Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google Adwords inför ny policy


Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra. 

Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer väljer att ta hjälp av en kvalificerad AdWords-byrå för att få ut det mesta av annonseringen på Google. På Pineberry hjälper vi exempelvis i dagsläget drygt 100 kunder med deras annonsering på Google.

För AdWords-byråer som Pineberry ställer Google speciella villkor som de kallar tredjepartspolicy som nu i november uppdateras och skärps.

De nya villkoren sätter ännu mer fokus på transparens mellan byrån och annonsören. Syftet är såklart att Google vill säkerställa att annonsören har insikt i sin annonsering vilket tyvärr inte alltid är fallet idag. För oss på Pineberry har transparens alltid varit en självklarhet och är ett av våra kärnvärden.

Just transparens mot kunder är något vi slagits för i branschen sedan vi startade Pineberry och jag blev därför väldigt glad när jag idag läste om Googles uppdaterade villkor. Det två viktigaste förändringarna i de nya villkoren är:

1. Annonsören ska få veta sitt Kund-id

Anledningen till att detta är viktigt är såklart att annonsören ska kunna få insyn i sitt konto och det säkerställer även förhoppningsvis att annonsören äger sitt Adwords-konto och kan flytta det till en annan byrå om de vill. Hos oss fungerar detta tvärtom. Våra kunder äger alltid sitt Adwords-konto och det är istället vi som frågar dem vilket Kund-id de har.

2. Annonsören ska veta vad byrån tar betalt

pengarNär du har en byrå som hjälper dig med Adwords finns det två olika kostnader. Den första och (oftast) största kostnaden är själva annonskostnaden till Google för exempelvis klick på dina annonser. Den andra kostnaden är arvodet till byrån för att de hjälper dig med Adwords.

Nu kräver Google att det är tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Anledningen till denna förändring är att vissa byråer idag fakturerar sina kunder ett belopp där både annonskostnaden till Google och byråns arvode ingår. Detta gör det omöjligt för annonsören att veta hur mycket de betalar byrån för deras arbete.

På Pineberry har vi valt en prismodell där våra kunder själva betalar annonskostnaden direkt till Google och vi fakturerar endast vårt arvode. Anledningen att vi valde denna modell var såklart att den är mest transparent.

Om en byrå bryter mot dessa villkor kan de bli utslängda från att vara Google Partner och ännu värre bli avstängda från annonsera på Google överhuvudtaget. Det ska bli spännande att se i vilken utsträckning Google kommer säkerställa att dessa villkor efterlevs.

En kommentar

  1. […] av att använda sig både av AdWords och SEO, då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Förändringen finns i policyn för AdWords, där agerande bolag nu har nya regler att förhålla sig till. Ett mer öppet, transparent, […]

    Pingback av Svenska SEO – Intervjuer | Wiredoo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner