Sökmotorkonsult.se

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google Adwords inför ny policy


Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra. 

Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer väljer att ta hjälp av en kvalificerad AdWords-byrå för att få ut det mesta av annonseringen på Google. På Pineberry hjälper vi exempelvis i dagsläget drygt 100 kunder med deras annonsering på Google.

För AdWords-byråer som Pineberry ställer Google speciella villkor som de kallar tredjepartspolicy som nu i november uppdateras och skärps.

De nya villkoren sätter ännu mer fokus på transparens mellan byrån och annonsören. Syftet är såklart att Google vill säkerställa att annonsören har insikt i sin annonsering vilket tyvärr inte alltid är fallet idag. För oss på Pineberry har transparens alltid varit en självklarhet och är ett av våra kärnvärden.

Just transparens mot kunder är något vi slagits för i branschen sedan vi startade Pineberry och jag blev därför väldigt glad när jag idag läste om Googles uppdaterade villkor. Det två viktigaste förändringarna i de nya villkoren är:

1. Annonsören ska få veta sitt Kund-id

Anledningen till att detta är viktigt är såklart att annonsören ska kunna få insyn i sitt konto och det säkerställer även förhoppningsvis att annonsören äger sitt Adwords-konto och kan flytta det till en annan byrå om de vill. Hos oss fungerar detta tvärtom. Våra kunder äger alltid sitt Adwords-konto och det är istället vi som frågar dem vilket Kund-id de har.

2. Annonsören ska veta vad byrån tar betalt

pengarNär du har en byrå som hjälper dig med Adwords finns det två olika kostnader. Den första och (oftast) största kostnaden är själva annonskostnaden till Google för exempelvis klick på dina annonser. Den andra kostnaden är arvodet till byrån för att de hjälper dig med Adwords.

Nu kräver Google att det är tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Anledningen till denna förändring är att vissa byråer idag fakturerar sina kunder ett belopp där både annonskostnaden till Google och byråns arvode ingår. Detta gör det omöjligt för annonsören att veta hur mycket de betalar byrån för deras arbete.

På Pineberry har vi valt en prismodell där våra kunder själva betalar annonskostnaden direkt till Google och vi fakturerar endast vårt arvode. Anledningen att vi valde denna modell var såklart att den är mest transparent.

Om en byrå bryter mot dessa villkor kan de bli utslängda från att vara Google Partner och ännu värre bli avstängda från annonsera på Google överhuvudtaget. Det ska bli spännande att se i vilken utsträckning Google kommer säkerställa att dessa villkor efterlevs.

En kommentar

  1. […] av att använda sig både av AdWords och SEO, då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Förändringen finns i policyn för AdWords, där agerande bolag nu har nya regler att förhålla sig till. Ett mer öppet, transparent, […]

    Pingback av Svenska SEO – Intervjuer | Wiredoo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner