Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google ändrar hur de märker upp textannonser

ny annonsmärkning google

Vi har sedan en tid tillbaka sett att Google testat ett nytt utseende på textannonserna i Google Ads. Nu är det officiellt att detta blir den nya standarden. Ändringen kommer till en början enbart rullas ut i mobilversionen av Google.

Att Google ändrar textannonsernas utseende är inget nytt under solen – Google har genom årens lopp gjort flera olika ändringar och A/B-tester gällande annonsmärkningen. Search Engine Land har i denna artikel illustrerat på ett bra sätt hur utvecklingen har sett ut.

Nu har Google gått ut på sin officiella blogg om att textannonser nu kommer märkas upp med en diskret svart text där det på svenska kommer står ”Annons”.

Vi har noterat det nya utseendet på vissa sökningar i Sverige, vilket troligtvis varit en del av  ett A/B-test från Googles sida. Nu kommer detta alltså bli det nya standardutseendet för textannonser på Google Ads.

Varför ändrar Google utseendet på annonserna?

Med tanke på den enorma mängd av sökningar som sker varje dag på Google så kan minsta lilla förändring i CTR ha en stor effekt på Googles intäkter.

Huvudsakliga skälet till ändringen är sannolikt att deras A/B-tester helt enkelt visat att den nya varianten har gett en högre CTR än den nuvarande formen. Andra skäl som nämns är att det syftar till att ge en mer modern upplevelse av Google.

En spontan reaktion på den nya annonsmärkningen är att den är mer diskret och kanske även mer otydlig än vad den någonsin varit tidigare.

För den genomsnittliga användaren av Google kan det säkert vara svårt att urskilja mellan det betalda söket och det organiska. En effekt av detta kan bli att klicken på betalda sökningar kommer öka jämfört med de organiska. Google gör det helt klart svårare att enbart förlita sig på SEO för att få in trafik.

Vad tycker du om den nya annonsmärkningen?

Lämna gärna en kommentar här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner