Sökmotorkonsult.se

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Adwords Exakt Matchtyp

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering.

Tidigare har möjligheten funnits att annonsera på ett sökord utan att Google Adwords ska visa annonsen för ”liknande varianter” av ditt sökord som innebär bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter.

Nu inkluderar Google från och med september inställningen liknande varianter (close variants) för alla exakt och fras-matchade sökord, du kommer alltså inte längre ha möjligheten att välja bort den inställningen som begränsar trafiken till endast ditt sökord.

Google presenterar det här som ett sätt för annonsörer att kunna tillgodogöra sig mer trafik genom att inkludera exempelvis felstavningar och det i sig kan många gånger vara rimligt.

Att slippa inkludera sökord som är felstavade när det inte finns en större risk för att trafik som inte är relevant slinker in är händigt, men i vertikaler med stora volymer kan det innebära mycket bortkastade klick och kronor.

Åtgärder att vidta

För de flesta annonsörer kommer det här inte innebära en stor förändring eftersom många i sina Adwords-kampanjer redan inkluderar liknande varianter av sina sökord.

För större annonsörer som arbetar med stora sökvolymer kan det här göra en stor skillnad i lönsamheten om det inte åtgärdas. Det innebär att du kan behöva lägga till negativa sökord för en viss felstavning eller böjning av ett sökord som inte leder till konvertering.

Ett exempel på detta skulle vara om man säljer parfym, annonserar på sökordet [parfym] i exakt match men genererar klick för sökfrågan ”parfymen” som kan vara en informationssökning om filmen eller boken med samma namn eller så kanske personen i fråga vill köpa filmen eller boken.

Om sökfrågan ”parfymen” inte leder till önskad avkastning rekommenderar vi att ni lägger till den som ett negativt sökord för att undvika att köpa trafik som inte genererar lönsamhet.

Använder du inte funktionen liknande varianter idag kan det därför vara hög tid att förbereda sig på skiftet om du riskerar att köpa trafik du inte planerat.

En kommentar

  1. […] Ni har säkerligen redan läst om det. Google tar bort möjligheten att matcha exakt exakt. Dvs. nu kommer ett ord som [kalaspuffar] även trigga visningar på kalaspufar, kallaspuffar, kalaspuff osv. Förmodligen ingen katastrof för de allra flesta eftersom väldigt många redan matchar sina exakta med close variant. Vill ni läsa mer om vad själva förändringen innebär så kan ni göra det på sökmotorkonsult och adrelevance. […]

    Pingback av AdWords Script för att kolla Exact Match med Close Variant. - Kaugesaar.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]