Sökmotorkonsult.se

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google Adwords inför ny policy


Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra. 

Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer väljer att ta hjälp av en kvalificerad AdWords-byrå för att få ut det mesta av annonseringen på Google. På Pineberry hjälper vi exempelvis i dagsläget drygt 100 kunder med deras annonsering på Google.

För AdWords-byråer som Pineberry ställer Google speciella villkor som de kallar tredjepartspolicy som nu i november uppdateras och skärps.

De nya villkoren sätter ännu mer fokus på transparens mellan byrån och annonsören. Syftet är såklart att Google vill säkerställa att annonsören har insikt i sin annonsering vilket tyvärr inte alltid är fallet idag. För oss på Pineberry har transparens alltid varit en självklarhet och är ett av våra kärnvärden.

Just transparens mot kunder är något vi slagits för i branschen sedan vi startade Pineberry och jag blev därför väldigt glad när jag idag läste om Googles uppdaterade villkor. Det två viktigaste förändringarna i de nya villkoren är:

1. Annonsören ska få veta sitt Kund-id

Anledningen till att detta är viktigt är såklart att annonsören ska kunna få insyn i sitt konto och det säkerställer även förhoppningsvis att annonsören äger sitt Adwords-konto och kan flytta det till en annan byrå om de vill. Hos oss fungerar detta tvärtom. Våra kunder äger alltid sitt Adwords-konto och det är istället vi som frågar dem vilket Kund-id de har.

2. Annonsören ska veta vad byrån tar betalt

pengarNär du har en byrå som hjälper dig med Adwords finns det två olika kostnader. Den första och (oftast) största kostnaden är själva annonskostnaden till Google för exempelvis klick på dina annonser. Den andra kostnaden är arvodet till byrån för att de hjälper dig med Adwords.

Nu kräver Google att det är tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Anledningen till denna förändring är att vissa byråer idag fakturerar sina kunder ett belopp där både annonskostnaden till Google och byråns arvode ingår. Detta gör det omöjligt för annonsören att veta hur mycket de betalar byrån för deras arbete.

På Pineberry har vi valt en prismodell där våra kunder själva betalar annonskostnaden direkt till Google och vi fakturerar endast vårt arvode. Anledningen att vi valde denna modell var såklart att den är mest transparent.

Om en byrå bryter mot dessa villkor kan de bli utslängda från att vara Google Partner och ännu värre bli avstängda från annonsera på Google överhuvudtaget. Det ska bli spännande att se i vilken utsträckning Google kommer säkerställa att dessa villkor efterlevs.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

En kommentar

  1. […] av att använda sig både av AdWords och SEO, då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Förändringen finns i policyn för AdWords, där agerande bolag nu har nya regler att förhålla sig till. Ett mer öppet, transparent, […]

    Pingback av Svenska SEO – Intervjuer | Wiredoo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?