Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

black_friday_google_ads

Black Friday – snart smäller det i år igen. I denna artikel ger vi 6 tips på bra saker att tänka på inför Black Friday om du annonserar på Google Ads.

Årets Black Friday infaller den 23 november och förväntas enligt Svensk Handel omsätta mellan 6,4 och 6,6 miljarder kronor. Uppnås det sistnämnda beloppet motsvarar det en ökning på 25% jämfört med i fjol.

Nästan varannan svensk planerar även att köpa varor i samband med Black Friday. En stor del av försäljningen drivs av e-handeln – där är Google Ads ofta en viktig del av strategin. Här nedan ger vi 6 tips för dig som planerar att annonsera på Google Ads under Black Friday.

 1. Anpassa klickbudgeten

Detta är a och o – Under Black Friday-perioden ökar både sökvolymerna och konkurrensen i många segment. Se därför till att du har utrymme att höja budgeten.

Blir du begränsad i budget, kommer du sannolikt gå miste om försäljning. Måste du av olika skäl begränsa hur mycket du spenderar? Försök i sådana fall att allokera mer av klickbudgeten till dina viktigaste kampanjer.

2. Var beredd på att höja buden

Under Black Friday-helgen är det många som slåss om synligheten på Google Ads. Den naturliga följden av detta är helt enkelt högre klickpriser.

En klok idé blir därför att vara beredd på att göra generella budhöjningar för att undvika tappad synlighet. Du har förmodligen koll på vilka av dina sökord som är mest konkurrensutsatta och viktigast att ha synlighet på – dessa är därför bra att hålla extra koll på.

3. Annonscopy

Även om Black Friday pågår en förhållandevis kort tid finns det goda skäl att lägga tid på att skriva särskilda Black Friday-annonser till dina kampanjer.

black friday rea annonscopy exempel

Om du är sent ute med att skapa annonscopy till kan du i så fall prioritera dina viktigaste kampanjer och säkerställa att åtminstone dessa har särskild Black Friday-annonscopy.

Ett tips är att sätta en etikett på alla Black Friday-annonser och en etikett för alla ”vanliga” annonser. Skapa sedan en automatisk regel som styr när de olika typerna av annonser ska aktiveras/pausas.

4. Använd Erbjudandetillägg

Erbjudandetillägg är ett passande annonstillägg att använda under Black Friday.

Annonstillägget tar upp extra mycket annonsyta och gör att du kan kommunicera olika former av rabatter direkt i annonsen. Nackdelen är att det inte är garanterat att Google ”väljer” att visa detta på alla sökningar.

exempel-promotion-extension

Självklart kan du även med fördel använda sitelinks och call out extensions under Black Friday-helgen. Tips – Kom ihåg att schemalägga dessa tillägg så att de slutar visas efter Black Friday-helgens slut.

Läs mer om Erbjudandetillägg och hur du sätter upp det i Google Ads.

5. Skapa en eller flera dedikerade landningssidor för Black Friday

Genom att skapa en särskild landningssida för Black Friday kan du samla alla produkter med Black Friday-erbjudanden. En fördel med detta är att du får en bra landningssida att skicka Google Ads-trafik till via sitelinks och självklart även från andra kanaler.

Tänk även på att sökbeteendet ändrar sig under denna period – säljer du exempelvis sängar under Black Friday skulle det kunna vara relevant att annonsera på sökordet ”black friday sängar”.

6. Se över ditt Shoppingflöde

Om du använder dig av Google Shopping blir det extra viktigt att ditt Shopping-flöde ser bra ut – det vill säga så många av produkterna som möjligt är godkända. Status på ditt Shopping-flöde kontrollerar du enklast i Google Merchant Center.

Ändras priserna på många av dina produkter är det också viktigt att säkerställa att du säkerställer att Shopping-flödet i Merchant Center hämtas efter att du har ändrat priserna på sajten. Annars finns risken att felaktiga priser kommer visas på Google Shopping tills dess att Shopping-flödet uppdateras igen.

Ovan är ett axplock av tips inför Black Friday – självklart finns det fler saker att tänka på, men ovan anser vi vara några av de viktigare punkterna.

Har du några egna tips inför Black Friday som vi inte listat? Kommentera gärna här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner