Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick med dynamiska webbplatslänkar

Tomma Skyltar

För annonsörer som inte utnyttjat möjligheten att använda sig av webbplatslänkar (sitelinks) i sina annonser lanserade Google i somras ett annonstillägg som skapar webbplatslänkar automatiskt åt dem. Dynamiska webbplatslänkar har släppts över hela världen och är alltså även tillgängligt i Sverige.

Den 24:e juli meddelade Google att de släppt en ny form av annonstillägg; dynamiska webbplatslänkar eller dynamic sitelinks. Läs mer om webbplatslänkar här.

Dessa nya annonstillägg länkar till relevanta sidor på annonsörens sajt, beroende på vad användaren har sökt på tidigare. Google läser alltså av annonsörens sajt samt sökhistoriken hos den som söker så att relevanta länkar presenteras för användaren.

Låt mig förtydliga detta med ett exempel: Säg att du tidigare har sökt efter en utbildning inom SEO & SEM. Till slut kommer en annons upp från Pineberry med en dynamisk webbplatslänk till Pineberry Academy som leder dig till det som du tidigare letat efter. Förutom att annonsen blir relevant så är dessutom klicket på det dynamiska webbplatslänken helt gratis enligt Google.

Men är det verkligen gratis?

Klicket på den dynamiska webbplatslänken är för närvarande gratis. Däremot brukar annonser med annonstillägg ha högre CTR och eftersom användare sällan klickar på själva tillägget, utan oftast på annonsens rubrik, kommer det troligen vara en lönsam affär för Google. Dynamiska webbplatslänkar kan alltså leda till att fler klickar på annonserna, men på rubrikerna, vilket innebär att det ändå kostar pengar för dig som annonsör.

Att många inte använder annonstillägg beror troligtvis på okunskap och det är dessa annonsörer som Google troligtvis vill nå. Genom att Google implementerar dynamiska webbplatslänkar för dessa annonsörer ökar troligen trafiken i Adwords.

Skapa dina egna webbplatslänkar

Trots att klicken på de dynamiska webbplatslänkarna är gratis rekommenderar vi ändå att använda vanliga webbplatslänkar. Här kommer en lista på varför:

  • Google är noggranna med att säga att de dynamiska webbplatslänkarna har en låg visningsandel. Vi vill visa webbplatslänkar så mycket vi bara kan, och därför vill vi även ha våra egna som är medvetet riktade. Vi rekommenderar att alltid använda så många annonstillägg som möjligt då detta ofta förbättrar CTR, vilket på lång sikt även påverkar din Quality Score positivt.
  • Det är få som klickar på själva länken; klicken sker vanligtvis på huvudrubriken. Alltså spelar det ingen större roll om webbplatslänkens klick är gratis då få klick ändå sker på denna och därför vill vi hellre visa länkar som vi själva kan kontrollera.
  • Förlorad kontroll. Med egna webbplatslänkar kan vi styra vart trafiken hamnar för att leda besökare dit vi vill. Om vi skapat en specifik landningssida som vi vill att besökare ska landa på vill vi inte riskera att dynamiska webbplatslänkar ska leda besökarna någon annanstans.
  • Begränsad rapportering vilket leder till en begränsad utvärdering. Vi sökmotorkonsulter älskar mätbarhet och kontroll; något vi kommer närmare med manuellt implementerade webbplatslänkar.

Om du har egna webbplatslänkar kommer dessa, enligt Google, att prioriteras före dynamiska webbplatslänkar OM inte Google tror att de dynamiska webbplatslänkarna kommer att prestera bättre. Hur Google kommer att bedöma detta är de inte helt öppna med. Om det är så att du inte alls vill ha dynamiska webbplatslänkar finns ett formulär att fylla i på Googles sajt där du kan avsäga dig dessa.

Vad tycker du om Googles lansering av dynamiska webbplatslänkar?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner