Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gambling-annonsering på Google i Sverige

gambling annonser google

Google har fram till i dagarna varit väldigt förtegna gällande Gambling-annonsering på deras plattformar efter införandet av den svenska spellicensen. Lanseringen står nu framför dörren.

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och YouTube).

Den stora förändringen som Google gör från tidigare reglerade marknader är att affiliates ej kommer tillåtas annonsera genom Google Ads i Sverige. Det här medför att operatörerna ”endast” kommer att slåss mot varandra i Sverige, till skillnad från andra marknader där annonsering tillåts för andra sajter också.

Google beräknar att ansökningsprocessen för att få ett Gambling Certifikat kommer ta 2-4 dagar från att du som annonsör fyller i formuläret som öppnar 29 april. Det kommer att gå att göra en ansökan för flera urler och konton i ett och samma formulär. Formuläret kommer att vara nåbart på följande länk: Ansök om gambling certfikat

Updatering 25 april:
Vi har nu fått anledningen till att affiliates inte får annonsera verfierad av Google. Det handlar om att det är svårt att säkerställa att affiliates länkar till licenserade spelbolag. Det i kombination med att black hat PPC inom området varit väldigt vanligt i Sverige medför att Google tagit detta beslut.

Behöver ni stöd eller råd är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner