Sökmotorkonsult.se

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google Adwords inför ny policy


Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra. 

Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer väljer att ta hjälp av en kvalificerad AdWords-byrå för att få ut det mesta av annonseringen på Google. På Pineberry hjälper vi exempelvis i dagsläget drygt 100 kunder med deras annonsering på Google.

För AdWords-byråer som Pineberry ställer Google speciella villkor som de kallar tredjepartspolicy som nu i november uppdateras och skärps.

De nya villkoren sätter ännu mer fokus på transparens mellan byrån och annonsören. Syftet är såklart att Google vill säkerställa att annonsören har insikt i sin annonsering vilket tyvärr inte alltid är fallet idag. För oss på Pineberry har transparens alltid varit en självklarhet och är ett av våra kärnvärden.

Just transparens mot kunder är något vi slagits för i branschen sedan vi startade Pineberry och jag blev därför väldigt glad när jag idag läste om Googles uppdaterade villkor. Det två viktigaste förändringarna i de nya villkoren är:

1. Annonsören ska få veta sitt Kund-id

Anledningen till att detta är viktigt är såklart att annonsören ska kunna få insyn i sitt konto och det säkerställer även förhoppningsvis att annonsören äger sitt Adwords-konto och kan flytta det till en annan byrå om de vill. Hos oss fungerar detta tvärtom. Våra kunder äger alltid sitt Adwords-konto och det är istället vi som frågar dem vilket Kund-id de har.

2. Annonsören ska veta vad byrån tar betalt

pengarNär du har en byrå som hjälper dig med Adwords finns det två olika kostnader. Den första och (oftast) största kostnaden är själva annonskostnaden till Google för exempelvis klick på dina annonser. Den andra kostnaden är arvodet till byrån för att de hjälper dig med Adwords.

Nu kräver Google att det är tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Anledningen till denna förändring är att vissa byråer idag fakturerar sina kunder ett belopp där både annonskostnaden till Google och byråns arvode ingår. Detta gör det omöjligt för annonsören att veta hur mycket de betalar byrån för deras arbete.

På Pineberry har vi valt en prismodell där våra kunder själva betalar annonskostnaden direkt till Google och vi fakturerar endast vårt arvode. Anledningen att vi valde denna modell var såklart att den är mest transparent.

Om en byrå bryter mot dessa villkor kan de bli utslängda från att vara Google Partner och ännu värre bli avstängda från annonsera på Google överhuvudtaget. Det ska bli spännande att se i vilken utsträckning Google kommer säkerställa att dessa villkor efterlevs.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

En kommentar

  1. […] av att använda sig både av AdWords och SEO, då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Förändringen finns i policyn för AdWords, där agerande bolag nu har nya regler att förhålla sig till. Ett mer öppet, transparent, […]

    Pingback av Svenska SEO – Intervjuer | Wiredoo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.