Sökmotorkonsult.se

Expanded text ads försvinner

ETA försvinner

Varför gör Google denna förändring?

Googles senaste förändringar går i linje med fortsatt automatisering, det är en tydlig trend bland de uppdateringar som lanseras. Det finns så klart en vilja från googles håll att fler och fler ska använda deras automatiska funktioner, så att dom blir bättre och i förlängningen också förbättrar resultatet för oss annonsörer.

Desto fler vi är som använder och utvärderar desto bättre kommer maskininlärning bli så vänder vi på frågan så finns det ett starkt intresse från oss annonsörer också, vi vill ju alltid ha bättre resultat.

Vad ska vi använda för annonstyp nu?

Vi som arbetar i branschen har redan börjat använda oss av nya annonstyper i viss utsträckning, och då tänker jag främst på RSA-annonser

Vi i branschen har sedan tidigare redan börjat använda oss av den annonstyp som Google rekommenderar att man framgent ska använda, och jag pratar såklart om RSA-annonser. Det är dock fortsatt väldigt vanligt med ETA-annonser, det är som sagt standardformatet, men har man arbetat med Google Ads ett tag så är detta en ganska naturlig förflyttning.

Den stora skillnaden mellan ETA-annonser och RSA-annonser är antalet rubriker och beskrivningar som finns tillgängliga. En ETA-annons består av tre rubriker och två beskrivningar medans RSA-annonser kan bestå av upp till 15 rubriker och fyra beskrivningar.

Google kommer sedan att använda rubrikerna och beskrivningarna “huller om buller”. Man ger alltså Google möjligheten att kombinera text så att det ska passa den som söker så bra som möjligt. Men man kan också använda sig av “pin-funktionen” om man fortsatt vill bestämma i vilken ordning rubrikerna och beskrivningarna ska presenteras, så viss kontroll finns kvar hos oss annonsörer.

Kommer resultaten bli sämre nu?

Att sia om framtida resultat är som vi alla vet en omöjlighet. Men det vi kan säga genom att titta på data från den period vi haft där vi kunnat köra både ETA-annonser och RSA-annonser bredvid varandra, är att RSA-annonser generellt presterar bättre, men med förutsättningen att du fyllt på med max antal rubriker och beskrivningar.

Det finns så klart fall där ETA-annonser presterar bättre än RSA-annonser, men då bör man nog se över innehållet i sin RSA-annons och se om det går att förbättras eller utökas.

Mer kombinationer, mer möjligheter till skräddarsydda annonser vilket leder till mer manuellt jobb och ett lite tuffare analysarbete, så skulle jag vilja sammanfatta RSA-annonserna.

Jag tror att tillsammans med att Googles rekommendationer på nya rubriker och beskrivningar blir bättre så kommer det manuella jobbet bli enklare. I dagsläget är det lite mer tidskrävande att skapa RSA-annonser kontra ETA-annonser men vi ska så klart låta resultatet bestämma och då kan det helt klart vara värt den extra mödan.

Sidan är senast uppdaterad 2021-09-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!