Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

adwords budget

Google har sedan den 4 oktober 2017 genomfört förändringar som påverkar hur mycket du spenderar per dag i AdWords. De kan nu som mest dubblera din dagsbudget vilket kan få flera konsekvenser för din annonsering.

I varje AdWords-kampanj ställer du in vilket belopp du är villig att betala varje dag, det är din dagsbudget. Om du har en månadsbudget kan du dividera den med 30,4 (genomsnittligt antal dagar på en månad) för att få fram din dagsbudget.

Tidigare har AdWords kunnat gå över din dagsbudet med maximalt 20 % på enskilda dagar, men inte på hela månaden vilket fortfarande gäller.

Att Google nu kan dubblera din kostnad betyder således inte att de kan överskrida din dagsbudget per kampanj och månad, utan de kan endast dubbla upp enskilda dagar. Det här får konsekvenser framförallt för kortare kampanjer då annonsörer behöver ta budgetförändringen i beaktning.

Kortare kampanjer kan bli dyrare än förväntat

Alla annonsörer behöver nu vara förberedda på att Google faktiskt kan spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget per kampanj. Det påverkar därför hur du faktiskt ska sätta budgeten om det är kortare kampanjer det handlar om.

Ett exempel är om du har ett erbjudande i en egen AdWords-kampanj som ska gå i sju dagar och inte är beredd på att spendera dubbelt så mycket, då kan du behöva se över din dagsbudget kontinuerligt och i värsta fall halvera den för att kunna hålla din budget.

Om din kampanj inte är begränsad av budget kommer din månadsbudget inte att påverkas av den här förändringen enligt Google.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Ökad flexibilitet

Det här är en förändring som också ger kampanjer en större chans att ta del av ökad trafik under en viss del av månaden utan att faktiskt spendera mer än du tänkt på en månad.

Det innebär att du teoretiskt kan driva fler konverteringar genom att kunna köpa mer trafik när volymen faktiskt finns under månaden, förutsatt att sökvolymen och trafiken varierar.

Kontrollera överspendering

överspendering

Du kan kontrollera hur överspenderingen ser ut över tid i ditt konto genom att gå in under Rapporter > Fördefinierade rapporter > Grundläggande > Överleverans. 

Det har redan tagits fram skript som kan hjälpa dig att reglera hur mycket du överspenderar. Dessa kan vara ett verktyg ifall du vill kontrollera överspendering löpande över månaden till särskilda lönsamma perioder, eller exempelvis har korta kampanjer och är orolig över att gå över budgeten men samtidigt inte vill riskera att spendera för lite.

Lycka till med din budget!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner