Sökmotorkonsult.se

Expanded text ads försvinner

ETA försvinner

Varför gör Google denna förändring?

Googles senaste förändringar går i linje med fortsatt automatisering, det är en tydlig trend bland de uppdateringar som lanseras. Det finns så klart en vilja från googles håll att fler och fler ska använda deras automatiska funktioner, så att dom blir bättre och i förlängningen också förbättrar resultatet för oss annonsörer.

Desto fler vi är som använder och utvärderar desto bättre kommer maskininlärning bli så vänder vi på frågan så finns det ett starkt intresse från oss annonsörer också, vi vill ju alltid ha bättre resultat.

Vad ska vi använda för annonstyp nu?

Vi som arbetar i branschen har redan börjat använda oss av nya annonstyper i viss utsträckning, och då tänker jag främst på RSA-annonser

Vi i branschen har sedan tidigare redan börjat använda oss av den annonstyp som Google rekommenderar att man framgent ska använda, och jag pratar såklart om RSA-annonser. Det är dock fortsatt väldigt vanligt med ETA-annonser, det är som sagt standardformatet, men har man arbetat med Google Ads ett tag så är detta en ganska naturlig förflyttning.

Den stora skillnaden mellan ETA-annonser och RSA-annonser är antalet rubriker och beskrivningar som finns tillgängliga. En ETA-annons består av tre rubriker och två beskrivningar medans RSA-annonser kan bestå av upp till 15 rubriker och fyra beskrivningar.

Google kommer sedan att använda rubrikerna och beskrivningarna “huller om buller”. Man ger alltså Google möjligheten att kombinera text så att det ska passa den som söker så bra som möjligt. Men man kan också använda sig av “pin-funktionen” om man fortsatt vill bestämma i vilken ordning rubrikerna och beskrivningarna ska presenteras, så viss kontroll finns kvar hos oss annonsörer.

Kommer resultaten bli sämre nu?

Att sia om framtida resultat är som vi alla vet en omöjlighet. Men det vi kan säga genom att titta på data från den period vi haft där vi kunnat köra både ETA-annonser och RSA-annonser bredvid varandra, är att RSA-annonser generellt presterar bättre, men med förutsättningen att du fyllt på med max antal rubriker och beskrivningar.

Det finns så klart fall där ETA-annonser presterar bättre än RSA-annonser, men då bör man nog se över innehållet i sin RSA-annons och se om det går att förbättras eller utökas.

Mer kombinationer, mer möjligheter till skräddarsydda annonser vilket leder till mer manuellt jobb och ett lite tuffare analysarbete, så skulle jag vilja sammanfatta RSA-annonserna.

Jag tror att tillsammans med att Googles rekommendationer på nya rubriker och beskrivningar blir bättre så kommer det manuella jobbet bli enklare. I dagsläget är det lite mer tidskrävande att skapa RSA-annonser kontra ETA-annonser men vi ska så klart låta resultatet bestämma och då kan det helt klart vara värt den extra mödan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]