Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google ändrar hur de märker upp textannonser

ny annonsmärkning google

Vi har sedan en tid tillbaka sett att Google testat ett nytt utseende på textannonserna i Google Ads. Nu är det officiellt att detta blir den nya standarden. Ändringen kommer till en början enbart rullas ut i mobilversionen av Google.

Att Google ändrar textannonsernas utseende är inget nytt under solen – Google har genom årens lopp gjort flera olika ändringar och A/B-tester gällande annonsmärkningen. Search Engine Land har i denna artikel illustrerat på ett bra sätt hur utvecklingen har sett ut.

Nu har Google gått ut på sin officiella blogg om att textannonser nu kommer märkas upp med en diskret svart text där det på svenska kommer står ”Annons”.

Vi har noterat det nya utseendet på vissa sökningar i Sverige, vilket troligtvis varit en del av  ett A/B-test från Googles sida. Nu kommer detta alltså bli det nya standardutseendet för textannonser på Google Ads.

Varför ändrar Google utseendet på annonserna?

Med tanke på den enorma mängd av sökningar som sker varje dag på Google så kan minsta lilla förändring i CTR ha en stor effekt på Googles intäkter.

Huvudsakliga skälet till ändringen är sannolikt att deras A/B-tester helt enkelt visat att den nya varianten har gett en högre CTR än den nuvarande formen. Andra skäl som nämns är att det syftar till att ge en mer modern upplevelse av Google.

En spontan reaktion på den nya annonsmärkningen är att den är mer diskret och kanske även mer otydlig än vad den någonsin varit tidigare.

För den genomsnittliga användaren av Google kan det säkert vara svårt att urskilja mellan det betalda söket och det organiska. En effekt av detta kan bli att klicken på betalda sökningar kommer öka jämfört med de organiska. Google gör det helt klart svårare att enbart förlita sig på SEO för att få in trafik.

Vad tycker du om den nya annonsmärkningen?

Lämna gärna en kommentar här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 50 av Sökpodden

#50 Städmani

I avsnitt 50 av Sökpodden har vi ett stort fokus på städning, både med hjälpa av negativa sökord och med hjälp av canonicals. Dessutom tar vi upp något som verkligen är på tapeten just nu, nämligen strukturerad data. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner