Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

black_friday_google_ads

Black Friday – snart smäller det i år igen. I denna artikel ger vi 6 tips på bra saker att tänka på inför Black Friday om du annonserar på Google Ads.

Årets Black Friday infaller den 23 november och förväntas enligt Svensk Handel omsätta mellan 6,4 och 6,6 miljarder kronor. Uppnås det sistnämnda beloppet motsvarar det en ökning på 25% jämfört med i fjol.

Nästan varannan svensk planerar även att köpa varor i samband med Black Friday. En stor del av försäljningen drivs av e-handeln – där är Google Ads ofta en viktig del av strategin. Här nedan ger vi 6 tips för dig som planerar att annonsera på Google Ads under Black Friday.

 1. Anpassa klickbudgeten

Detta är a och o – Under Black Friday-perioden ökar både sökvolymerna och konkurrensen i många segment. Se därför till att du har utrymme att höja budgeten.

Blir du begränsad i budget, kommer du sannolikt gå miste om försäljning. Måste du av olika skäl begränsa hur mycket du spenderar? Försök i sådana fall att allokera mer av klickbudgeten till dina viktigaste kampanjer.

2. Var beredd på att höja buden

Under Black Friday-helgen är det många som slåss om synligheten på Google Ads. Den naturliga följden av detta är helt enkelt högre klickpriser.

En klok idé blir därför att vara beredd på att göra generella budhöjningar för att undvika tappad synlighet. Du har förmodligen koll på vilka av dina sökord som är mest konkurrensutsatta och viktigast att ha synlighet på – dessa är därför bra att hålla extra koll på.

3. Annonscopy

Även om Black Friday pågår en förhållandevis kort tid finns det goda skäl att lägga tid på att skriva särskilda Black Friday-annonser till dina kampanjer.

black friday rea annonscopy exempel

Om du är sent ute med att skapa annonscopy till kan du i så fall prioritera dina viktigaste kampanjer och säkerställa att åtminstone dessa har särskild Black Friday-annonscopy.

Ett tips är att sätta en etikett på alla Black Friday-annonser och en etikett för alla ”vanliga” annonser. Skapa sedan en automatisk regel som styr när de olika typerna av annonser ska aktiveras/pausas.

4. Använd Erbjudandetillägg

Erbjudandetillägg är ett passande annonstillägg att använda under Black Friday.

Annonstillägget tar upp extra mycket annonsyta och gör att du kan kommunicera olika former av rabatter direkt i annonsen. Nackdelen är att det inte är garanterat att Google ”väljer” att visa detta på alla sökningar.

exempel-promotion-extension

Självklart kan du även med fördel använda sitelinks och call out extensions under Black Friday-helgen. Tips – Kom ihåg att schemalägga dessa tillägg så att de slutar visas efter Black Friday-helgens slut.

Läs mer om Erbjudandetillägg och hur du sätter upp det i Google Ads.

5. Skapa en eller flera dedikerade landningssidor för Black Friday

Genom att skapa en särskild landningssida för Black Friday kan du samla alla produkter med Black Friday-erbjudanden. En fördel med detta är att du får en bra landningssida att skicka Google Ads-trafik till via sitelinks och självklart även från andra kanaler.

Tänk även på att sökbeteendet ändrar sig under denna period – säljer du exempelvis sängar under Black Friday skulle det kunna vara relevant att annonsera på sökordet ”black friday sängar”.

6. Se över ditt Shoppingflöde

Om du använder dig av Google Shopping blir det extra viktigt att ditt Shopping-flöde ser bra ut – det vill säga så många av produkterna som möjligt är godkända. Status på ditt Shopping-flöde kontrollerar du enklast i Google Merchant Center.

Ändras priserna på många av dina produkter är det också viktigt att säkerställa att du säkerställer att Shopping-flödet i Merchant Center hämtas efter att du har ändrat priserna på sajten. Annars finns risken att felaktiga priser kommer visas på Google Shopping tills dess att Shopping-flödet uppdateras igen.

Ovan är ett axplock av tips inför Black Friday – självklart finns det fler saker att tänka på, men ovan anser vi vara några av de viktigare punkterna.

Har du några egna tips inför Black Friday som vi inte listat? Kommentera gärna här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner