Sökmotorkonsult.se

Gambling-annonsering på Google i Sverige

gambling annonser google

Google har fram till i dagarna varit väldigt förtegna gällande Gambling-annonsering på deras plattformar efter införandet av den svenska spellicensen. Lanseringen står nu framför dörren.

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och YouTube).

Den stora förändringen som Google gör från tidigare reglerade marknader är att affiliates ej kommer tillåtas annonsera genom Google Ads i Sverige. Det här medför att operatörerna ”endast” kommer att slåss mot varandra i Sverige, till skillnad från andra marknader där annonsering tillåts för andra sajter också.

Google beräknar att ansökningsprocessen för att få ett Gambling Certifikat kommer ta 2-4 dagar från att du som annonsör fyller i formuläret som öppnar 29 april. Det kommer att gå att göra en ansökan för flera urler och konton i ett och samma formulär. Formuläret kommer att vara nåbart på följande länk: Ansök om gambling certfikat

Updatering 25 april:
Vi har nu fått anledningen till att affiliates inte får annonsera verfierad av Google. Det handlar om att det är svårt att säkerställa att affiliates länkar till licenserade spelbolag. Det i kombination med att black hat PPC inom området varit väldigt vanligt i Sverige medför att Google tagit detta beslut.

Behöver ni stöd eller råd är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?