Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering.

Tidigare har möjligheten funnits att annonsera på ett sökord utan att Google Adwords ska visa annonsen för ”liknande varianter” av ditt sökord som innebär bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter.

Nu inkluderar Google från och med september inställningen liknande varianter (close variants) för alla exakt och fras-matchade sökord, du kommer alltså inte längre ha möjligheten att välja bort den inställningen som begränsar trafiken till endast ditt sökord.

Google presenterar det här som ett sätt för annonsörer att kunna tillgodogöra sig mer trafik genom att inkludera exempelvis felstavningar och det i sig kan många gånger vara rimligt.

Att slippa inkludera sökord som är felstavade när det inte finns en större risk för att trafik som inte är relevant slinker in är händigt, men i vertikaler med stora volymer kan det innebära mycket bortkastade klick och kronor.

Åtgärder att vidta

För de flesta annonsörer kommer det här inte innebära en stor förändring eftersom många i sina Adwords-kampanjer redan inkluderar liknande varianter av sina sökord.

För större annonsörer som arbetar med stora sökvolymer kan det här göra en stor skillnad i lönsamheten om det inte åtgärdas. Det innebär att du kan behöva lägga till negativa sökord för en viss felstavning eller böjning av ett sökord som inte leder till konvertering.

Ett exempel på detta skulle vara om man säljer parfym, annonserar på sökordet [parfym] i exakt match men genererar klick för sökfrågan ”parfymen” som kan vara en informationssökning om filmen eller boken med samma namn eller så kanske personen i fråga vill köpa filmen eller boken.

Om sökfrågan ”parfymen” inte leder till önskad avkastning rekommenderar vi att ni lägger till den som ett negativt sökord för att undvika att köpa trafik som inte genererar lönsamhet.

Använder du inte funktionen liknande varianter idag kan det därför vara hög tid att förbereda sig på skiftet om du riskerar att köpa trafik du inte planerat.

En kommentar på "Exakt match på väg att försvinna i Adwords"

  1. Pingback: AdWords Script för att kolla Exact Match med Close Variant. - Kaugesaar.se

Kommentarsfältet är stängt.