Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Google carbon update

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning vid budgivning.

Kortfattat handlar Google Carbon Update om att göra det lättare och billigare för miljövänliga företag att synas samtidigt som man straffar företag som får sämre miljöbetyg.

Beräkning av sökordets koldioxidutsläpp

Google har tillsammans med klimatexperter från hela världen arbetat fram en automatiserad Carbon Footprint Calculator – en metod där sökord automatiskt betygssätts på en skala mellan 1-5, där 1 är miljövänligt och 5 miljöfarligt.

Den förhandsinformation som vi har fått indikerar att ord som solpanel får 1 medan kolkraftverk skulle få en solklar 5:a. Detta betyg är sökordets så kallade Carbon Score (CS) och kommer multipliceras med din faktiska CPC-kostnad och på så sätt göra miljöfarlig annonsering dyrare. Det dyrare klickpriset kommer framåt benämnas som CACPC: Carbon Added Cost Per Click.

En annonsör som vill synas på ordet solpanel med ett CPC på 5 kr kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 1 CS = 5 kr

En annonsör som vill synas på sökordet kolkraft med samma CPC kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 5 CS = 25 kr

Är du drabbad?

Google har valt att inte släppa information kring hur hård deras bedömning kommer att vara eller om de endast valt ut vissa specifika sökord till en början, men vi rekommenderar annonsörer i riskbranscher att hålla noggrann koll på sin CPC-utveckling.

De extra intäkter som uppdateringen tillför Google kommer att skänkas vidare till FN:s Green Climate Fund och andra klimatorganisationer vilket gör att vi för stunden har överseende med detta.

3 kommentarer

  1. Tänk va?! Löjeväckande att ett av världens största företag skulle göra en insats för klimatet. Själv hade jag tyckt att detta vore en finfin början till att miljöförstörande företag faktiskt började ta kostnader för detta också.

    Kommentar av

    Sophia

  2. Vi håller såklart med, är man miljöbov är det inte mer än rätt att man får betala lite extra!

    Kommentar av

    Ludvig Sandell

  3. Haha.
    Oerhört rolig artikel Ludvig.
    Det blir till att stå för pausunderhållningen på nästa DM.

    =)

    Kommentar av

    Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner