Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords

Nybörjarmisstag i AdWords

För att nå en god lönsamhet inom sökordsannonsering krävs det utöver en bra produkt eller tjänst en stark sökordsportfölj, välskrivna annonser och relevanta landningssidor. Det underlättar även om man kan undvika dyra misstag genom att försäkra sig om att nedanstående vanliga fem missar som vi listar inte finns i kontot.

1. Att ha Display-nätverket aktiverat i kampanjer för Söknätverket

Som grundinställning när man skapar en Adwordskampanj är både Display-nätverket och Söknätverket aktiverat. Det stora problemet med det är att Display-nätverket ofta genererar mycket trafik men konverteringsgraden är vanligtvis mycket sämre. Det betyder att det finns en risk för att man spenderar en viktig del av sin budget som annonsör på trafik som inte är lika relevant och söker efter din produkt eller tjänst. Det är också lättare att optimera och mäta Sök- och Display-nätverkets prestation när dessa är åtskilda i separata kampanjer.

2. Att ignorera Quality Score

Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvalitet på relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord. Höga Quality Scores premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad och att ha höga QS är en viktig beståndsdel i ett framgångsrikt Adwords-konto. Att ha sökord med låga QS aktiva kan alltså stå dig dyrt som annonsör då samma position skulle kosta dig mycket mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden.

För att motverka låga Quality Scores rekommenderar vi att experimentera med sökord, annonser och landningssidor för att nå en högre CTR (Click Through Rate – klickfrekvens) och därigenom ett högre QS. På så vis kan ni driva mer relevant trafik till en lägre kostnad.

3. Att skicka all trafik till startsidan

Om man i ett konto skickar all trafik till startsidan finns det en stor chans att man påverkar sin omvandlingsfrekvens och Quality Score negativt.

Vi rekommenderar att leda trafiken till den för sökfrågan mest relevanta delen av webbplatsen eller skapa specifika landningssidor för varje kampanj eller annonsgrupp beroende på vilka resurser som finns. Då kan man leda besökaren snabbare på sajten för att öka chansen för ett köp. Det bör vara enkelt och tydligt vad man som annonsör uppmanar besökaren att göra på landningssidan och vi rekommenderar att man testar landningssidor mot varandra för att hitta den mest lönsamma varianten.

4. Att inte använda negativa sökord

Ett av de vanligaste misstagen i Adwords är att inte använda sig av negativa sökord. Med negativa sökord kan man förhindra att annonserna visas på sökningar som man inte är intresserad av att betala för klick eller visningar på.

Ett bra exempel skulle kunna vara sökningar som innehåller ord som ”jobb”, ”gratis” eller informationssökningar som innehåller ord som ”wiki”. Med en välkomponerad negativ sökordslista kan man som annonsör spara mycket pengar på att inte betala för klick som inte leder till köp.

5. Att ha för många sökord i varje annonsgrupp

Det finns många skäl till att det inte är effektivt att ha många sökord i en annonsgrupp. Har men exempelvis 100 sökord i en annonsgrupp är det i princip omöjligt att skapa en annons som är relevant för alla sökorden. Det blir ofta en negativ påverkan på sökordens Quality Score om CTR och därmed relevansen sjunker och det är lätt hänt när annonserna inte är tillräckligt relevanta för sökorden. Då kan CPC (Cost Per Click – kostnaden för klick på annonsen) drivas upp och positionerna försämras och för att motverka detta rekommenderar vi max 10 sökord per annonsgrupp och att man kontinuerligt testar tre annonser mot varandra för att se vilken som presterar bäst i form av CTR och omvandlingar.

Vad är det vanligaste misstaget ni stöter på i Adwords?

7 kommentarer

  1. Ett annat väldigt vanligt misstag torde vara att inte kunna Googles regler tillräckligt bra och därför åka på varningar och missad trafik.

    Kommentar av

    Niklas

  2. Det stämmer att det också är ett vanligt misstag, Niklas. För att hålla koll på förändringar i reglerna rekommenderar jag att hålla koll på Googles ändringslogg för annonseringspolicyn i Adwords policycenter. http://bit.ly/14qwzez

    Kommentar av

    Michael Berman-Grutzky

  3. Väldigt nyttig artikel! Har själv lagt alla sökord i enbart en kampanj och pekat dessa mot startsidan. Blir till att ändra det omedelbums. :)

    Kommentar av

    Leo

  4. Tack Leo, roligt att du fann artikeln hjälpsam.

    Kommentar av

    Michael Berman-Grutzky

  5. Väldigt grundläggande artikel.

    Jag skulle vilja lägga till att ett av de största problem som många Adwords annonsörer gör är att lägga in sina sökord i broad och inte gruppera dessa på ett bra sätt i annonsgrupper.

    Att lägga in sina sökord i broad gör det väldigt svårt att få upp relevansen mellan sökord, annons och landningssida vilket resulterar i en lägre Quality Score. Annonsören ska alltid ha sina viktigaste konverterande söktermer exakt matchade i kontot.

    Sikta på att över tid ha minst 70% av din kostnad på exakt matchade söktermer och de resterande 30% på BMM (broad match modified) som en discover del av kontot för att hitta nya söktermer som ni kan lägga in i kontot vart efter dom driver konverteringar eller klick.

    Lycka till!!!

    Kommentar av

    Niklas Hammarström

  6. Tack Niklas, jag håller helt med om att det är ett vanligt misstag att inte jobba med fler matchtyper och då främst exakt match och modifierad bred match.

    Min upplevelse är att BMM ibland kan vara för snävt i vissa branschsegment och då kan det vara bra att komplettera med sökordet i bred match om man inte hittat konverterande sökord ännu.

    Kommentar av

    Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner