Sökmotorkonsult.se

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

adwords budget

Google har sedan den 4 oktober 2017 genomfört förändringar som påverkar hur mycket du spenderar per dag i AdWords. De kan nu som mest dubblera din dagsbudget vilket kan få flera konsekvenser för din annonsering.

I varje AdWords-kampanj ställer du in vilket belopp du är villig att betala varje dag, det är din dagsbudget. Om du har en månadsbudget kan du dividera den med 30,4 (genomsnittligt antal dagar på en månad) för att få fram din dagsbudget.

Tidigare har AdWords kunnat gå över din dagsbudet med maximalt 20 % på enskilda dagar, men inte på hela månaden vilket fortfarande gäller.

Att Google nu kan dubblera din kostnad betyder således inte att de kan överskrida din dagsbudget per kampanj och månad, utan de kan endast dubbla upp enskilda dagar. Det här får konsekvenser framförallt för kortare kampanjer då annonsörer behöver ta budgetförändringen i beaktning.

Kortare kampanjer kan bli dyrare än förväntat

Alla annonsörer behöver nu vara förberedda på att Google faktiskt kan spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget per kampanj. Det påverkar därför hur du faktiskt ska sätta budgeten om det är kortare kampanjer det handlar om.

Ett exempel är om du har ett erbjudande i en egen AdWords-kampanj som ska gå i sju dagar och inte är beredd på att spendera dubbelt så mycket, då kan du behöva se över din dagsbudget kontinuerligt och i värsta fall halvera den för att kunna hålla din budget.

Om din kampanj inte är begränsad av budget kommer din månadsbudget inte att påverkas av den här förändringen enligt Google.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Ökad flexibilitet

Det här är en förändring som också ger kampanjer en större chans att ta del av ökad trafik under en viss del av månaden utan att faktiskt spendera mer än du tänkt på en månad.

Det innebär att du teoretiskt kan driva fler konverteringar genom att kunna köpa mer trafik när volymen faktiskt finns under månaden, förutsatt att sökvolymen och trafiken varierar.

Kontrollera överspendering

överspendering

Du kan kontrollera hur överspenderingen ser ut över tid i ditt konto genom att gå in under Rapporter > Fördefinierade rapporter > Grundläggande > Överleverans. 

Det har redan tagits fram skript som kan hjälpa dig att reglera hur mycket du överspenderar. Dessa kan vara ett verktyg ifall du vill kontrollera överspendering löpande över månaden till särskilda lönsamma perioder, eller exempelvis har korta kampanjer och är orolig över att gå över budgeten men samtidigt inte vill riskera att spendera för lite.

Lycka till med din budget!

Sidan är senast uppdaterad 2017-11-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?