Sökmotorkonsult.se

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights eller Auktionsinformation som det heter på svenska hjälper dig att se vilka konkurrenter som syns på samma sökfrågor som du, samt till vilken utsträckning deras annonser visas i förhållande till dina.

Auktionsinformation kan du välja att på kampanj-, annonsgrupp- eller sökordsnivå, dock kan du inte se vilka sökord eller andra viktiga värden såsom CTR eller Quality Score för dina konkurrenter. Det viktigaste som framgår i rapporten är helt klart hur stor visningsandel du har samt snittpositioner jämfört med de konkurrenter som finns med i samma auktion. När du väl är inne på rapporten kan du skapa olika segment som till exempel enhet eller tid för att göra ännu mer detaljerade jämförelser. Denna information gör det lättare för dig som annonsör att veta vad du ska använda för strategi för de olika delarna i ditt konto. Rapporten hittar du på följande ställe i Adwords:

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 10.39.00

För dig som annonserar på ditt eget varumärke är denna rapport ett bra sätt att se ifall några konkurrenter också gör det. Tack vare detta kan du få reda på ifall det finns tillfällen då andra syns på ditt varumärke men inte du. Detta vill du ju helst undvika.

Rätt sökord
Genom att granska dina konkurrenter som är med på samma auktion kan du även enkelt se ifall företag från orelaterade branscher dyker. Detta ger dig en indikation om du annonserar på relevanta sökord eller om det är läge att börja fylla på din negativa sökordslista.

Få koll på budvinåerna
Ibland är det svårt att veta på vilken nivå du ska lägga buden. För det första bör prioriteringen ligga på att få bra Quality Score på samtliga sökord i största möjliga mån, och sedan anpassa buden därefter. Auktionsinformationen kan ge dig en ganska tydlig fingervisning om huruvida dina bud ligger på rätt nivå. Har du exempelvis en låg snittposition och låg visningsandel jämfört med dina konkurrenter kan det vara läge att höja buden.

Better-impression-share

För att inte betala för mycket till Google kan ett tips vara att överväga en mindre budsänkning om du till exempel ligger 1:a och ingen annan ligger i närheten i övrig statistik

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-09

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.