Sökmotorkonsult.se

Expanded text ads försvinner

ETA försvinner

Varför gör Google denna förändring?

Googles senaste förändringar går i linje med fortsatt automatisering, det är en tydlig trend bland de uppdateringar som lanseras. Det finns så klart en vilja från googles håll att fler och fler ska använda deras automatiska funktioner, så att dom blir bättre och i förlängningen också förbättrar resultatet för oss annonsörer.

Desto fler vi är som använder och utvärderar desto bättre kommer maskininlärning bli så vänder vi på frågan så finns det ett starkt intresse från oss annonsörer också, vi vill ju alltid ha bättre resultat.

Vad ska vi använda för annonstyp nu?

Vi som arbetar i branschen har redan börjat använda oss av nya annonstyper i viss utsträckning, och då tänker jag främst på RSA-annonser

Vi i branschen har sedan tidigare redan börjat använda oss av den annonstyp som Google rekommenderar att man framgent ska använda, och jag pratar såklart om RSA-annonser. Det är dock fortsatt väldigt vanligt med ETA-annonser, det är som sagt standardformatet, men har man arbetat med Google Ads ett tag så är detta en ganska naturlig förflyttning.

Den stora skillnaden mellan ETA-annonser och RSA-annonser är antalet rubriker och beskrivningar som finns tillgängliga. En ETA-annons består av tre rubriker och två beskrivningar medans RSA-annonser kan bestå av upp till 15 rubriker och fyra beskrivningar.

Google kommer sedan att använda rubrikerna och beskrivningarna “huller om buller”. Man ger alltså Google möjligheten att kombinera text så att det ska passa den som söker så bra som möjligt. Men man kan också använda sig av “pin-funktionen” om man fortsatt vill bestämma i vilken ordning rubrikerna och beskrivningarna ska presenteras, så viss kontroll finns kvar hos oss annonsörer.

Kommer resultaten bli sämre nu?

Att sia om framtida resultat är som vi alla vet en omöjlighet. Men det vi kan säga genom att titta på data från den period vi haft där vi kunnat köra både ETA-annonser och RSA-annonser bredvid varandra, är att RSA-annonser generellt presterar bättre, men med förutsättningen att du fyllt på med max antal rubriker och beskrivningar.

Det finns så klart fall där ETA-annonser presterar bättre än RSA-annonser, men då bör man nog se över innehållet i sin RSA-annons och se om det går att förbättras eller utökas.

Mer kombinationer, mer möjligheter till skräddarsydda annonser vilket leder till mer manuellt jobb och ett lite tuffare analysarbete, så skulle jag vilja sammanfatta RSA-annonserna.

Jag tror att tillsammans med att Googles rekommendationer på nya rubriker och beskrivningar blir bättre så kommer det manuella jobbet bli enklare. I dagsläget är det lite mer tidskrävande att skapa RSA-annonser kontra ETA-annonser men vi ska så klart låta resultatet bestämma och då kan det helt klart vara värt den extra mödan.

Sidan är senast uppdaterad 2021-09-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?