Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Google carbon update

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning vid budgivning.

Kortfattat handlar Google Carbon Update om att göra det lättare och billigare för miljövänliga företag att synas samtidigt som man straffar företag som får sämre miljöbetyg.

Beräkning av sökordets koldioxidutsläpp

Google har tillsammans med klimatexperter från hela världen arbetat fram en automatiserad Carbon Footprint Calculator – en metod där sökord automatiskt betygssätts på en skala mellan 1-5, där 1 är miljövänligt och 5 miljöfarligt.

Den förhandsinformation som vi har fått indikerar att ord som solpanel får 1 medan kolkraftverk skulle få en solklar 5:a. Detta betyg är sökordets så kallade Carbon Score (CS) och kommer multipliceras med din faktiska CPC-kostnad och på så sätt göra miljöfarlig annonsering dyrare. Det dyrare klickpriset kommer framåt benämnas som CACPC: Carbon Added Cost Per Click.

En annonsör som vill synas på ordet solpanel med ett CPC på 5 kr kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 1 CS = 5 kr

En annonsör som vill synas på sökordet kolkraft med samma CPC kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 5 CS = 25 kr

Är du drabbad?

Google har valt att inte släppa information kring hur hård deras bedömning kommer att vara eller om de endast valt ut vissa specifika sökord till en början, men vi rekommenderar annonsörer i riskbranscher att hålla noggrann koll på sin CPC-utveckling.

De extra intäkter som uppdateringen tillför Google kommer att skänkas vidare till FN:s Green Climate Fund och andra klimatorganisationer vilket gör att vi för stunden har överseende med detta.

3 kommentarer

  1. Tänk va?! Löjeväckande att ett av världens största företag skulle göra en insats för klimatet. Själv hade jag tyckt att detta vore en finfin början till att miljöförstörande företag faktiskt började ta kostnader för detta också.

    Kommentar av Sophia

  2. Vi håller såklart med, är man miljöbov är det inte mer än rätt att man får betala lite extra!

    Kommentar av Ludvig Sandell

  3. Haha.
    Oerhört rolig artikel Ludvig.
    Det blir till att stå för pausunderhållningen på nästa DM.

    =)

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner