Google ändrar hur de märker upp textannonser

Vi har sedan en tid tillbaka sett att Google testat ett nytt utseende på textannonserna i Google Ads. Nu är det officiellt att detta blir den nya standarden. Ändringen kommer till en början enbart rullas ut i mobilversionen av Google.

Att Google ändrar textannonsernas utseende är inget nytt under solen – Google har genom årens lopp gjort flera olika ändringar och A/B-tester gällande annonsmärkningen. Search Engine Land har i denna artikel illustrerat på ett bra sätt hur utvecklingen har sett ut.

Nu har Google gått ut på sin officiella blogg om att textannonser nu kommer märkas upp med en diskret svart text där det på svenska kommer står ”Annons”.

Vi har noterat det nya utseendet på vissa sökningar i Sverige, vilket troligtvis varit en del av  ett A/B-test från Googles sida. Nu kommer detta alltså bli det nya standardutseendet för textannonser på Google Ads.

Varför ändrar Google utseendet på annonserna?

Med tanke på den enorma mängd av sökningar som sker varje dag på Google så kan minsta lilla förändring i CTR ha en stor effekt på Googles intäkter.

Huvudsakliga skälet till ändringen är sannolikt att deras A/B-tester helt enkelt visat att den nya varianten har gett en högre CTR än den nuvarande formen. Andra skäl som nämns är att det syftar till att ge en mer modern upplevelse av Google.

En spontan reaktion på den nya annonsmärkningen är att den är mer diskret och kanske även mer otydlig än vad den någonsin varit tidigare.

För den genomsnittliga användaren av Google kan det säkert vara svårt att urskilja mellan det betalda söket och det organiska. En effekt av detta kan bli att klicken på betalda sökningar kommer öka jämfört med de organiska. Google gör det helt klart svårare att enbart förlita sig på SEO för att få in trafik.

Vad tycker du om den nya annonsmärkningen?

Lämna gärna en kommentar här nedan!