Sökmotorkonsult.se

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Adwords Exakt Matchtyp

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering.

Tidigare har möjligheten funnits att annonsera på ett sökord utan att Google Adwords ska visa annonsen för ”liknande varianter” av ditt sökord som innebär bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter.

Nu inkluderar Google från och med september inställningen liknande varianter (close variants) för alla exakt och fras-matchade sökord, du kommer alltså inte längre ha möjligheten att välja bort den inställningen som begränsar trafiken till endast ditt sökord.

Google presenterar det här som ett sätt för annonsörer att kunna tillgodogöra sig mer trafik genom att inkludera exempelvis felstavningar och det i sig kan många gånger vara rimligt.

Att slippa inkludera sökord som är felstavade när det inte finns en större risk för att trafik som inte är relevant slinker in är händigt, men i vertikaler med stora volymer kan det innebära mycket bortkastade klick och kronor.

Åtgärder att vidta

För de flesta annonsörer kommer det här inte innebära en stor förändring eftersom många i sina Adwords-kampanjer redan inkluderar liknande varianter av sina sökord.

För större annonsörer som arbetar med stora sökvolymer kan det här göra en stor skillnad i lönsamheten om det inte åtgärdas. Det innebär att du kan behöva lägga till negativa sökord för en viss felstavning eller böjning av ett sökord som inte leder till konvertering.

Ett exempel på detta skulle vara om man säljer parfym, annonserar på sökordet [parfym] i exakt match men genererar klick för sökfrågan ”parfymen” som kan vara en informationssökning om filmen eller boken med samma namn eller så kanske personen i fråga vill köpa filmen eller boken.

Om sökfrågan ”parfymen” inte leder till önskad avkastning rekommenderar vi att ni lägger till den som ett negativt sökord för att undvika att köpa trafik som inte genererar lönsamhet.

Använder du inte funktionen liknande varianter idag kan det därför vara hög tid att förbereda sig på skiftet om du riskerar att köpa trafik du inte planerat.

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-09

En kommentar

  1. […] Ni har säkerligen redan läst om det. Google tar bort möjligheten att matcha exakt exakt. Dvs. nu kommer ett ord som [kalaspuffar] även trigga visningar på kalaspufar, kallaspuffar, kalaspuff osv. Förmodligen ingen katastrof för de allra flesta eftersom väldigt många redan matchar sina exakta med close variant. Vill ni läsa mer om vad själva förändringen innebär så kan ni göra det på sökmotorkonsult och adrelevance. […]

    Pingback av AdWords Script för att kolla Exact Match med Close Variant. - Kaugesaar.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.