Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights eller Auktionsinformation som det heter på svenska hjälper dig att se vilka konkurrenter som syns på samma sökfrågor som du, samt till vilken utsträckning deras annonser visas i förhållande till dina.

Auktionsinformation kan du välja att på kampanj-, annonsgrupp- eller sökordsnivå, dock kan du inte se vilka sökord eller andra viktiga värden såsom CTR eller Quality Score för dina konkurrenter. Det viktigaste som framgår i rapporten är helt klart hur stor visningsandel du har samt snittpositioner jämfört med de konkurrenter som finns med i samma auktion. När du väl är inne på rapporten kan du skapa olika segment som till exempel enhet eller tid för att göra ännu mer detaljerade jämförelser. Denna information gör det lättare för dig som annonsör att veta vad du ska använda för strategi för de olika delarna i ditt konto. Rapporten hittar du på följande ställe i Adwords:

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 10.39.00

För dig som annonserar på ditt eget varumärke är denna rapport ett bra sätt att se ifall några konkurrenter också gör det. Tack vare detta kan du få reda på ifall det finns tillfällen då andra syns på ditt varumärke men inte du. Detta vill du ju helst undvika.

Rätt sökord
Genom att granska dina konkurrenter som är med på samma auktion kan du även enkelt se ifall företag från orelaterade branscher dyker. Detta ger dig en indikation om du annonserar på relevanta sökord eller om det är läge att börja fylla på din negativa sökordslista.

Få koll på budvinåerna
Ibland är det svårt att veta på vilken nivå du ska lägga buden. För det första bör prioriteringen ligga på att få bra Quality Score på samtliga sökord i största möjliga mån, och sedan anpassa buden därefter. Auktionsinformationen kan ge dig en ganska tydlig fingervisning om huruvida dina bud ligger på rätt nivå. Har du exempelvis en låg snittposition och låg visningsandel jämfört med dina konkurrenter kan det vara läge att höja buden.

Better-impression-share

För att inte betala för mycket till Google kan ett tips vara att överväga en mindre budsänkning om du till exempel ligger 1:a och ingen annan ligger i närheten i övrig statistik

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner