Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick med dynamiska webbplatslänkar

Tomma Skyltar

För annonsörer som inte utnyttjat möjligheten att använda sig av webbplatslänkar (sitelinks) i sina annonser lanserade Google i somras ett annonstillägg som skapar webbplatslänkar automatiskt åt dem. Dynamiska webbplatslänkar har släppts över hela världen och är alltså även tillgängligt i Sverige.

Den 24:e juli meddelade Google att de släppt en ny form av annonstillägg; dynamiska webbplatslänkar eller dynamic sitelinks. Läs mer om webbplatslänkar här.

Dessa nya annonstillägg länkar till relevanta sidor på annonsörens sajt, beroende på vad användaren har sökt på tidigare. Google läser alltså av annonsörens sajt samt sökhistoriken hos den som söker så att relevanta länkar presenteras för användaren.

Låt mig förtydliga detta med ett exempel: Säg att du tidigare har sökt efter en utbildning inom SEO & SEM. Till slut kommer en annons upp från Pineberry med en dynamisk webbplatslänk till Pineberry Academy som leder dig till det som du tidigare letat efter. Förutom att annonsen blir relevant så är dessutom klicket på det dynamiska webbplatslänken helt gratis enligt Google.

Men är det verkligen gratis?

Klicket på den dynamiska webbplatslänken är för närvarande gratis. Däremot brukar annonser med annonstillägg ha högre CTR och eftersom användare sällan klickar på själva tillägget, utan oftast på annonsens rubrik, kommer det troligen vara en lönsam affär för Google. Dynamiska webbplatslänkar kan alltså leda till att fler klickar på annonserna, men på rubrikerna, vilket innebär att det ändå kostar pengar för dig som annonsör.

Att många inte använder annonstillägg beror troligtvis på okunskap och det är dessa annonsörer som Google troligtvis vill nå. Genom att Google implementerar dynamiska webbplatslänkar för dessa annonsörer ökar troligen trafiken i Adwords.

Skapa dina egna webbplatslänkar

Trots att klicken på de dynamiska webbplatslänkarna är gratis rekommenderar vi ändå att använda vanliga webbplatslänkar. Här kommer en lista på varför:

  • Google är noggranna med att säga att de dynamiska webbplatslänkarna har en låg visningsandel. Vi vill visa webbplatslänkar så mycket vi bara kan, och därför vill vi även ha våra egna som är medvetet riktade. Vi rekommenderar att alltid använda så många annonstillägg som möjligt då detta ofta förbättrar CTR, vilket på lång sikt även påverkar din Quality Score positivt.
  • Det är få som klickar på själva länken; klicken sker vanligtvis på huvudrubriken. Alltså spelar det ingen större roll om webbplatslänkens klick är gratis då få klick ändå sker på denna och därför vill vi hellre visa länkar som vi själva kan kontrollera.
  • Förlorad kontroll. Med egna webbplatslänkar kan vi styra vart trafiken hamnar för att leda besökare dit vi vill. Om vi skapat en specifik landningssida som vi vill att besökare ska landa på vill vi inte riskera att dynamiska webbplatslänkar ska leda besökarna någon annanstans.
  • Begränsad rapportering vilket leder till en begränsad utvärdering. Vi sökmotorkonsulter älskar mätbarhet och kontroll; något vi kommer närmare med manuellt implementerade webbplatslänkar.

Om du har egna webbplatslänkar kommer dessa, enligt Google, att prioriteras före dynamiska webbplatslänkar OM inte Google tror att de dynamiska webbplatslänkarna kommer att prestera bättre. Hur Google kommer att bedöma detta är de inte helt öppna med. Om det är så att du inte alls vill ha dynamiska webbplatslänkar finns ett formulär att fylla i på Googles sajt där du kan avsäga dig dessa.

Vad tycker du om Googles lansering av dynamiska webbplatslänkar?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner