Sökmotorkonsult.se

Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords

Nybörjarmisstag i AdWords

För att nå en god lönsamhet inom sökordsannonsering krävs det utöver en bra produkt eller tjänst en stark sökordsportfölj, välskrivna annonser och relevanta landningssidor. Det underlättar även om man kan undvika dyra misstag genom att försäkra sig om att nedanstående vanliga fem missar som vi listar inte finns i kontot.

1. Att ha Display-nätverket aktiverat i kampanjer för Söknätverket

Som grundinställning när man skapar en Adwordskampanj är både Display-nätverket och Söknätverket aktiverat. Det stora problemet med det är att Display-nätverket ofta genererar mycket trafik men konverteringsgraden är vanligtvis mycket sämre. Det betyder att det finns en risk för att man spenderar en viktig del av sin budget som annonsör på trafik som inte är lika relevant och söker efter din produkt eller tjänst. Det är också lättare att optimera och mäta Sök- och Display-nätverkets prestation när dessa är åtskilda i separata kampanjer.

2. Att ignorera Quality Score

Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvalitet på relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord. Höga Quality Scores premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad och att ha höga QS är en viktig beståndsdel i ett framgångsrikt Adwords-konto. Att ha sökord med låga QS aktiva kan alltså stå dig dyrt som annonsör då samma position skulle kosta dig mycket mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden.

För att motverka låga Quality Scores rekommenderar vi att experimentera med sökord, annonser och landningssidor för att nå en högre CTR (Click Through Rate – klickfrekvens) och därigenom ett högre QS. På så vis kan ni driva mer relevant trafik till en lägre kostnad.

3. Att skicka all trafik till startsidan

Om man i ett konto skickar all trafik till startsidan finns det en stor chans att man påverkar sin omvandlingsfrekvens och Quality Score negativt.

Vi rekommenderar att leda trafiken till den för sökfrågan mest relevanta delen av webbplatsen eller skapa specifika landningssidor för varje kampanj eller annonsgrupp beroende på vilka resurser som finns. Då kan man leda besökaren snabbare på sajten för att öka chansen för ett köp. Det bör vara enkelt och tydligt vad man som annonsör uppmanar besökaren att göra på landningssidan och vi rekommenderar att man testar landningssidor mot varandra för att hitta den mest lönsamma varianten.

4. Att inte använda negativa sökord

Ett av de vanligaste misstagen i Adwords är att inte använda sig av negativa sökord. Med negativa sökord kan man förhindra att annonserna visas på sökningar som man inte är intresserad av att betala för klick eller visningar på.

Ett bra exempel skulle kunna vara sökningar som innehåller ord som ”jobb”, ”gratis” eller informationssökningar som innehåller ord som ”wiki”. Med en välkomponerad negativ sökordslista kan man som annonsör spara mycket pengar på att inte betala för klick som inte leder till köp.

5. Att ha för många sökord i varje annonsgrupp

Det finns många skäl till att det inte är effektivt att ha många sökord i en annonsgrupp. Har men exempelvis 100 sökord i en annonsgrupp är det i princip omöjligt att skapa en annons som är relevant för alla sökorden. Det blir ofta en negativ påverkan på sökordens Quality Score om CTR och därmed relevansen sjunker och det är lätt hänt när annonserna inte är tillräckligt relevanta för sökorden. Då kan CPC (Cost Per Click – kostnaden för klick på annonsen) drivas upp och positionerna försämras och för att motverka detta rekommenderar vi max 10 sökord per annonsgrupp och att man kontinuerligt testar tre annonser mot varandra för att se vilken som presterar bäst i form av CTR och omvandlingar.

Vad är det vanligaste misstaget ni stöter på i Adwords?

Sidan är senast uppdaterad 2013-10-23

7 kommentarer

  1. Ett annat väldigt vanligt misstag torde vara att inte kunna Googles regler tillräckligt bra och därför åka på varningar och missad trafik.

    Kommentar av Niklas

  2. Det stämmer att det också är ett vanligt misstag, Niklas. För att hålla koll på förändringar i reglerna rekommenderar jag att hålla koll på Googles ändringslogg för annonseringspolicyn i Adwords policycenter. http://bit.ly/14qwzez

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

  3. Väldigt nyttig artikel! Har själv lagt alla sökord i enbart en kampanj och pekat dessa mot startsidan. Blir till att ändra det omedelbums. :)

    Kommentar av Leo

  4. Tack Leo, roligt att du fann artikeln hjälpsam.

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

  5. Väldigt grundläggande artikel.

    Jag skulle vilja lägga till att ett av de största problem som många Adwords annonsörer gör är att lägga in sina sökord i broad och inte gruppera dessa på ett bra sätt i annonsgrupper.

    Att lägga in sina sökord i broad gör det väldigt svårt att få upp relevansen mellan sökord, annons och landningssida vilket resulterar i en lägre Quality Score. Annonsören ska alltid ha sina viktigaste konverterande söktermer exakt matchade i kontot.

    Sikta på att över tid ha minst 70% av din kostnad på exakt matchade söktermer och de resterande 30% på BMM (broad match modified) som en discover del av kontot för att hitta nya söktermer som ni kan lägga in i kontot vart efter dom driver konverteringar eller klick.

    Lycka till!!!

    Kommentar av Niklas Hammarström

  6. Tack Niklas, jag håller helt med om att det är ett vanligt misstag att inte jobba med fler matchtyper och då främst exakt match och modifierad bred match.

    Min upplevelse är att BMM ibland kan vara för snävt i vissa branschsegment och då kan det vara bra att komplettera med sökordet i bred match om man inte hittat konverterande sökord ännu.

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?