Sökmotorkonsult.se

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Google carbon update

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning vid budgivning.

Kortfattat handlar Google Carbon Update om att göra det lättare och billigare för miljövänliga företag att synas samtidigt som man straffar företag som får sämre miljöbetyg.

Beräkning av sökordets koldioxidutsläpp

Google har tillsammans med klimatexperter från hela världen arbetat fram en automatiserad Carbon Footprint Calculator – en metod där sökord automatiskt betygssätts på en skala mellan 1-5, där 1 är miljövänligt och 5 miljöfarligt.

Den förhandsinformation som vi har fått indikerar att ord som solpanel får 1 medan kolkraftverk skulle få en solklar 5:a. Detta betyg är sökordets så kallade Carbon Score (CS) och kommer multipliceras med din faktiska CPC-kostnad och på så sätt göra miljöfarlig annonsering dyrare. Det dyrare klickpriset kommer framåt benämnas som CACPC: Carbon Added Cost Per Click.

En annonsör som vill synas på ordet solpanel med ett CPC på 5 kr kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 1 CS = 5 kr

En annonsör som vill synas på sökordet kolkraft med samma CPC kommer få följande CACPC:

CACPC = 5 kr x 5 CS = 25 kr

Är du drabbad?

Google har valt att inte släppa information kring hur hård deras bedömning kommer att vara eller om de endast valt ut vissa specifika sökord till en början, men vi rekommenderar annonsörer i riskbranscher att hålla noggrann koll på sin CPC-utveckling.

De extra intäkter som uppdateringen tillför Google kommer att skänkas vidare till FN:s Green Climate Fund och andra klimatorganisationer vilket gör att vi för stunden har överseende med detta.

3 kommentarer

  1. Tänk va?! Löjeväckande att ett av världens största företag skulle göra en insats för klimatet. Själv hade jag tyckt att detta vore en finfin början till att miljöförstörande företag faktiskt började ta kostnader för detta också.

    Kommentar av Sophia

  2. Vi håller såklart med, är man miljöbov är det inte mer än rätt att man får betala lite extra!

    Kommentar av Ludvig Sandell

  3. Haha.
    Oerhört rolig artikel Ludvig.
    Det blir till att stå för pausunderhållningen på nästa DM.

    =)

    Kommentar av Hasan Fransson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?