Google Carbon Update rullas ut i förtid

Google carbon update

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning vid budgivning.

Kortfattat handlar Google Carbon Update om att göra det lättare och billigare för miljövänliga företag att synas samtidigt som man straffar företag som får sämre miljöbetyg.

Beräkning av sökordets koldioxidutsläpp

Google har tillsammans med klimatexperter från hela världen arbetat fram en automatiserad Carbon Footprint Calculator – en metod där sökord automatiskt betygssätts på en skala mellan 1-5, där 1 är miljövänligt och 5 miljöfarligt.

Den förhandsinformation som vi har fått indikerar att ord som solpanel får 1 medan kolkraftverk skulle få en solklar 5:a. Detta betyg är sökordets så kallade Carbon Score (CS) och kommer multipliceras med din faktiska CPC-kostnad och på så sätt göra miljöfarlig annonsering dyrare. Det dyrare klickpriset kommer framåt benämnas som CACPC: Carbon Added Cost Per Click.

En annonsör som vill synas på ordet solpanel med ett CPC på 5 kr kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 1 CS = 5 kr

En annonsör som vill synas på sökordet kolkraft med samma CPC kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 5 CS = 25 kr

Är du drabbad?

Google har valt att inte släppa information kring hur hård deras bedömning kommer att vara eller om de endast valt ut vissa specifika sökord till en början, men vi rekommenderar annonsörer i riskbranscher att hålla noggrann koll på sin CPC-utveckling.

De extra intäkter som uppdateringen tillför Google kommer att skänkas vidare till FN:s Green Climate Fund och andra klimatorganisationer vilket gör att vi för stunden har överseende med detta.

3 kommentarer

  1. Tänk va?! Löjeväckande att ett av världens största företag skulle göra en insats för klimatet. Själv hade jag tyckt att detta vore en finfin början till att miljöförstörande företag faktiskt började ta kostnader för detta också.

    Kommentar av Sophia

  2. Vi håller såklart med, är man miljöbov är det inte mer än rätt att man får betala lite extra!

    Kommentar av Ludvig Sandell

  3. Haha.
    Oerhört rolig artikel Ludvig.
    Det blir till att stå för pausunderhållningen på nästa DM.

    =)

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.