Sökmotorkonsult.se

Förbättrade kampanjer i Adwords – har du uppgraderat?

Förbättrade kampanjer Adwords

Om du arbetar med sökordsannonsering på något sätt har det troligen inte undgått dig att det sker stora förändringar under huven i Google Adwords. I februari presenterade Google Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) och det anses vara en av de större förändringarna någonsin inom sökordsannonsering.

Alla kampanjer kommer att uppgraderas till förbättrade kampanjer den 22 juli så det är en god idé att sätta sig in i hur det kommer påverka ditt konto. Eftersom Google har gått ifrån tanken om att ha separata kampanjer för mobiler rekommenderar de att slå ihop mobilkampanjer med datorkampanjer för att nå alla enheter med en och samma kampanj. Tablets och datorer kommer nu att ses som samma enhet i budgivningen då alla budjusteringar för dessa enheter kommer påverka både tablets och datorer, alltså ett bud för två enheter.

Förändringarna i enheternas budinställningar innebär alltså att man inte längre kan segmentera kampanjer på olika enheter på samma sätt och man kan heller inte helt utesluta eller buda ner på trafik från tablets eller datorer. Några intressanta funktioner som tillkommer med förbättrade kampanjer är att man nu kan göra budjusteringar baserat på region eller tid i varje annonsgrupp och detta ger möjligheter att segmentera mer noggrant.

Mobiltrafiken i fokus

Standardinställningen i förbättrade kampanjer är att mobil trafik är påslagen om du inte aktivt väljer bort den när du uppgraderar. Mobila bud är också som standard lika höga som bud på datorer och tablets. Det kan därför vara ett bra tillfälle att fundera på hur mycket mobiltrafiken är värd för dig, speciellt om du inte har en responsiv sajt eller omvandlar bra mobilt.

Eftersom alla kampanjer som blir automatiskt uppgraderade till förbättrade kampanjer kommer annonsera mobilt, innebär det att konkurrensen ökar på mobil trafik. Detta kommer i sin tur också driva upp priset på mobila klick i Adwords.

Det blir intressant att följa utvecklingen inom förbättrade kampanjer då förändringarna innebär både möjligheter och begränsningar. Att inte kunna välja bort någon enhet helt där man inte konverterar kan driva upp CPA för många annonsörer samtidigt som vi får möjligheter att öka exponeringen i regioner och på särskilda klockslag på annonsgruppsnivå där det är lönsamt.

Min rekommendation är att förbereda sig noggrant och uppgradera sina kampanjer till förbättrade innan de uppgraderas automatiskt den 22 juli 2013 för att hinna anpassa sin budgivning.

3 kommentarer

  1. Har svårt att förstå varför de kallas ’förbättrade Adwords kampanjer’ för det är verkligen inget som är förbättrat. Möjligen är det förenklat, så att folk ska glömma bort att använda vissa inställningar. Men det är snarare försämrat i och med att valmöjligheterna blir mer begränsade. Efter att Google tog bort positionsinställningarna (eg. sajten ska bara visas i position 1-3 annars kan det vara) så har det bara gått utför. Inte så mycket dyrare klick, men det blir svårare att nå lönsamhet. Idag är Adwords inte på långa håll lika kostnadseffektivt som sökmotoroptimering om du frågar mig..

    Kommentar av Markus Jalmerot

  2. Det finns mycket som inte är ”förbättrat” i och med förbättrade kampanjer som att inte fritt kunna välja bort enheter, detta får stora konsekvenser för många annonsörer. Samtidigt tillkommer det användbara funktioner som kan användas till annonsörens fördel. Exempel på detta är sitelinks på annonsgruppsnivå och budjusteringar på tid och region, dessa funktioner kan ge positiva effekter om de används rätt.

    Jag ser fortfarande Adwords och köpt sök i allmänhet som en mycket kostnadseffektiv och lönsam kanal för försäljning och trafik. Sökmotoroptimering och sökordsannonsering kompletterar varandra som jag ser det, eftersom det i grund och botten handlar om annonsutrymme i båda kanalerna och det sponsrade utrymmet blir allt större. SEO kostar också pengar och tar tid, därför tycker jag man får utvärdera vad som är mest kostnadseffektivt efter sina förutsättningar och försöka jobba med både SEO och SEM.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner