Sökmotorkonsult.se

Expanded text ads försvinner

ETA försvinner

Varför gör Google denna förändring?

Googles senaste förändringar går i linje med fortsatt automatisering, det är en tydlig trend bland de uppdateringar som lanseras. Det finns så klart en vilja från googles håll att fler och fler ska använda deras automatiska funktioner, så att dom blir bättre och i förlängningen också förbättrar resultatet för oss annonsörer.

Desto fler vi är som använder och utvärderar desto bättre kommer maskininlärning bli så vänder vi på frågan så finns det ett starkt intresse från oss annonsörer också, vi vill ju alltid ha bättre resultat.

Vad ska vi använda för annonstyp nu?

Vi som arbetar i branschen har redan börjat använda oss av nya annonstyper i viss utsträckning, och då tänker jag främst på RSA-annonser

Vi i branschen har sedan tidigare redan börjat använda oss av den annonstyp som Google rekommenderar att man framgent ska använda, och jag pratar såklart om RSA-annonser. Det är dock fortsatt väldigt vanligt med ETA-annonser, det är som sagt standardformatet, men har man arbetat med Google Ads ett tag så är detta en ganska naturlig förflyttning.

Den stora skillnaden mellan ETA-annonser och RSA-annonser är antalet rubriker och beskrivningar som finns tillgängliga. En ETA-annons består av tre rubriker och två beskrivningar medans RSA-annonser kan bestå av upp till 15 rubriker och fyra beskrivningar.

Google kommer sedan att använda rubrikerna och beskrivningarna “huller om buller”. Man ger alltså Google möjligheten att kombinera text så att det ska passa den som söker så bra som möjligt. Men man kan också använda sig av “pin-funktionen” om man fortsatt vill bestämma i vilken ordning rubrikerna och beskrivningarna ska presenteras, så viss kontroll finns kvar hos oss annonsörer.

Kommer resultaten bli sämre nu?

Att sia om framtida resultat är som vi alla vet en omöjlighet. Men det vi kan säga genom att titta på data från den period vi haft där vi kunnat köra både ETA-annonser och RSA-annonser bredvid varandra, är att RSA-annonser generellt presterar bättre, men med förutsättningen att du fyllt på med max antal rubriker och beskrivningar.

Det finns så klart fall där ETA-annonser presterar bättre än RSA-annonser, men då bör man nog se över innehållet i sin RSA-annons och se om det går att förbättras eller utökas.

Mer kombinationer, mer möjligheter till skräddarsydda annonser vilket leder till mer manuellt jobb och ett lite tuffare analysarbete, så skulle jag vilja sammanfatta RSA-annonserna.

Jag tror att tillsammans med att Googles rekommendationer på nya rubriker och beskrivningar blir bättre så kommer det manuella jobbet bli enklare. I dagsläget är det lite mer tidskrävande att skapa RSA-annonser kontra ETA-annonser men vi ska så klart låta resultatet bestämma och då kan det helt klart vara värt den extra mödan.

Sidan är senast uppdaterad 2021-09-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?

Bild som illustrerar känslorna hos personer som vill ta bort sökresultat från Google

Kan man ta bort sökresultat från Google? – 3 enkla metoder

Du kan i vissa fall få information eller bilder borttagna från Googles sökresultat. Men Google kanske inte alltid följer din begäran. Så hur ska man gå tillväga för att hantera sånna här situationer?

Undersökningen Svenskarna och internet 2022

Tre saker från Svenskarna och internet 2022

Har du läst 2022 års upplaga av Svenskarna och Internet? Inte? Perfekt, då rekommenderar vi att du läser denna artikel där vi lyfter fram tre intressanta saker från rapporten utifrån ett marknadsföringsperspektiv.