Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

adwords budget

Google har sedan den 4 oktober 2017 genomfört förändringar som påverkar hur mycket du spenderar per dag i AdWords. De kan nu som mest dubblera din dagsbudget vilket kan få flera konsekvenser för din annonsering.

I varje AdWords-kampanj ställer du in vilket belopp du är villig att betala varje dag, det är din dagsbudget. Om du har en månadsbudget kan du dividera den med 30,4 (genomsnittligt antal dagar på en månad) för att få fram din dagsbudget.

Tidigare har AdWords kunnat gå över din dagsbudet med maximalt 20 % på enskilda dagar, men inte på hela månaden vilket fortfarande gäller.

Att Google nu kan dubblera din kostnad betyder således inte att de kan överskrida din dagsbudget per kampanj och månad, utan de kan endast dubbla upp enskilda dagar. Det här får konsekvenser framförallt för kortare kampanjer då annonsörer behöver ta budgetförändringen i beaktning.

Kortare kampanjer kan bli dyrare än förväntat

Alla annonsörer behöver nu vara förberedda på att Google faktiskt kan spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget per kampanj. Det påverkar därför hur du faktiskt ska sätta budgeten om det är kortare kampanjer det handlar om.

Ett exempel är om du har ett erbjudande i en egen AdWords-kampanj som ska gå i sju dagar och inte är beredd på att spendera dubbelt så mycket, då kan du behöva se över din dagsbudget kontinuerligt och i värsta fall halvera den för att kunna hålla din budget.

Om din kampanj inte är begränsad av budget kommer din månadsbudget inte att påverkas av den här förändringen enligt Google.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Ökad flexibilitet

Det här är en förändring som också ger kampanjer en större chans att ta del av ökad trafik under en viss del av månaden utan att faktiskt spendera mer än du tänkt på en månad.

Det innebär att du teoretiskt kan driva fler konverteringar genom att kunna köpa mer trafik när volymen faktiskt finns under månaden, förutsatt att sökvolymen och trafiken varierar.

Kontrollera överspendering

överspendering

Du kan kontrollera hur överspenderingen ser ut över tid i ditt konto genom att gå in under Rapporter > Fördefinierade rapporter > Grundläggande > Överleverans. 

Det har redan tagits fram skript som kan hjälpa dig att reglera hur mycket du överspenderar. Dessa kan vara ett verktyg ifall du vill kontrollera överspendering löpande över månaden till särskilda lönsamma perioder, eller exempelvis har korta kampanjer och är orolig över att gå över budgeten men samtidigt inte vill riskera att spendera för lite.

Lycka till med din budget!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner