Sökmotorkonsult.se

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Google carbon update

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning vid budgivning.

Kortfattat handlar Google Carbon Update om att göra det lättare och billigare för miljövänliga företag att synas samtidigt som man straffar företag som får sämre miljöbetyg.

Beräkning av sökordets koldioxidutsläpp

Google har tillsammans med klimatexperter från hela världen arbetat fram en automatiserad Carbon Footprint Calculator – en metod där sökord automatiskt betygssätts på en skala mellan 1-5, där 1 är miljövänligt och 5 miljöfarligt.

Den förhandsinformation som vi har fått indikerar att ord som solpanel får 1 medan kolkraftverk skulle få en solklar 5:a. Detta betyg är sökordets så kallade Carbon Score (CS) och kommer multipliceras med din faktiska CPC-kostnad och på så sätt göra miljöfarlig annonsering dyrare. Det dyrare klickpriset kommer framåt benämnas som CACPC: Carbon Added Cost Per Click.

En annonsör som vill synas på ordet solpanel med ett CPC på 5 kr kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 1 CS = 5 kr

En annonsör som vill synas på sökordet kolkraft med samma CPC kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 5 CS = 25 kr

Är du drabbad?

Google har valt att inte släppa information kring hur hård deras bedömning kommer att vara eller om de endast valt ut vissa specifika sökord till en början, men vi rekommenderar annonsörer i riskbranscher att hålla noggrann koll på sin CPC-utveckling.

De extra intäkter som uppdateringen tillför Google kommer att skänkas vidare till FN:s Green Climate Fund och andra klimatorganisationer vilket gör att vi för stunden har överseende med detta.

3 kommentarer

  1. Tänk va?! Löjeväckande att ett av världens största företag skulle göra en insats för klimatet. Själv hade jag tyckt att detta vore en finfin början till att miljöförstörande företag faktiskt började ta kostnader för detta också.

    Kommentar av Sophia

  2. Vi håller såklart med, är man miljöbov är det inte mer än rätt att man får betala lite extra!

    Kommentar av Ludvig Sandell

  3. Haha.
    Oerhört rolig artikel Ludvig.
    Det blir till att stå för pausunderhållningen på nästa DM.

    =)

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.