Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights eller Auktionsinformation som det heter på svenska hjälper dig att se vilka konkurrenter som syns på samma sökfrågor som du, samt till vilken utsträckning deras annonser visas i förhållande till dina.

Auktionsinformation kan du välja att på kampanj-, annonsgrupp- eller sökordsnivå, dock kan du inte se vilka sökord eller andra viktiga värden såsom CTR eller Quality Score för dina konkurrenter. Det viktigaste som framgår i rapporten är helt klart hur stor visningsandel du har samt snittpositioner jämfört med de konkurrenter som finns med i samma auktion. När du väl är inne på rapporten kan du skapa olika segment som till exempel enhet eller tid för att göra ännu mer detaljerade jämförelser. Denna information gör det lättare för dig som annonsör att veta vad du ska använda för strategi för de olika delarna i ditt konto. Rapporten hittar du på följande ställe i Adwords:

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 10.39.00

För dig som annonserar på ditt eget varumärke är denna rapport ett bra sätt att se ifall några konkurrenter också gör det. Tack vare detta kan du få reda på ifall det finns tillfällen då andra syns på ditt varumärke men inte du. Detta vill du ju helst undvika.

Rätt sökord
Genom att granska dina konkurrenter som är med på samma auktion kan du även enkelt se ifall företag från orelaterade branscher dyker. Detta ger dig en indikation om du annonserar på relevanta sökord eller om det är läge att börja fylla på din negativa sökordslista.

Få koll på budvinåerna
Ibland är det svårt att veta på vilken nivå du ska lägga buden. För det första bör prioriteringen ligga på att få bra Quality Score på samtliga sökord i största möjliga mån, och sedan anpassa buden därefter. Auktionsinformationen kan ge dig en ganska tydlig fingervisning om huruvida dina bud ligger på rätt nivå. Har du exempelvis en låg snittposition och låg visningsandel jämfört med dina konkurrenter kan det vara läge att höja buden.

Better-impression-share

För att inte betala för mycket till Google kan ett tips vara att överväga en mindre budsänkning om du till exempel ligger 1:a och ingen annan ligger i närheten i övrig statistik

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner