Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förbättrade kampanjer i Adwords – har du uppgraderat?

Förbättrade kampanjer Adwords

Om du arbetar med sökordsannonsering på något sätt har det troligen inte undgått dig att det sker stora förändringar under huven i Google Adwords. I februari presenterade Google Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) och det anses vara en av de större förändringarna någonsin inom sökordsannonsering.

Alla kampanjer kommer att uppgraderas till förbättrade kampanjer den 22 juli så det är en god idé att sätta sig in i hur det kommer påverka ditt konto. Eftersom Google har gått ifrån tanken om att ha separata kampanjer för mobiler rekommenderar de att slå ihop mobilkampanjer med datorkampanjer för att nå alla enheter med en och samma kampanj. Tablets och datorer kommer nu att ses som samma enhet i budgivningen då alla budjusteringar för dessa enheter kommer påverka både tablets och datorer, alltså ett bud för två enheter.

Förändringarna i enheternas budinställningar innebär alltså att man inte längre kan segmentera kampanjer på olika enheter på samma sätt och man kan heller inte helt utesluta eller buda ner på trafik från tablets eller datorer. Några intressanta funktioner som tillkommer med förbättrade kampanjer är att man nu kan göra budjusteringar baserat på region eller tid i varje annonsgrupp och detta ger möjligheter att segmentera mer noggrant.

Mobiltrafiken i fokus

Standardinställningen i förbättrade kampanjer är att mobil trafik är påslagen om du inte aktivt väljer bort den när du uppgraderar. Mobila bud är också som standard lika höga som bud på datorer och tablets. Det kan därför vara ett bra tillfälle att fundera på hur mycket mobiltrafiken är värd för dig, speciellt om du inte har en responsiv sajt eller omvandlar bra mobilt.

Eftersom alla kampanjer som blir automatiskt uppgraderade till förbättrade kampanjer kommer annonsera mobilt, innebär det att konkurrensen ökar på mobil trafik. Detta kommer i sin tur också driva upp priset på mobila klick i Adwords.

Det blir intressant att följa utvecklingen inom förbättrade kampanjer då förändringarna innebär både möjligheter och begränsningar. Att inte kunna välja bort någon enhet helt där man inte konverterar kan driva upp CPA för många annonsörer samtidigt som vi får möjligheter att öka exponeringen i regioner och på särskilda klockslag på annonsgruppsnivå där det är lönsamt.

Min rekommendation är att förbereda sig noggrant och uppgradera sina kampanjer till förbättrade innan de uppgraderas automatiskt den 22 juli 2013 för att hinna anpassa sin budgivning.

3 kommentarer

  1. Har svårt att förstå varför de kallas ’förbättrade Adwords kampanjer’ för det är verkligen inget som är förbättrat. Möjligen är det förenklat, så att folk ska glömma bort att använda vissa inställningar. Men det är snarare försämrat i och med att valmöjligheterna blir mer begränsade. Efter att Google tog bort positionsinställningarna (eg. sajten ska bara visas i position 1-3 annars kan det vara) så har det bara gått utför. Inte så mycket dyrare klick, men det blir svårare att nå lönsamhet. Idag är Adwords inte på långa håll lika kostnadseffektivt som sökmotoroptimering om du frågar mig..

    Kommentar av

    Markus Jalmerot

  2. Det finns mycket som inte är ”förbättrat” i och med förbättrade kampanjer som att inte fritt kunna välja bort enheter, detta får stora konsekvenser för många annonsörer. Samtidigt tillkommer det användbara funktioner som kan användas till annonsörens fördel. Exempel på detta är sitelinks på annonsgruppsnivå och budjusteringar på tid och region, dessa funktioner kan ge positiva effekter om de används rätt.

    Jag ser fortfarande Adwords och köpt sök i allmänhet som en mycket kostnadseffektiv och lönsam kanal för försäljning och trafik. Sökmotoroptimering och sökordsannonsering kompletterar varandra som jag ser det, eftersom det i grund och botten handlar om annonsutrymme i båda kanalerna och det sponsrade utrymmet blir allt större. SEO kostar också pengar och tar tid, därför tycker jag man får utvärdera vad som är mest kostnadseffektivt efter sina förutsättningar och försöka jobba med både SEO och SEM.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner