Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights eller Auktionsinformation som det heter på svenska hjälper dig att se vilka konkurrenter som syns på samma sökfrågor som du, samt till vilken utsträckning deras annonser visas i förhållande till dina.

Auktionsinformation kan du välja att på kampanj-, annonsgrupp- eller sökordsnivå, dock kan du inte se vilka sökord eller andra viktiga värden såsom CTR eller Quality Score för dina konkurrenter. Det viktigaste som framgår i rapporten är helt klart hur stor visningsandel du har samt snittpositioner jämfört med de konkurrenter som finns med i samma auktion. När du väl är inne på rapporten kan du skapa olika segment som till exempel enhet eller tid för att göra ännu mer detaljerade jämförelser. Denna information gör det lättare för dig som annonsör att veta vad du ska använda för strategi för de olika delarna i ditt konto. Rapporten hittar du på följande ställe i Adwords:

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 10.39.00

För dig som annonserar på ditt eget varumärke är denna rapport ett bra sätt att se ifall några konkurrenter också gör det. Tack vare detta kan du få reda på ifall det finns tillfällen då andra syns på ditt varumärke men inte du. Detta vill du ju helst undvika.

Rätt sökord
Genom att granska dina konkurrenter som är med på samma auktion kan du även enkelt se ifall företag från orelaterade branscher dyker. Detta ger dig en indikation om du annonserar på relevanta sökord eller om det är läge att börja fylla på din negativa sökordslista.

Få koll på budvinåerna
Ibland är det svårt att veta på vilken nivå du ska lägga buden. För det första bör prioriteringen ligga på att få bra Quality Score på samtliga sökord i största möjliga mån, och sedan anpassa buden därefter. Auktionsinformationen kan ge dig en ganska tydlig fingervisning om huruvida dina bud ligger på rätt nivå. Har du exempelvis en låg snittposition och låg visningsandel jämfört med dina konkurrenter kan det vara läge att höja buden.

Better-impression-share

För att inte betala för mycket till Google kan ett tips vara att överväga en mindre budsänkning om du till exempel ligger 1:a och ingen annan ligger i närheten i övrig statistik

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner