Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Adwords Exakt Matchtyp

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering.

Tidigare har möjligheten funnits att annonsera på ett sökord utan att Google Adwords ska visa annonsen för ”liknande varianter” av ditt sökord som innebär bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter.

Nu inkluderar Google från och med september inställningen liknande varianter (close variants) för alla exakt och fras-matchade sökord, du kommer alltså inte längre ha möjligheten att välja bort den inställningen som begränsar trafiken till endast ditt sökord.

Google presenterar det här som ett sätt för annonsörer att kunna tillgodogöra sig mer trafik genom att inkludera exempelvis felstavningar och det i sig kan många gånger vara rimligt.

Att slippa inkludera sökord som är felstavade när det inte finns en större risk för att trafik som inte är relevant slinker in är händigt, men i vertikaler med stora volymer kan det innebära mycket bortkastade klick och kronor.

Åtgärder att vidta

För de flesta annonsörer kommer det här inte innebära en stor förändring eftersom många i sina Adwords-kampanjer redan inkluderar liknande varianter av sina sökord.

För större annonsörer som arbetar med stora sökvolymer kan det här göra en stor skillnad i lönsamheten om det inte åtgärdas. Det innebär att du kan behöva lägga till negativa sökord för en viss felstavning eller böjning av ett sökord som inte leder till konvertering.

Ett exempel på detta skulle vara om man säljer parfym, annonserar på sökordet [parfym] i exakt match men genererar klick för sökfrågan ”parfymen” som kan vara en informationssökning om filmen eller boken med samma namn eller så kanske personen i fråga vill köpa filmen eller boken.

Om sökfrågan ”parfymen” inte leder till önskad avkastning rekommenderar vi att ni lägger till den som ett negativt sökord för att undvika att köpa trafik som inte genererar lönsamhet.

Använder du inte funktionen liknande varianter idag kan det därför vara hög tid att förbereda sig på skiftet om du riskerar att köpa trafik du inte planerat.

En kommentar

  1. […] Ni har säkerligen redan läst om det. Google tar bort möjligheten att matcha exakt exakt. Dvs. nu kommer ett ord som [kalaspuffar] även trigga visningar på kalaspufar, kallaspuffar, kalaspuff osv. Förmodligen ingen katastrof för de allra flesta eftersom väldigt många redan matchar sina exakta med close variant. Vill ni läsa mer om vad själva förändringen innebär så kan ni göra det på sökmotorkonsult och adrelevance. […]

    Pingback av AdWords Script för att kolla Exact Match med Close Variant. - Kaugesaar.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner