Gambling-annonsering på Google i Sverige

gambling annonser google

Google har fram till i dagarna varit väldigt förtegna gällande Gambling-annonsering på deras plattformar efter införandet av den svenska spellicensen. Lanseringen står nu framför dörren.

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och YouTube).

Den stora förändringen som Google gör från tidigare reglerade marknader är att affiliates ej kommer tillåtas annonsera genom Google Ads i Sverige. Det här medför att operatörerna ”endast” kommer att slåss mot varandra i Sverige, till skillnad från andra marknader där annonsering tillåts för andra sajter också.

Google beräknar att ansökningsprocessen för att få ett Gambling Certifikat kommer ta 2-4 dagar från att du som annonsör fyller i formuläret som öppnar 29 april. Det kommer att gå att göra en ansökan för flera urler och konton i ett och samma formulär. Formuläret kommer att vara nåbart på följande länk: Ansök om gambling certfikat

Updatering 25 april:
Vi har nu fått anledningen till att affiliates inte får annonsera verfierad av Google. Det handlar om att det är svårt att säkerställa att affiliates länkar till licenserade spelbolag. Det i kombination med att black hat PPC inom området varit väldigt vanligt i Sverige medför att Google tagit detta beslut.

Behöver ni stöd eller råd är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.