Sökmotorkonsult.se

Google ändrar hur de märker upp textannonser

ny annonsmärkning google

Vi har sedan en tid tillbaka sett att Google testat ett nytt utseende på textannonserna i Google Ads. Nu är det officiellt att detta blir den nya standarden. Ändringen kommer till en början enbart rullas ut i mobilversionen av Google.

Att Google ändrar textannonsernas utseende är inget nytt under solen – Google har genom årens lopp gjort flera olika ändringar och A/B-tester gällande annonsmärkningen. Search Engine Land har i denna artikel illustrerat på ett bra sätt hur utvecklingen har sett ut.

Nu har Google gått ut på sin officiella blogg om att textannonser nu kommer märkas upp med en diskret svart text där det på svenska kommer står ”Annons”.

Vi har noterat det nya utseendet på vissa sökningar i Sverige, vilket troligtvis varit en del av  ett A/B-test från Googles sida. Nu kommer detta alltså bli det nya standardutseendet för textannonser på Google Ads.

Varför ändrar Google utseendet på annonserna?

Med tanke på den enorma mängd av sökningar som sker varje dag på Google så kan minsta lilla förändring i CTR ha en stor effekt på Googles intäkter.

Huvudsakliga skälet till ändringen är sannolikt att deras A/B-tester helt enkelt visat att den nya varianten har gett en högre CTR än den nuvarande formen. Andra skäl som nämns är att det syftar till att ge en mer modern upplevelse av Google.

En spontan reaktion på den nya annonsmärkningen är att den är mer diskret och kanske även mer otydlig än vad den någonsin varit tidigare.

För den genomsnittliga användaren av Google kan det säkert vara svårt att urskilja mellan det betalda söket och det organiska. En effekt av detta kan bli att klicken på betalda sökningar kommer öka jämfört med de organiska. Google gör det helt klart svårare att enbart förlita sig på SEO för att få in trafik.

Vad tycker du om den nya annonsmärkningen?

Lämna gärna en kommentar här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?