte finns en större risk för att trafik som inte är relevant slinker in är händigt, men i vertikaler med stora volymer kan det innebära mycket bortkastade klick och kronor.

Åtgärder att vidta

För de flesta annonsörer kommer det här inte innebära en stor förändring eftersom många i sina Adwords-kampanjer redan inkluderar liknande varianter av sina sökord.

För större annonsörer som arbetar med stora sökvolymer kan det här göra en stor skillnad i lönsamheten om det inte åtgärdas. Det innebär att du kan behöva lägga till negativa sökord för en viss felstavning eller böjning av ett sökord som inte leder till konvertering.

Ett exempel på detta skulle vara om man säljer parfym, annonserar på sökordet [parfym] i exakt match men genererar klick för sökfrågan ”parfymen” som kan vara en informationssökning om filmen eller boken med samma namn eller så kanske personen i fråga vill köpa filmen eller boken.

Om sökfrågan ”parfymen” inte leder till önskad avkastning rekommenderar vi att ni lägger till den som ett negativt sökord för att undvika att köpa trafik som inte genererar lönsamhet.

Använder du inte funktionen liknande varianter idag kan det därför vara hög tid att förbereda sig på skiftet om du riskerar att köpa trafik du inte planerat.

En kommentar

  1. […] Ni har säkerligen redan läst om det. Google tar bort möjligheten att matcha exakt exakt. Dvs. nu kommer ett ord som [kalaspuffar] även trigga visningar på kalaspufar, kallaspuffar, kalaspuff osv. Förmodligen ingen katastrof för de allra flesta eftersom väldigt många redan matchar sina exakta med close variant. Vill ni läsa mer om vad själva förändringen innebär så kan ni göra det på sökmotorkonsult och adrelevance. […]

    Pingback av AdWords Script för att kolla Exact Match med Close Variant. - Kaugesaar.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner