Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gambling-annonsering på Google i Sverige

gambling annonser google

Google har fram till i dagarna varit väldigt förtegna gällande Gambling-annonsering på deras plattformar efter införandet av den svenska spellicensen. Lanseringen står nu framför dörren.

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och YouTube).

Den stora förändringen som Google gör från tidigare reglerade marknader är att affiliates ej kommer tillåtas annonsera genom Google Ads i Sverige. Det här medför att operatörerna ”endast” kommer att slåss mot varandra i Sverige, till skillnad från andra marknader där annonsering tillåts för andra sajter också.

Google beräknar att ansökningsprocessen för att få ett Gambling Certifikat kommer ta 2-4 dagar från att du som annonsör fyller i formuläret som öppnar 29 april. Det kommer att gå att göra en ansökan för flera urler och konton i ett och samma formulär. Formuläret kommer att vara nåbart på följande länk: Ansök om gambling certfikat

Updatering 25 april:
Vi har nu fått anledningen till att affiliates inte får annonsera verfierad av Google. Det handlar om att det är svårt att säkerställa att affiliates länkar till licenserade spelbolag. Det i kombination med att black hat PPC inom området varit väldigt vanligt i Sverige medför att Google tagit detta beslut.

Behöver ni stöd eller råd är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner