Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google ändrar hur de märker upp textannonser

ny annonsmärkning google

Vi har sedan en tid tillbaka sett att Google testat ett nytt utseende på textannonserna i Google Ads. Nu är det officiellt att detta blir den nya standarden. Ändringen kommer till en början enbart rullas ut i mobilversionen av Google.

Att Google ändrar textannonsernas utseende är inget nytt under solen – Google har genom årens lopp gjort flera olika ändringar och A/B-tester gällande annonsmärkningen. Search Engine Land har i denna artikel illustrerat på ett bra sätt hur utvecklingen har sett ut.

Nu har Google gått ut på sin officiella blogg om att textannonser nu kommer märkas upp med en diskret svart text där det på svenska kommer står ”Annons”.

Vi har noterat det nya utseendet på vissa sökningar i Sverige, vilket troligtvis varit en del av  ett A/B-test från Googles sida. Nu kommer detta alltså bli det nya standardutseendet för textannonser på Google Ads.

Varför ändrar Google utseendet på annonserna?

Med tanke på den enorma mängd av sökningar som sker varje dag på Google så kan minsta lilla förändring i CTR ha en stor effekt på Googles intäkter.

Huvudsakliga skälet till ändringen är sannolikt att deras A/B-tester helt enkelt visat att den nya varianten har gett en högre CTR än den nuvarande formen. Andra skäl som nämns är att det syftar till att ge en mer modern upplevelse av Google.

En spontan reaktion på den nya annonsmärkningen är att den är mer diskret och kanske även mer otydlig än vad den någonsin varit tidigare.

För den genomsnittliga användaren av Google kan det säkert vara svårt att urskilja mellan det betalda söket och det organiska. En effekt av detta kan bli att klicken på betalda sökningar kommer öka jämfört med de organiska. Google gör det helt klart svårare att enbart förlita sig på SEO för att få in trafik.

Vad tycker du om den nya annonsmärkningen?

Lämna gärna en kommentar här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner